2026-02-16, 16:22
Medlem
DrDoaks avatar
Jag såg en bilist som hade fått problem med batteriet i vinterkylan. Jag använde då mitt batteri och startkablar för att få igång den andra bilen. Jag kopplade plus till plus på båda batterier. Sen kopplade jag tyvärr minus på mitt batteri till en målad del av chassit på andra bilen. Sen när jag insåg att det var fel så kopplade jag till en omålad mutter i stället. Jag startade inte bilen i felkopplat läge som jag minns, däremot lät jag andra batteriet "ladda" en liten stund på det sättet.

Idag fastnade växeln i växellådan på ettan eller tvåan. Mekanikern hävdar att det är kablaget till växellådan som är skadat.

Jag har haft en "tjejkörd" växellåda sen ca tio år när jag köpte bilen, den har alltid varit lite trög i växel ett och två.

Beror problemet på att jag kopplade fel till andra bilen eller är det bara att min egen bil helt enkelt är gammal? Jag tänker att om jag kopplar fel på andra bilen så borde det ju möjligen skada den bilen och inte min egen bil.
Citera
2026-02-16, 16:35
Medlem
NEJ!!!!!!!!!!!!!
Citera
2026-02-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag såg en bilist som hade fått problem med batteriet i vinterkylan. Jag använde då mitt batteri och startkablar för att få igång den andra bilen. Jag kopplade plus till plus på båda batterier. Sen kopplade jag tyvärr minus på mitt batteri till en målad del av chassit på andra bilen. Sen när jag insåg att det var fel så kopplade jag till en omålad mutter i stället. Jag startade inte bilen i felkopplat läge som jag minns, däremot lät jag andra batteriet "ladda" en liten stund på det sättet.

Idag fastnade växeln i växellådan på ettan eller tvåan. Mekanikern hävdar att det är kablaget till växellådan som är skadat.
-
Jag har haft en "tjejkörd" växellåda sen ca tio år när jag köpte bilen, den har alltid varit lite trög i växel ett och två.

Beror problemet på att jag kopplade fel till andra bilen eller är det bara att min egen bil helt enkelt är gammal? Jag tänker att om jag kopplar fel på andra bilen så borde det ju möjligen skada den bilen och inte min egen bil.

Får inte riktigt klarhet i vad det är för bil. Är det automatare eller? Annars ställer jag mig lite frågande till vad det är för kablage som är inblandat öht i en växellåda.

Sen tänker jag lite spontant att du inte har kopplat så galet att det bränner kablar. Kanske någon finelektronik kan få tuppjuck om där kommer transienter lite olyckligt, men att man skulle bränna kablage på det tycker jag låter märkligt.

Låter lite som att mekanikern är ute och seglar lite. Kanske inte har en aning vilket kan vara förståligt ifall han fått samma info som vi och inte kan ställa en diagnos på och i stället för att verka okunnig om han sa att han inte har tillräcklig information för att ställa diagnos istället tar och hittar på något som skall låta som att han har koll på läget.
Citera
2026-02-16, 17:43
Medlem
DroppedSomethings avatar
Utifrån det du har beskrivit så är det inte fysiskt möjligt att mekaniken i växellådan påverkas av hur du kopplat ditt startbatteri.

I teorin kanske det finns en minimal möjlighet att steka nån kabel till en givare till växellådan. Men då ska det vara precis en sån bilmodell plus att man ska verkligen sätta båda startkablarna på extremt fel på ett sätt som en normalbegåvad person bara kan lyckas med om man gör det med flit.

Så utifrån din frågas förutsättning, nej det har inget med varandra att göra.
Citera
2026-02-16, 17:50
Medlem
keyzexs avatar
För det första verkar inte kabelanslutningen helt galen, men du skriver att den "den har alltid varit lite trög i växel ett och två." så då utgår jag ifrån att det är en manuell låda.
Om det vart en automat skulle du inte ha problem med att ett och två är tröga att få i.

Så hur du och din mekaniker tänker att en manuell växellåda skulle påverkas av felkopplade startkablar om du till och med lyckats få till en kabelbrand så påverkar det inte en mekanisk låda.

Nästa gång du får bil problem så snälla skriv minst bil och årsmodell.
Citera
2026-02-16, 18:15
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Förmodligen inte.
Egentligen kopplade du inte startkablarna fel utan hade endast dålig kontakt när du anslöt minuspol på startkabeln till en lackerad/isolerad chassidel.

Om en kabelstam har brunnit på grund av att hjälpstartat en annan bil så finns det i så fall andra problem med din bil exempelvis dåliga, eller urkopplade jordflätor mellan kaross och motor/växellåda.
Citera
2026-02-16, 18:20
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Automatlåda eller manuell? Och vilken bil?

Generellt är svaret nej, men om det är en automatlåda kan elektroniken fått problem. Även om det är mycket liten chans.

Är det en manuell låda har det garanterat inget att göra med starthjälpen.
Citera
2026-02-16, 19:02
Medlem
Eurodiscos avatar
Nej hur ska batteriet påverka växellådan hade du tänkt??? Och det minsta man kan begära när du frågar är att du talar om vilken bil det är
Senast redigerad av Eurodisco 2026-02-16 kl. 19:05.
Citera
2026-02-16, 19:23
Medlem
Vi vill veta vad det är för bilmodell och växellåda gör att kunna hjälpa dig. Tex hade Opel stora problem en tid med vajrar och länkage.
Med kabel kan mekanikern mena vajern till växellådan, problem med vajern kan göra att det inte går att växla.
Citera
2026-02-16, 19:54
Medlem
Citat:

Men nej. Du har ju inte ens gjort något fel. Att koppla svart/minus/jordkabeln på en jordpunkt som inte ger kontakt betyder bara att du inte kopplat på starthjälpen ordentligt. Ingenting kan hända av det. Sov lugnt ikväll, det är absolut inte ditt fel.

Jag tycker det snarare låter som en efterbliven mekaniker/någon som ljuger om vad mekaniker sagt för att mjölka dig på pengar. Och det mest uppenbara om växelspaken låst sig och inga växlar går att få i är kopplingsrelaterat (vid manuell låda). Och är det en automatlåda med en brunnen kabel är det absolut inte relaterat till den här situationen, för det är inte såhär man bränner någonting. Hade varit en annan femma om du satt plus på minus och tvärtom, men även det har jag sett folk misslyckas med utan att problem uppstått
Senast redigerad av Mrglasman 2026-02-16 kl. 20:00.
Citera
2026-02-17, 07:24
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Hade ett liknande problem på min BMW 540 automat för ett antal år sen. Då hjälpte det att ta loss plus och minus och vänta en stund. Då släppte det. Den låste sig i neutral och gick inte att lägga i växel alls. Prova! Den kan ju ha fått nån störning efter att du kopplade kablar.
Citera
2026-02-17, 08:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrglasman
Men nej. Du har ju inte ens gjort något fel. Att koppla svart/minus/jordkabeln på en jordpunkt som inte ger kontakt betyder bara att du inte kopplat på starthjälpen ordentligt. Ingenting kan hända av det. Sov lugnt ikväll, det är absolut inte ditt fel.

Jag tycker det snarare låter som en efterbliven mekaniker/någon som ljuger om vad mekaniker sagt för att mjölka dig på pengar. Och det mest uppenbara om växelspaken låst sig och inga växlar går att få i är kopplingsrelaterat (vid manuell låda). Och är det en automatlåda med en brunnen kabel är det absolut inte relaterat till den här situationen, för det är inte såhär man bränner någonting. Hade varit en annan femma om du satt plus på minus och tvärtom, men även det har jag sett folk misslyckas med utan att problem uppstått

Detta. 100% korrekt.
Du, TS, har inte gjort något fel överhuvudtaget. Noll.
Och även om du hade försökt starta med minuskablen på en målad del så hade du inte förstört något pga det Mrglasman skrev.

Sedan varför kablage till växellådan, som jag då gissar är automat, har smält är en helt annan sak.
Och att beskylla din starthjälp på det låter absurt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in