2026-02-16, 14:25
Medlem
Nu handlar det ju inte om att nån jäkla altanlampa skulle funka som rena nackskottet på en fladdermus utan att ljussmog generellt stör ekosystemet. Det kan ju vem som helst fatta. Det har varit mörkt på natten i miljontals år. En massa arter har utvecklats helt ur de betingelserna. Vad man kan göra är att åtminstone freda boplatser. Fasadbelysning på kyrkor är t ex ett oskick. Det har bott fladdermöss i dem i tusen år. Det kan de väl få fortsätta göra.
Citera
2026-02-16, 14:35
Medlem
sommarlovs avatar
Ljus är ett problem ja.
Värst är nog fasadbelysning, så djur flyger in i väggen.
Citera
2026-02-16, 16:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ljus är ett problem ja.
Värst är nog fasadbelysning, så djur flyger in i väggen.
Aj fasen - så uppåtriktad fasadbelysning gör att vi inte ser stjärnor, men fåglarna gör .
Citera
2026-02-16, 17:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I min kommun har några miljövänner börjat argumentera för nedsläckning av gatubelysning i områden där det finns fladdermöss. Skälet är att fladdermöss, som jagar myggor och annat på natten, störs av belysning och inte kan få mat.

Googlar man på fladdermöss och belysning får man upp mängder med artiklar som säger samma sak. Men stämmer det verkligen?

Citat:
På vårt sommarställe har vi gott om fladdermöss, och när vi sitter ute sena kvällar med utebelysningen tänd så flyger de runt som bara den, på och kring vår uteplats. Flera gånger har de t o m flugit in genom öppna fönster, in i rum där belysningen är tänd. Tar vi en promenad längs den belysta landsvägen så kan man hela tiden se dem jaga under eller i närheten av gatulyktorna.

Hemma i stan passerar vi en park på kvällspromenaden. Samma sak där. Fladdermössen flyger inte bara inne i parken utan rör sig ogenerat under och i närheten av gatlyktorna.

Citat:
Jag har talat med både grannar och bekanta som bor nära naturen. Alla har gjort liknande iakttagelser.

Min fråga: Är detta med fladdermöss och nattbelysning bara en myt? Finns det några vetenskapliga undersökningar av god kvalitet som bevisar att fladdermössen inte kan jaga om det finns belysning i närheten? Och hur förklarar man i så fall de beteenden min familj, våra grannar och bekanta har obeåserverat?

Ljuskänslighet varierar mellan arter, eller mellan släkten närmare bestämt. Vissa störs inte alls under sin, för övrigt sonarnavigerade, flykt och nyttjar nattflyns dragning till gatlampor opportunistiskt, medan andra störs och undviker "ljusförorenade" områden.

Olika typer av ljus stör på olika vis och starkt punktvis ljus i i övrigt mörka miljöer torde innebära störst men för känsliga arter. Kampanjer som drivs i sådana typer av fall kan mycket väl vara sakligt grundade.
Citera
2026-02-16, 19:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ljuskänslighet varierar mellan arter, eller mellan släkten närmare bestämt. Vissa störs inte alls under sin, för övrigt sonarnavigerade, flykt och nyttjar nattflyns dragning till gatlampor opportunistiskt, medan andra störs och undviker "ljusförorenade" områden.

Olika typer av ljus stör på olika vis och starkt punktvis ljus i i övrigt mörka miljöer torde innebära störst men för känsliga arter. Kampanjer som drivs i sådana typer av fall kan mycket väl vara sakligt grundade.

Har du någon vetenskaplig undersökning som visar att det är som du beskriver, eller är detta saker du läst om i någon dagstidning eller fött berättat för dig?
Citera
2026-02-16, 19:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Riktigt korkat svar.

Vissa människor dras till amfetamin. Det betyder inte att det är bra för hälsan och för barnen, och att det det är bra för överlevnaden på sikt.

Att insekterna dras till lampor måste inte betyda att de frodas. Tvärtom kan det vara en ödesdiger distraktion från det de annars gör i ekosystemet, som att böka runt och äta så de överlever.

Många mekanismer i naturen verkar synkroniseras med hjälp av månljuset. Dessa blir troligen helt ur balans med konstant ljus som är starkare än månljuset.

Nog har man hört om att det blir färre insekter. Framförallt finns ju en oro för bina, och vi vet inte alla faktorer varför bina blivit färre.

Här borde kanske omvänd bevisbörda föreligga. Att de som vill att städarna ska se ut som dagtid även på nätterna måste visa att det inte förstör hälsan för allt och alla. Och borde även gälla de bönder som vill ha super starkt gårdsljus på dygnet runt.

Finns ju mängder med saker som inte är skadligt på en nivå, men som är skadligt på en annan. Tex skulle du säkert överleva i 50 °C, men inte i 150 °C. Eller du skulle säkert klara av att dricka en kvarting sprit varje dag, men kanske inte 4 helrör varje dag.

Det är fullt möjligt att insekterna i det stora perspektivet klarar en viss nivå av ljus, men inte en annan. Jämförelsen mellan öppen eld och LED-lampor haltar. Inte bara är ljusprofilen helt annorlunda, utan en öppen eld ger ifrån sig värme, gaser och sotpartiklar som troligen många insekter kan uppfatta och att de därför agerar annorlunda runt en eld.

Så du ”har hört” att det är på ett visst sätt, tycker en massa saker, har inga vetenskapliga belägg och är otrevlig och kallar mitt svar, när jag försöker argunentera sakligt för ”idiotiskt”.

Tack för att du är så tydlig med att tala om vad du står för.
Citera
2026-02-18, 12:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så du ”har hört” att det är på ett visst sätt, tycker en massa saker, har inga vetenskapliga belägg och är otrevlig och kallar mitt svar, när jag försöker argunentera sakligt för ”idiotiskt”.

Tack för att du är så tydlig med att tala om vad du står för.

Självklart tyckte jag det var riktigt korkat att utgå ifrån att allt som lockar är bra i längden. Det är väldigt ofta precis tvärt om.

Men det ultimata beviset kom nu. Du klarar inte ens citera. Jag har inte kallat dig eller din argumentationskritik för "idotiskt".
Citera
2026-02-18, 14:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det här med fladdermöss, människor och ljus verkar inte vara så enkelt som man kan tro:

Citat:
Gråskimlig fladdermus bor sommartid på landet men flyttar in till staden under hösten.

Det finns mer än 10 fladdermusarter i Sverige, och jag vet inte hur det är med de de övriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in