2026-02-16, 11:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I min kommun har några miljövänner börjat argumentera för nedsläckning av gatubelysning i områden där det finns fladdermöss. Skälet är att fladdermöss, som jagar myggor och annat på natten, störs av belysning och inte kan få mat.

Googlar man på fladdermöss och belysning får man upp mängder med artiklar som säger samma sak. Men stämmer det verkligen?

På vårt sommarställe har vi gott om fladdermöss, och när vi sitter ute sena kvällar med utebelysningen tänd så flyger de runt som bara den, på och kring vår uteplats. Flera gånger har de t o m flugit in genom öppna fönster, in i rum där belysningen är tänd. Tar vi en promenad längs den belysta landsvägen så kan man hela tiden se dem jaga under eller i närheten av gatulyktorna.

Hemma i stan passerar vi en park på kvällspromenaden. Samma sak där. Fladdermössen flyger inte bara inne i parken utan rör sig ogenerat under och i närheten av gatlyktorna.

Jag har talat med både grannar och bekanta som bor nära naturen. Alla har gjort liknande iakttagelser.

Min fråga: Är detta med fladdermöss och nattbelysning bara en myt? Finns det några vetenskapliga undersökningar av god kvalitet som bevisar att fladdermössen inte kan jaga om det finns belysning i närheten? Och hur förklarar man i så fall de beteenden min familj, våra grannar och bekanta har obeåserverat?
Citera
2026-02-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I min kommun har några miljövänner börjat argumentera för nedsläckning av gatubelysning i områden där det finns fladdermöss. Skälet är att fladdermöss, som jagar myggor och annat på natten, störs av belysning och inte kan få mat.

Googlar man på fladdermöss och belysning får man upp mängder med artiklar som säger samma sak. Men stämmer det verkligen?

På vårt sommarställe har vi gott om fladdermöss, och när vi sitter ute sena kvällar med utebelysningen tänd så flyger de runt som bara den, på och kring vår uteplats. Flera gånger har de t o m flugit in genom öppna fönster, in i rum där belysningen är tänd. Tar vi en promenad längs den belysta landsvägen så kan man hela tiden se dem jaga under eller i närheten av gatulyktorna.

Hemma i stan passerar vi en park på kvällspromenaden. Samma sak där. Fladdermössen flyger inte bara inne i parken utan rör sig ogenerat under och i närheten av gatlyktorna.

Jag har talat med både grannar och bekanta som bor nära naturen. Alla har gjort liknande iakttagelser.

Min fråga: Är detta med fladdermöss och nattbelysning bara en myt? Finns det några vetenskapliga undersökningar av god kvalitet som bevisar att fladdermössen inte kan jaga om det finns belysning i närheten? Och hur förklarar man i så fall de beteenden min familj, våra grannar och bekanta har obeåserverat?

Jag har ingen koll på om det är en myt eller inte, men jag kan garantera dig att fladdermössen kommer runt problemet (om det finns ett problem) genom att flyga där det inte är upplyst, vilket väl är 15m från stolpen.
Det här kan verkligen inte vara ett stort problem.
Citera
2026-02-16, 12:16
Medlem
Fladdermössen är ofta också indragna i nya bostadsbyggen. Man tar stor hänsyn till dessa när man gör detaljplansarbete
Citera
2026-02-16, 12:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Förmodligen frodas inte insekterna i det onaturliga lampljuset heller, så det jämnar ut sig.

Men personligen är jag minst lika rädd att ljusföroreningarna ska slå ut ekosystemen och matleveranserna som att ökad co2 ska göra det.

Jag tror inte människor mår bra av skiten heller. Släck ner områden med både fladdermöss, insekter och människor säger jag. Jag tror nivån av belysning vi hade på 70-talet är max för människans och naturens välbefinnande.
Citera
2026-02-16, 12:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
15m från stolpen.

Varje litet samhälle nu för tiden syns ju på en mils håll.
Citera
2026-02-16, 12:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Förmodligen frodas inte insekterna i det onaturliga lampljuset heller, så det jämnar ut sig.

Men personligen är jag minst lika rädd att ljusföroreningarna ska slå ut ekosystemen och matleveranserna som att ökad co2 ska göra det.

Jag tror inte människor mår bra av skiten heller. Släck ner områden med både fladdermöss, insekter och människor säger jag. Jag tror nivån av belysning vi hade på 70-talet är max för människans och naturens välbefinnande.

Insekter av alla sorter flockas kring lampor nattetid, så de är inte ljusskygga. Tvärtom.

Att oroa sig är en sak. Men finns det några vetenskapliga belägg? Människor har ju haft ljus nattetid allt sedan man började göra upp eld för hundratusen år sedan, eller så.
Citera
2026-02-16, 12:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har ingen koll på om det är en myt eller inte, men jag kan garantera dig att fladdermössen kommer runt problemet (om det finns ett problem) genom att flyga där det inte är upplyst, vilket väl är 15m från stolpen.
Det här kan verkligen inte vara ett stort problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fladdermössen är ofta också indragna i nya bostadsbyggen. Man tar stor hänsyn till dessa när man gör detaljplansarbete

Jag undrar om detta verkligen är ett vetenskapligt belagt problem, eller om det mest är hörsägen och mumbojumbo från oroliga miljövänner som gärna vill stoppa allt.

Har ni sett några vetenskapliga undersökningar som bevisar att fladdermöss störs ut av gatlyktor?
Citera
2026-02-16, 12:29
Medlem
Merwinnas avatar
Det verkar vara tvärtom: insekterna dras till lyktorna, och då jagar flädermössen där. De är ju inte dumma. Jag VET inte om det är så att stadsflädermössen har LÄRT SIG detta, och att flädermöss ursprungligen undviker ljus (det KAN vara så eftersom de är nattdjur och sover i grottor etc. om dagen), men nu har de uppenbarligen anpassat sig till stadslivet, så detta borde inte vara ett problem. Det är mycket gammalt som lever kvar, som ingen har brytt sig om att revidera. Du får upplysa berörda myndigheter!
Citera
2026-02-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varje litet samhälle nu för tiden syns ju på en mils håll.

Precis som att fladdermöss även är ute i dagsljus, även om det är vid skymning eller morgon.
Citera
2026-02-16, 12:41
Medlem
Citat:
Jag undrar om detta verkligen är ett vetenskapligt belagt problem, eller om det mest är hörsägen och mumbojumbo från oroliga miljövänner som gärna vill stoppa allt.

Har ni sett några vetenskapliga undersökningar som bevisar att fladdermöss störs ut av gatlyktor?

Nej.
Det mest logiska är snarare att fladdermössen anpassar sig med tiden.
Citera
2026-02-16, 13:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Insekter av alla sorter flockas kring lampor nattetid, så de är inte ljusskygga. Tvärtom.

Riktigt korkat svar.

Vissa människor dras till amfetamin. Det betyder inte att det är bra för hälsan och för barnen, och att det det är bra för överlevnaden på sikt.

Att insekterna dras till lampor måste inte betyda att de frodas. Tvärtom kan det vara en ödesdiger distraktion från det de annars gör i ekosystemet, som att böka runt och äta så de överlever.

Många mekanismer i naturen verkar synkroniseras med hjälp av månljuset. Dessa blir troligen helt ur balans med konstant ljus som är starkare än månljuset.

Citat:
Att oroa sig är en sak. Men finns det några vetenskapliga belägg?

Nog har man hört om att det blir färre insekter. Framförallt finns ju en oro för bina, och vi vet inte alla faktorer varför bina blivit färre.

Här borde kanske omvänd bevisbörda föreligga. Att de som vill att städarna ska se ut som dagtid även på nätterna måste visa att det inte förstör hälsan för allt och alla. Och borde även gälla de bönder som vill ha super starkt gårdsljus på dygnet runt.

Citat:
Människor har ju haft ljus nattetid allt sedan man började göra upp eld för hundratusen år sedan, eller så.

Finns ju mängder med saker som inte är skadligt på en nivå, men som är skadligt på en annan. Tex skulle du säkert överleva i 50 °C, men inte i 150 °C. Eller du skulle säkert klara av att dricka en kvarting sprit varje dag, men kanske inte 4 helrör varje dag.

Det är fullt möjligt att insekterna i det stora perspektivet klarar en viss nivå av ljus, men inte en annan. Jämförelsen mellan öppen eld och LED-lampor haltar. Inte bara är ljusprofilen helt annorlunda, utan en öppen eld ger ifrån sig värme, gaser och sotpartiklar som troligen många insekter kan uppfatta och att de därför agerar annorlunda runt en eld.
Citera
2026-02-16, 14:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Har haft problem med fladdermöss som flyttade in i en bod och sket ner den. Så här i efterhand kan jag iofs konstatera att just där var relativt mörkt - kanske borde jag haft den upplyst? Sen när de flyttat in och skadan skedd är det knepigt eftersom de är fridlysta. Kan man tråka dem med ljus då? Kanske rörelseljus. Följer vad ni kommer fram till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in