2026-02-16, 17:49
Medlem
Idag 16/2-2026 när jag och min son åkte med SL-buss 835 från Vega i Haninge med slutdestination Tungelsta, så tittade föraren ned i sin mobiltelefon tre gånger. Varje gång från 20 sekunder till uppemot 30 sekunder. Vi satt längst fram till höger och påtalade detta för föraren, men denne gjorde alltså detta tre gånger. Det var väldigt obehagligt och sonen skrek till två gånger, men föraren verkade nästan "drogad". Gick inte att få fram vårat budskap till denne tyvärr. Bussen vinglade rejält och två gånger så var den över mittlinjen på en 40 km/h-sträcka respektive 60 km/h-sträcka.

Är detta numera norm i SL-trafiken?
Vad beror det på?
Hänsynslöshet i allmänhet?
Förakt för sina medmänniskor?

Jag ställer dessa frågor för att två veckor innan dagens händelser när vi åkte samma linje, 835, så körde dåvarande föraren upp på trottoarkanter 7 gånger under en resa på 20 minuter. Och, Ja, sonen och jag räknade alla gånger detta hände.

Vi påtalade alltså detta för föraren direkt samt har skrivit till SL´s kundservice/klagomål.

Jag körde själv buss i 15 år men har aldrig sett något liknande, men detta var tidigt 2000-tal dock.

Har allt förändrats sedan dess?
Citera
2026-02-16, 17:58
Medlem
Mecanicuss avatar
Mobilen är allt för vissa?

Som yrkeschaufför skulle man kunna förvänta sig en stor del av integritet? Med detta sagt, skippa mobilen under arbetstid.

Är av generation född på 60-talet och mobiler är bra men de har sin tid och plats.

Filma och kontakta SL så kan det förhoppningsvis ändras?
Citera
2026-02-16, 18:10
Medlem
HBTKuks avatar
Här skulle du ha filmat och skickat till arbetsgivare. Det är mycket allvarligt att slösurfa i trafiken, eller för den delen endast dela sin uppmärksamhet mitt under färd.

Jag när en dröm om att filma väktarslödder i tunnelbanan som konstant står i stora hoper och hänger eller leker med sin telefon. Jag orkar dock inte. Brukar säga "jobba!" lite på kul om jag går förbi en dräng av den kalibern som står och oförblommerat leker med telefonen. Man kan lätt få intrycket av att mobilsurfande är en betydande del av arbetsbeskrivning, men det verkar inte vara fallet.
Citera
2026-02-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Här skulle du ha filmat och skickat till arbetsgivare. Det är mycket allvarligt att slösurfa i trafiken, eller för den delen endast dela sin uppmärksamhet mitt under färd.

Jag när en dröm om att filma väktarslödder i tunnelbanan som konstant står i stora hoper och hänger eller leker med sin telefon. Jag orkar dock inte. Brukar säga "jobba!" lite på kul om jag går förbi en dräng av den kalibern som står och oförblommerat leker med telefonen. Man kan lätt få intrycket av att mobilsurfande är en betydande del av arbetsbeskrivning, men det verkar inte vara fallet.

Bussen har kamera ? Bara att anmäla så kan de see det på kameran?
Citera
2026-02-16, 18:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Bussen har kamera ? Bara att anmäla så kan de see det på kameran?
Har de verkligen kameror riktade mot föraren? Vanligtvis riktas dem mot dörrar och gångar.
Citera
2026-02-16, 18:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Har de verkligen kameror riktade mot föraren? Vanligtvis riktas dem mot dörrar och gångar.
Är även kamera riktad mot förarplatsen eftersom det även finns risk med fall där föraren skulle bli attackerad.
Citera
2026-02-16, 18:44
Medlem
Citat:

På min tid fanns bara kameror i passagerarutrymmena, dock inga som filmade förarens position. Är osäker hur det är numera?

Vet någon mer om detta vad gäller SL-trafiken?
Kan SL gå igenom kamerorna och se hela förloppet?
Citera
2026-02-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Är även kamera riktad mot förarplatsen eftersom det även finns risk med fall där föraren skulle bli attackerad.

Ok, så det går alltså för SL att se vad föraren pysslat med?
Citera
2026-02-16, 18:45
Medlem
Upplyftens avatar
Rattsurfning är förbjuden sedan 2018

I en buss med föraransvar för kanske 30-40 pers. Är allvarligt.
Borde finnas kamera riktat mot förarhytten, detta för att kunna ID:a ev. våldsverkare som jiddrar med chaufförer . Har vi på Göteborgs spårvägar
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-16 kl. 18:48.
Citera
2026-02-16, 18:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Att de vågar sitta och surfa på mobilen under färd i så fall. De skulle kanske infört slumpvisa kontroller via denna kamera när folk minst anar. Då hade vi sluppit dessa trafikfaror i högre utsträckning.
Citera
2026-02-16, 18:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Borde det väl vara om en kamera finns för att "skydda" föraren?

En enkel sökning på internet ger vid handen att "-Ja, det finns kamerabevakning (trygghetskameror) installerade i nästan alla SL-bussar och en central del av syftet är att skydda föraren och öka tryggheten för personalen."
Senast redigerad av Dimpen 2026-02-16 kl. 19:05.
Citera
2026-02-16, 19:10
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Såg en på bussen som kollade 100 gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in