Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Är det så farligt som man hört, eller är det "safe" vid vardaglig användning?
Om kedjan med förlängningssladdar är riktigt lång antar jag du får se den långa kedjan som en strömförbrukare i sig.
Det som avgör om saker och ting kommer fungera är ju en kombination av antal meter förlängningar, hur många grejer du stoppar i, och hur mycket ström varje grej drar, typ.
Om du bara ska ha ett par LED-lampor, någon mobilladdare och en router i, kan du troligen ha en kilometer med skarvdosor. Men så fort du börjar lasta ner den långa kedjan med många grejer, eller bara enstaka grejer som drar mycket ström, som element eller tunga maskiner, ja då kan det nog bli problem med långa avstånd. Men då tänker jag mer problem i form av att grejerna inte fungerar ordentligt.
Men varför det skulle brinna vet jag inte. De enklaste skarvsladdar man köper på Rusta och liknande ställen klarar 16 A tror jag, och högre säkrat än så har man ju inte i väggen, om vi inte pratar flerfasuttag. Så jag inbillar mig att en säkring kommer lösa ut innan något tar eld.
Det kanske bästa tipsen är att kolla först i proppskåpet vad mycket du har säkrat för, och läs sedan på varje förlängningssladd och grej du ska köra hur mycket de drar, och se till att varje förlängningskabel orkar allt som sitter i den direkt eller indirekt. Och vill du verkligen vara safe, så gissar jag du kan låtsas varje förlängningskabel i sig adderar 1 A.