2026-02-15, 20:19
Avstängd
kyrkstockens avatar
Den begagnade bilen verkade vara ett billigt alternativ till drömmen om en folkabuss. Men Hans Martinussen från Herrljunga åkte istället på reparation efter reparation.

100 000 kronor landade reparationerna på – mer än vad den franska bussen kostat från början. Idag kan hans se det som en lärdom.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hans-snordyra-bilaffar-kapet-blev-till-en-lardom

Artikeln fick mig att skratta. Jag och många andra ger ju samma råd här igen och igen. Undvik franska bilar.

Jag har en granne här som köpte en ny c3 (med bl.a. badande kamrem). Jag har skrivit det innan. Efter 7 år fick bilen köras till skroten för den skulle bli dyrare att reparera än den var värd.

Vad folk inte fattar är att fransk bilindustri är en skyddad verkstad. Varje gång det går dåligt går staten in och räddar skiten.
De sista skyddstullarna på japanska bilar tvingade eu fransmännen att ta bort 2019 tror jag.
Citera
2026-02-15, 20:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Undrar vad det var för modell? Det sägs inte i klippet.

Men franska skåpbilar finns ju in mängder och hantverkare skulle inte använda dem om de var helt kassa. Är det en sån "buss" han menar eller? Skulle också vilja veta hur långt bilen gått och hur gammal den var.

Jag får mina misstankar att Hans helt enkelt köpte en gammal skrothög och hade lite för höga förväntningar på den...

Otroligt fattigt reportage.
Citera
2026-02-15, 20:49
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Den begagnade bilen verkade vara ett billigt alternativ till drömmen om en folkabuss. Men Hans Martinussen från Herrljunga åkte istället på reparation efter reparation.

100 000 kronor landade reparationerna på – mer än vad den franska bussen kostat från början. Idag kan hans se det som en lärdom.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hans-snordyra-bilaffar-kapet-blev-till-en-lardom

Artikeln fick mig att skratta. Jag och många andra ger ju samma råd här igen och igen. Undvik franska bilar.

Jag har en granne här som köpte en ny c3 (med bl.a. badande kamrem). Jag har skrivit det innan. Efter 7 år fick bilen köras till skroten för den skulle bli dyrare att reparera än den var värd.

Vad folk inte fattar är att fransk bilindustri är en skyddad verkstad. Varje gång det går dåligt går staten in och räddar skiten.
De sista skyddstullarna på japanska bilar tvingade eu fransmännen att ta bort 2019 tror jag.

Fantastiskt dåligt att de inte ens uppger vilket märke det var på bilen. Men visst; franska bilar är uppenbart inte de mest driftsäkra. Det enda franska jag köper är sådant som kan ätas och drickas.
Citera
2026-02-15, 20:53
Medlem
godboys avatar
Jag är också intresserad av vad det är frågan om för modell, är det en Renault Master? eller någon udda variant? Typiskt SR att vara urusla på exakt allt de gör.
Citera
2026-02-15, 20:59
Moderator
Citat:

På grund av okunskap och fördomar. Man kan ha otur när man köper bil, oavsett var de är byggda Finns drösvis med bilköpare som gått på nitar med Franska, Tyska, Italienska, Amerikanska, Japanska, Koreanska och Svenska bilar.

Men av nån outgrundlig anledning är det framförallt Franska och Italienska som får skit.
Stellantis våta kamrem är skit, men inte värre skit än VAGs kamkedja som de körde med i 10 år, eller deras DSG-lådor, KIAs bränslesystem på dieslarna, BMWs problem med kamkedjor och spruckna toppar, EGR-ventiler som sätter eld på bilarna, Volvos VED-motorer med spruckna block, Mercedes rostproblem osv.
Citera
2026-02-15, 21:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
100 000 kronor landade reparationerna på – mer än vad den franska bussen kostat från början.

100000 mer än han gav? 100000 mer än den kostade ny, för 5 år sedan? 100000 mer än den kostade ny, för 50 år sedan? 100000 mer än den kostade ny, för 50 år sedan, inflationskompenserat?

Jag fattar ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är också intresserad av vad det är frågan om för modell, är det en Renault Master? eller någon udda variant? Typiskt SR att vara urusla på exakt allt de gör.

Det har ju kommit fram att de som jobbar där överhuvudtaget inte ser det som sin arbetsuppgift att återge vad som faktiskt hänt.
Citera
2026-02-15, 21:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
100000 mer än han gav? 100000 mer än den kostade ny, för 5 år sedan? 100000 mer än den kostade ny, för 50 år sedan? 100000 mer än den kostade ny, för 50 år sedan, inflationskompenserat?

Jag fattar ingenting.

Det har ju kommit fram att de som jobbar där överhuvudtaget inte ser det som sin arbetsuppgift att återge vad som faktiskt hänt.
Nu tog jag mig för att lyssna på inslaget och det var ju givetvis helt värdelöst. Det fram kommer att han från början gav 90.000 för bilen och har lagt ytterligare 100.000 på den i reparationer, sen verkar det som att garantier har gått in och tagit delar av den kostnaden Men hur mycket framkommer inte. Inte heller nämns det hur gammal bussen i fråga var eller vilken modell det var frågan om.

Så i vanlig ordning så har Sveriges Radio lyckats att göra ett fullständigt värdelöst reportage där man i princip missar att få fram all relevant fakta för den som lyssnar.
Citera
2026-02-16, 19:25
Medlem
Renault Espace? Lite av en stor SUV eller minibuss om man vill.
Citera
2026-02-16, 19:39
Medlem
Mitt företag köpte en Renault Trafic, efter 14.000 mil var bilen nästan helrenoverad.
Topplock.
Turbo.
Växellåda.
AC kompressor och kondensor.
3 hjullager.
Fönsterhiss.
Tändningslås/startspärr. Problem flera gånger innan allt byttes ink databox.
När bilen skulle köras till bilfirma för inbyte skar det 4e hjullagret, och den fick åka sista biten på bärgningsbil.

Kanske en sån artikeln handlar om.
Citera
2026-02-17, 11:38
Medlem
Haha vilket härligt vrål

Vad kan göra att handbromsen flyger?

Vajern fastnar i hjulen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto