2026-02-15, 21:16
Medlem
Nihennas avatar
Jag har hört att det kan börja brinna, men kollar jag bland släkt och vänner så har alla det för att skapa fler uttag. Antingen att de har en förlängningssladd i en annan för att skapa mer längd, eller en sån grej som man pluggar i som sedan har tre uttag.

Vad gäller kring det här egentligen? Är det så farligt som man hört, eller är det "safe" vid vardaglig användning?
Citera
2026-02-15, 21:50
Medlem
quts avatar
Om kablarna inte sitter på en rulle eller är ihoprullade så är det inget problem. är den på rulle blir det en så kallad spole och då bygger värme.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole
Citera
2026-02-15, 22:07
Medlem
Så vitt jag vet finns det två faktorer att ta hänsyn till:

- dels hur mycket effekt du tar ut i apparaten du ansluter längst ut. Om den drar för mycket effekt (=för många watt) bör någon säkring gå, men om det inte händer så kommer sladden att bli onödigt varm. I värsta fall smälter plasten, och skulle potentiellt kunna börja brinna. Det bör inte hända, men i värsta fallet...

- dels att du skall inte ha en lång sladd hoprullad, eftersom du då får en spole (se tidigare inlägg) som ger diverse problem. Om du dock drar väldigt lite effekt (=få watt, tänk liten lampa eller laddar telefonen) så är spolen inget problem. Men om du kopplar på en värmare på 1500+W så kommer spolen att kunna ge dig problem.

Ovanstående förutsätter att de skarvsladdar du använder är hela, oskadade, tänkta för användning i den miljö du har tänkt dig (inomhus, utomhus, i miljö med explosiva gaser...) och så vidare, men jag förutsätter att du har lite vett i skallen.
Citera
2026-02-15, 23:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det så farligt som man hört, eller är det "safe" vid vardaglig användning?

Om kedjan med förlängningssladdar är riktigt lång antar jag du får se den långa kedjan som en strömförbrukare i sig.

Det som avgör om saker och ting kommer fungera är ju en kombination av antal meter förlängningar, hur många grejer du stoppar i, och hur mycket ström varje grej drar, typ.

Om du bara ska ha ett par LED-lampor, någon mobilladdare och en router i, kan du troligen ha en kilometer med skarvdosor. Men så fort du börjar lasta ner den långa kedjan med många grejer, eller bara enstaka grejer som drar mycket ström, som element eller tunga maskiner, ja då kan det nog bli problem med långa avstånd. Men då tänker jag mer problem i form av att grejerna inte fungerar ordentligt.

Men varför det skulle brinna vet jag inte. De enklaste skarvsladdar man köper på Rusta och liknande ställen klarar 16 A tror jag, och högre säkrat än så har man ju inte i väggen, om vi inte pratar flerfasuttag. Så jag inbillar mig att en säkring kommer lösa ut innan något tar eld.

Det kanske bästa tipsen är att kolla först i proppskåpet vad mycket du har säkrat för, och läs sedan på varje förlängningssladd och grej du ska köra hur mycket de drar, och se till att varje förlängningskabel orkar allt som sitter i den direkt eller indirekt. Och vill du verkligen vara safe, så gissar jag du kan låtsas varje förlängningskabel i sig adderar 1 A.
Citera
2026-02-15, 23:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Om kablarna inte sitter på en rulle eller är ihoprullade så är det inget problem. är den på rulle blir det en så kallad spole och då bygger värme.

Det är dock ett helt annat problem än det TS frågar efter. Och TS kan få problem även om TS rullar ut alla sina kabelvindor.

Man ack så viktigt det du skriver. Om man kör många saker, eller saker som drar mycket ström, eller har långa kedjor med förlängningssladdar, ja, då är det viktigt att rulla ut rullarna helt.

Men man kanske kan misstänka att det är en icke-fråga för TS, och att TS vill komma långt med sina skarvar, och att det då är osannolikt att det kommer ske med en hel rad vindor som inte är utrullade?
Citera
2026-02-15, 23:59
Medlem
busy-signals avatar
Om skarvsladdarna inte blir varma pga för hög belastning så är det hur lugnt som helst.
Citera
2026-02-16, 09:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Om man har tillräckligt många/långa förlängningssladdar kan resistansen i dom
bli så stor att strömmen vid en kortslutning inte orkar lösa ut säkringen till uttaget
som dom är inkopplade i.
Citera
2026-02-16, 09:23
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Om man har tillräckligt många/långa förlängningssladdar kan resistansen i dom
bli så stor att strömmen vid en kortslutning inte orkar lösa ut säkringen till uttaget
som dom är inkopplade i.

Fast då är det väl heller inget problem, en vanlig förlängningskabel tål en belastning på 10 ampere. I ditt exempel blir det som en enda lång värmeslinga? Så din kortslutna ledning drar en del energi och möjligen kan den börja brinna om den blir för varm?
Citera
2026-02-16, 09:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Fast då är det väl heller inget problem, en vanlig förlängningskabel tål en belastning på 10 ampere. I ditt exempel blir det som en enda lång värmeslinga? Så din kortslutna ledning drar en del energi och möjligen kan den börja brinna om den blir för varm?

Är inte en brinnande kabel ett problem?

Om kabeln blir varm kan isoleringen smälta så att ledarna kommer i kontakt med varandra.
Det kan antända andra omgivande material, även om inte själva kabeln brinner.

Dessutom kan det kan vara så att man i slutet på förlängningskabeln har kopplat in någon apparat med ett fel i
som börjar brinna även om kabeln inte brinner eller smälter.
Hade man då inte haft så långa/många förlängningskablar hade säkringen kanske kunnat lösa ut.
Det kan också vara ett problem.
Citera
2026-02-16, 09:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spole

Beror inte det på vad man har inkopplat i dem med, de säkert farligt köra på med tre dammsugare och en airfryer samtidigt, om du bara laddar telefoner och sufplata osv samtidigt så är det ju mycket mindre watt
Citera
2026-02-16, 09:43
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Är inte en brinnande kabel ett problem?

Om kabeln blir varm kan isoleringen smälta så att ledarna kommer i kontakt med varandra.
Det kan antända andra omgivande material, även om inte själva kabeln brinner.

Dessutom kan det kan vara så att man i slutet på förlängningskabeln har kopplat in någon apparat med ett fel i
som börjar brinna även om kabeln inte brinner eller smälter.
Hade man då inte haft så långa/många förlängningskablar hade säkringen kanske kunnat lösa ut.
Det kan också vara ett problem.

Njae, jag satte frågetecken efter i tanke att någon kanske räknar på det här. En förutsättning för att proppen inte skall gå är ju en väldigt lång kabel så att resestansen blir hög. En väldigt lång kabel har stor yta från vilken den släpper värme. Jag är inte så säker på at det blir ngn brand. Bara ett väldigt långt element.
Citera
2026-02-16, 09:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Njae, jag satte frågetecken efter i tanke att någon kanske räknar på det här. En förutsättning för att proppen inte skall gå är ju en väldigt lång kabel så att resestansen blir hög. En väldigt lång kabel har stor yta från vilken den släpper värme. Jag är inte så säker på at det blir ngn brand. Bara ett väldigt långt element.

Om du har glapp någonstans i en kabel blir resistansen, och värmeutvecklingen högre just där.

Bara för att en förlängningssladd ska klara strömmar upp till 10A betyder det inte att
säkringen den är ansluten till är en 10A säkring.
Och även en säkring märkt 10A löser inte ut vid 10A.

Här är förresten en förlängningssladd som har max-ström 2,6A:
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkablar/forlangningskablar/luxorparts-forlangningskabel-ojordad-25-m-eu-2-pack-p67665
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-02-16 kl. 09:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in