2026-02-16, 18:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har några frågor för mitt telefonabonnemang kommer bytas till Tele2 från Comviq nästa vecka.
Kommer alla kontakter, sms-konversation och bilder sparas när jag byter SIM-kort eller kommer det att raderas?
Det viktigaste är att SMS-konversationerna sparas.
Citera
2026-02-16, 19:04
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Om du har sparat kontakterna innan till SIM kortet så är de kvar, annars så försvinner det, sen SMS konversationerna blir kvar, samt bilderna, de har lagrats till telefonminnet, eller om du har haft ett minneskort, sen har du väl google photo, där du har loggat in, så att du kan se bilderna.
Citera
2026-02-16, 19:06
Medlem
DroppedSomethings avatar
Nu för tiden är det vanligaste att sms, kontakter och foton synkas till ett konto. T ex ett Apple-ID med tillhörande mailadress eller iCloud om man har iPhone och t ex samsung- eller gmail-konto om man har Android. Alternativt att informationen endast är sparad i telefonens minne.

SIM-kortet i sig har extremt begränsad minneskapacitet och kanske möjligen kan spara några få kontakter men absolut inte foton och sms-konversationer.

Så om du har kvar samma telefon och bara byter SIM-kortet så kommer allt finnas kvar så som det är nu. Det är inte SIM-kortet som innehåller informationen du är rädd om.
Citera
2026-02-16, 19:09
Medlem
zombie-nations avatar
Vad har du för telefon? iPhone, Android, gammaldags mobil?
Citera
2026-02-16, 19:14
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroppedSomething
Nu för tiden är det vanligaste att sms, kontakter och foton synkas till ett konto. T ex ett Apple-ID med tillhörande mailadress eller iCloud om man har iPhone och t ex samsung- eller gmail-konto om man har Android. Alternativt att informationen endast är sparad i telefonens minne.

SIM-kortet i sig har extremt begränsad minneskapacitet och kanske möjligen kan spara några få kontakter men absolut inte foton och sms-konversationer.

Så om du har kvar samma telefon och bara byter SIM-kortet så kommer allt finnas kvar så som det är nu. Det är inte SIM-kortet som innehåller informationen du är rädd om.

Det låter betryggande.
Jag kommer få ett nytt tillfälligt telefonnummer när bytet sker, men förhoppningsvis ställer det inte till det.
Citera
2026-02-16, 19:15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad har du för telefon? iPhone, Android, gammaldags mobil?

iPhone 13.
Citera
2026-02-16, 19:16
Medlem
ICA-muppens avatar
PS be operatören om ett e-sim
Citera
2026-02-16, 19:16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Om du har sparat kontakterna innan till SIM kortet så är de kvar, annars så försvinner det, sen SMS konversationerna blir kvar, samt bilderna, de har lagrats till telefonminnet, eller om du har haft ett minneskort, sen har du väl google photo, där du har loggat in, så att du kan se bilderna.

Hur menar du?
Jag har inte sparat kontakterna innan vad jag vet.
Citera
2026-02-16, 19:24
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hur menar du?
Jag har inte sparat kontakterna innan vad jag vet.

Kontakterna ska inte försvinna, de var fel av mig.Jag vet att på vissa modeller så dyker frågan upp om man skapar en ny kontakt vill du lägga in detta på SIM kortet.Du har ju Icloud så allt finns lagrat där.
Citera
2026-02-16, 20:24
Medlem
Bara att byta SIM-kort. Inget kommer att försvinna.
Citera
2026-02-16, 20:53
Moderator
Chantres avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2026-02-26, 15:20
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har fått ett tillfälligt nummer.
Betyder det att jag inte kan skicka och ta emot sms på mitt gamla nummer den dagen bytet sker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in