2026-02-16, 14:36
Medlem
ojojoj3s avatar
Jag har blivit inbjuden till en kär väns födelsedagsfirande, där hela gänget börjar med förkrök innan vi drar ut på klubb. Jag har aldrig gillat öl eller cider utan dricker hellre spritdrycker. Därför har jag tidigare druckit sprit när alla andra dricker öl på förkröket. Nu har jag inte varit på fest på snart flera år och sedan dess har min tjej pratat med mig om att hon tycker det är pinsamt när alla andra dricker öl medan jag dricker sprit. Hennes ex var på gränsen till alkoholist och söp sig pinsamt full många gånger och skämde ut henne. Hon är väl rädd att jag ska göra samma sak. Så nu är jag helt plötsligt självmedveten om skillnaden på vad jag dricker och vad andra dricker. Jag hade tänkt ta med mig ett paket med absolut five, alltså fem 50 ml flaskor med vodka i olika smaker. Jag tänkte göra lite grogg med dessa och bjuda på dem som vill ha. Men nu undrar jag om det kommer kännas underligt för de andra att jag tar med sprit? Borde jag bara skita i det och ta med några smirnoff ice och nån blask-cider? Eller lite vin.
Citera
2026-02-16, 14:39
Medlem
jakirosmothers avatar
jag hade kollat snett på alkisen
Citera
2026-02-16, 14:43
Medlem
Om du nu gillar vin är så klart det ett säkert kort. Om sprit borde grogg vara ok. Ren sprit lite suspekt men kan man hålla sig till att smutta på en sexa medan andra sänker två bärs kan väl folk skita i det.
Citera
2026-02-16, 14:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Självklart är det socialt accepterat att dricka sprit på förkrök och också välkommet! Har aldrig hört talas om att man bara "borde" dricka öl eller cider. Det är kul med folk som blir fulla. Det låter som att din flickvän försöker dämpa din glädje genom att dämpa din fylla.
Citera
2026-02-16, 14:46
Medlem
Riddarhusets avatar
det beror på vilket socialt sammanhang.
dricker man en liten whiskey är det väl oftast okey.
men det skiftar som sagt.
är du säker på den sociala normen för just denna grupp av människor agerar du utifrån den
är du osäker men vill vara säker frågar du.
vill du inte vara säker på den sociala normen skiter du i det.
--------
Svaret är alltså: det skiftar.
Hos mig är det lite osocialt att dricka öl - för mycket arbetarklass - om man skall ta sig något innan man går på en tillställning. Här gäller whiskey, draja eller lite vin
Citera
2026-02-16, 14:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Självklart är det socialt accepterat att dricka sprit på förkrök och också välkommet! Har aldrig hört talas om att man bara "borde" dricka öl eller cider. Det är kul med folk som blir fulla. Det låter som att din flickvän försöker dämpa din glädje genom att dämpa din fylla.

Håller med till 100 %

Lite klass på att ha med sej ett helrör + mixers och bjuda dom som vill få ett smakprov.

Min dröm är att ha en granne som i Beck filmerna som står i trappen och frågar:
" Skaru ha en stänkare "
Citera
2026-02-16, 15:17
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om du nu gillar vin är så klart det ett säkert kort. Om sprit borde grogg vara ok. Ren sprit lite suspekt men kan man hålla sig till att smutta på en sexa medan andra sänker två bärs kan väl folk skita i det.

Ja jag tänkte ju groggar liksom! Men kanske vin är rätt väg. Eller lite vin och sen bjuder jag på groggar ordentligt, så sitter jag inte ensam med det.
Citera
2026-02-16, 15:18
Medlem
Connykrims avatar
Groggar är alltid ok på förkrök
Citera
2026-02-16, 15:21
Medlem
Du skriver att det är en kär väns födelsedagsfirande... mao så torde du ju känna dig bekväm utifrån det perspektivet...

Men samtidigt så skriver du att det var länge sedan du var på fest... vilket kan tolkas lite hur som helst...

Kommer det vara idel adel kompisar på den här festen..? Eller en massa nya bekantskaper...

Sen kastar du in din flickvän i frågeställningen utifrån hennes tidigare erfarenheter och att hon tycker att det vore pinsamt om du satt och drack sprit medans andra drack lite bira eller cider eller vin, eller bubbel...

Hur gammal är du, egentligen? Givet att du funderar så på denna fråga...

Själv är jag "för gammal", men de enda gånger jag dricker sprit på en "förkrök" är om det serveras antingen som en drink (dvs en riktigt sådan... inte "grogg"), eller en schysst whiskey eller rom...

Annars så håller jag mig till vin, bubbel eller öl.

Snackar vi ren grabbfest, eller herrmiddag, då funkar sprit, men även då i form av (klassiska) drinkar.

Vidare, det jag inte riktigt får ihop utifrån din tänkta sprit. Absolut Five. Säger inget om det valet i sak. Men du skriver sedan ordet grogg och att du skall bjuda... Du får ursäkta men den får jag inte ihop. Du köper ju fem olika smaker som i sak ger dig möjligheten att bland 5st drinkar ā 5cl (visst, du kan snåla på spriten och kräma ur 8-10st drinkar möjligen), men som skulle kräva lite tillbehör i övrigt, vettiga glas, för att visa lite stil och känsla... Hur tänkte du där?
Citera
2026-02-16, 15:49
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Till att börja med, alkohol mäter man i centiliter, inte milliliter. Det kallas en "sjuttis", inte en "sjuhundris".

Med det avklarat, 25cl sprit som förkrök? Nja, det är lite i överkant i ett socialt sammanhang. Ett par groggar är ok, 25cl är alkisvarning. 12cl räcker, och så varvar du med några cider för att inte sticka ut för mycket. Poängen med förkrök är att du inte ska bli märkbart berusad innan du beger dig ut på krogen, bara lite skön
Citera
2026-02-16, 15:54
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojojoj3
Jag hade tänkt ta med mig ett paket med absolut five, alltså fem 50 ml flaskor med vodka i olika smaker. Jag tänkte göra lite grogg med dessa och bjuda på dem som vill ha. Men nu undrar jag om det kommer kännas underligt för de andra att jag tar med sprit?
25 cl blir man ju lite lagom salongis på. Skulle någon av vännerna reagera negativt över det så är det ju något allvarligt fel på dom.
Citera
2026-02-16, 16:28
Avslutad
Jag brukar när vi går på teater dricka sprit (sexa whisky) eller liknande innan föreställningen eller i pausen, för att slippa bli pinknödig under föreställningen. Dessutom generellt sett bättre kvalitet på sprit än vin på sådana här barer med begränsat utbud. Jag skulle inte titta snett på dig om du drack grogg/sprit på ett förkör. Mer varning i så fall på Mariestadsöl eller baginbox, det är att drick för berusningens skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in