2026-02-16, 14:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
I snart tio år har sprutnarkomaner i Kronoberg kunnat gå till sjukhuset i Växjö och få rena sprutor. Det har gett resultat, färre har fått smittsamma sjukdomar som gulsot.

På sprututbytet kan narkomaner hämta både rena sprutor och kanyler, men också få med sig medicin för att kunna häva en överdos. Just nu är 54 narkomaner inskrivna, 43 män och 11 kvinnor.

Undersköterskan Anette Fyhr är en av dem som tar emot missbrukarna: ”De är väldigt tacksamma för att de får rena verktyg och vi kan prata en stund”, säger hon.

Är det bra att vården tillhandahåller rena sprutor till narkomanerna?

https://www.sverigesradio.se/artikel/anette-hjalper-missbrukare-att-fa-rena-sprutor
Citera
2026-02-16, 14:35
Medlem
jakirosmothers avatar
Ja, det är det. Kallas harm reduction.

Sen förstår jag inte varför folk inte bara beställer hem ett gäng pumpar och kanyler? Går att få loss hundrapaket pumpar och kanyler för ett par hundralappar. Tror jag betalade neråt hundringen sist jag beställde (från danmark). Inte speciellt dyrt med verktyg liksom.
Senast redigerad av jakirosmother 2026-02-16 kl. 14:50.
Citera
2026-02-16, 14:37
Medlem
Både ja och nej.

Å ena sidan besparar vi missbrukarna lidande och samhället pengar (sjukvården blir potentiellt mindre belastad). Å andra sidan kan man se det som att samhället legitimerar missbruket.

Det bästa svar är kanske att det varken är bra eller dåligt, utan ett nödvändigt ont.
Citera
2026-02-16, 14:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Självklart är det bra. Att som eliminerar misär är bra.
Citera
2026-02-16, 14:49
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Både ja och nej.

Å ena sidan besparar vi missbrukarna lidande och samhället pengar (sjukvården blir potentiellt mindre belastad). Å andra sidan kan man se det som att samhället legitimerar missbruket.

Det bästa svar är kanske att det varken är bra eller dåligt, utan ett nödvändigt ont.

Är det bra med stigma tycker du?
Citera
2026-02-16, 14:55
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Självklart är det bra. Att som eliminerar misär är bra.
Är inte att injicera heroin i sig en större misär?
Citera
2026-02-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
Är det bra med stigma tycker du?
Nej, det är mycket dåligt tycker jag.
Citera
2026-02-16, 15:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Är inte att injicera heroin i sig en större misär?

Nej.

Men även om det hade varit det, så hade inte det inte varit en ursäkt till varför folk ska ha smutsiga sprutor.

Det bästa hade ju varit att skapa ett nytt slags heroin utan negativa biverkningar.
Citera
2026-02-16, 15:03
Medlem
2020-01-01s avatar
Missbrukare överlever längre pga detta så särskilt positivt är det inte
Citera
2026-02-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej.

Men även om det hade varit det, så hade inte det inte varit en ursäkt till varför folk ska ha smutsiga sprutor.

Det bästa hade ju varit att skapa ett nytt slags heroin utan negativa biverkningar.
vet inte då jag aldrig brukat eller testat droger men är inte subutex något åt det hållet
Citera
2026-02-16, 15:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
vet inte då jag aldrig brukat eller testat droger men är inte subutex något åt det hållet

Jag har aldrig tagit heroin. Men man blir väl inte hög på samma sätt på subutex som på heroin? I så fall hade väl alla tagit det istället. Det är ruset som folk vill åt
Citera
2026-02-16, 15:12
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Ja det är bra dels för att de inte ska utsätta sig för våld och inte sprida sjukdomar och känna samhället ser de som människor och inte grisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in