Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Den begagnade bilen verkade vara ett billigt alternativ till drömmen om en folkabuss. Men Hans Martinussen från Herrljunga åkte istället på reparation efter reparation.
100 000 kronor landade reparationerna på – mer än vad den franska bussen kostat från början. Idag kan hans se det som en lärdom.
https://www.sverigesradio.se/artikel/hans-snordyra-bilaffar-kapet-blev-till-en-lardom
Artikeln fick mig att skratta. Jag och många andra ger ju samma råd här igen och igen. Undvik franska bilar.
Jag har en granne här som köpte en ny c3 (med bl.a. badande kamrem). Jag har skrivit det innan. Efter 7 år fick bilen köras till skroten för den skulle bli dyrare att reparera än den var värd.
Vad folk inte fattar är att fransk bilindustri är en skyddad verkstad. Varje gång det går dåligt går staten in och räddar skiten.
De sista skyddstullarna på japanska bilar tvingade eu fransmännen att ta bort 2019 tror jag.
På grund av okunskap och fördomar. Man kan ha otur när man köper bil, oavsett var de är byggda Finns drösvis med bilköpare som gått på nitar med Franska, Tyska, Italienska, Amerikanska, Japanska, Koreanska och Svenska bilar.
Men av nån outgrundlig anledning är det framförallt Franska och Italienska som får skit.
Stellantis våta kamrem är skit, men inte värre skit än VAGs kamkedja som de körde med i 10 år, eller deras DSG-lådor, KIAs bränslesystem på dieslarna, BMWs problem med kamkedjor och spruckna toppar, EGR-ventiler som sätter eld på bilarna, Volvos VED-motorer med spruckna block, Mercedes rostproblem osv.