2026-02-16, 14:05
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
En sak jag lagt märke till när jag ser folk dela ut flygblad, exempelvis politiska partier, intetsägande organisationer och allt vad det kan vara, är att svarta människor alltid tar emot dessa flygblad. De flesta är ointresserade och går förbi, men just svarta människor verkar älska att ta emot dem. Till och med om självaste NMR hade stått och delat flygblad så hade de tagit emot dem.

Vad är anledningen till detta?
Citera
2026-02-16, 14:31
Medlem
Haha. Hur pålitlig är empirin här? Stannar du upp i fem minuter och kollar? Är det de få gånger nån ö h t delar ut en lapp nu för tiden alltid en svart kille framför som glatt tar emot?

Jag skulle ju annars spontant gissat på det omvända.

Svart = Invandrare = Lägre samhällsengagemang = Skiter i tryckta budskap från partier och organisationer.

Det enda som skulle tala för din tes (utöver ditt solida underlag då) är väl:

Svart = Invandrare = Fattig = Hoppas att utdelade lappar är nån sorts rabattkuponger el dyl.
Senast redigerad av Bemp 2026-02-16 kl. 14:38.
Citera
2026-02-16, 14:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
En sak jag lagt märke till när jag ser folk dela ut flygblad, exempelvis politiska partier, intetsägande organisationer och allt vad det kan vara, är att svarta människor alltid tar emot dessa flygblad. De flesta är ointresserade och går förbi, men just svarta människor verkar älska att ta emot dem. Till och med om självaste NMR hade stått och delat flygblad så hade de tagit emot dem.

Delas det över huvud taget ut flygblad längre ? Jag har du inte fått något de senaste 10 åren, i sverige.

( Om vi bortser från " lapp på rutan" på bilen )
Citera
2026-02-16, 14:51
Medlem
Flygbladens tid är för länge sedan förbi.
Citera
2026-02-16, 18:52
Medlem
sommarlovs avatar
Det är kul att få något, därför tar de emot,
Citera
2026-02-16, 19:23
Avstängd
bogerts avatar
Är det gratis tar dom emot vad som hellst. Det är därför dom är här.
Citera
2026-02-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington

Om det stämmer så har jag en teori. I afrikanska länder är ofta gatuförsäljare, reklamutdelare etc väldigt jobbiga, och det minst energikrävande sättet att bli av med dem är att ta emot flygbladet, och sedan slänga det hundra meter bort.

Jag tror alltså att de struntar i flygbladets budskap och vill bara strosa fram utan att stöta på några hinder.
Citera
2026-02-16, 21:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag kan inte ens föreställa mig var jag såg ett flygblad senast. Räknas husmäklare, för 10 år sedan?
Citera
2026-02-16, 21:40
Medlem
Hur har du kommit fram till det där egentligen? Har du stått och fört statistik eller går du på magkänsla efter några enstaka tillfällen?

Det där låter mer som selektiv perception än empiri.
Citera
2026-02-16, 21:57
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag kan inte ens föreställa mig var jag såg ett flygblad senast. Räknas husmäklare, för 10 år sedan?
Du har inte sett politiska partier gå runt och dela ut flygblad? Eller vad ska jag säga, broschyrer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in