Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
I min kommun har några miljövänner börjat argumentera för nedsläckning av gatubelysning i områden där det finns fladdermöss. Skälet är att fladdermöss, som jagar myggor och annat på natten, störs av belysning och inte kan få mat.
Googlar man på fladdermöss och belysning får man upp mängder med artiklar som säger samma sak. Men stämmer det verkligen?
Citat:
På vårt sommarställe har vi gott om fladdermöss, och när vi sitter ute sena kvällar med utebelysningen tänd så flyger de runt som bara den, på och kring vår uteplats. Flera gånger har de t o m flugit in genom öppna fönster, in i rum där belysningen är tänd. Tar vi en promenad längs den belysta landsvägen så kan man hela tiden se dem jaga under eller i närheten av gatulyktorna.
Hemma i stan passerar vi en park på kvällspromenaden. Samma sak där. Fladdermössen flyger inte bara inne i parken utan rör sig ogenerat under och i närheten av gatlyktorna.
Citat:
Jag har talat med både grannar och bekanta som bor nära naturen. Alla har gjort liknande iakttagelser.
Min fråga: Är detta med fladdermöss och nattbelysning bara en myt? Finns det några vetenskapliga undersökningar av god kvalitet som bevisar att fladdermössen inte kan jaga om det finns belysning i närheten? Och hur förklarar man i så fall de beteenden min familj, våra grannar och bekanta har obeåserverat?
Ljuskänslighet varierar mellan arter, eller mellan släkten närmare bestämt. Vissa störs inte alls under sin, för övrigt sonarnavigerade, flykt och nyttjar nattflyns dragning till gatlampor opportunistiskt, medan andra störs och undviker "ljusförorenade" områden.
Olika typer av ljus stör på olika vis och starkt punktvis ljus i i övrigt mörka miljöer torde innebära störst men för känsliga arter. Kampanjer som drivs i sådana typer av fall kan mycket väl vara sakligt grundade.