2026-02-15, 17:28
Medlem
andetas avatar
Hej! Jag planerar att köpa tomt och bygga en enplansvilla på runt 180-220 kvm. Jag letar efter den där 'sweet spoten' där man får rejäl kvalitet utan att betala för ett rent lyxmärke, bra grejer till ett rimligt pris, helt enkelt.

Vilka husleverantörer tycker ni har de bästa planlösningarna för större enplanshus?

Vem är mest prisvärd just nu om man prioriterar hållbara material?

Ni som byggt i den här storleken nyligen, vad landade slutnotan på?

Tar tacksamt emot alla tips!
Citera
2026-02-15, 20:33
Medlem
Vet några som använt myresjöhus, verkar vara vettigt och prisvärt

Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Hej! Jag planerar att köpa tomt och bygga en enplansvilla på runt 180-220 kvm. Jag letar efter den där 'sweet spoten' där man får rejäl kvalitet utan att betala för ett rent lyxmärke, bra grejer till ett rimligt pris, helt enkelt.

Vilka husleverantörer tycker ni har de bästa planlösningarna för större enplanshus?

Vem är mest prisvärd just nu om man prioriterar hållbara material?

Ni som byggt i den här storleken nyligen, vad landade slutnotan på?

Tar tacksamt emot alla tips!
Citera
2026-02-15, 22:24
Medlem
Fiskarhedenvillan och Intressanta hus har fina hus. Fiskarhedenvillan har priser utsatta men man får nog räkna med extrakostnader, vet inte om avlopp, el och gjuta plattan ligger utanför?

Har själv inte byggt något, men har varit inne i hus från dem.
Citera
2026-02-16, 09:11
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag tycker du ska besöka Smålandsvillan. Prisvärda och rejäla!
Stooor skillnad mot Älvsbyhus.
Citera
2026-02-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Fiskarhedenvillan och Intressanta hus har fina hus. Fiskarhedenvillan har priser utsatta men man får nog räkna med extrakostnader, vet inte om avlopp, el och gjuta plattan ligger utanför?

Har själv inte byggt något, men har varit inne i hus från dem.

Du får dubbla summan som står på hemsidan. Det du ser är materialkostnad exklusive platta på mark. Sen tillkommer då plattan plus arbetskostnad
Citera
2026-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du får dubbla summan som står på hemsidan. Det du ser är materialkostnad exklusive platta på mark. Sen tillkommer då plattan plus arbetskostnad

Det stämmer säkert som du säger, kanske en bra riktlinje.
Citera
2026-02-16, 23:16
Medlem
Älvsbyhus, Smålandsvillan och Hjältevadshus är de 3 billigaste. De är alltså hus som byggs nästan färdigt i moduler/baracker som lyfts på plats på byggplatsen. Billig standard men behöver ju inte vara "dåliga hus" för det. Det är inte platta på mark så inte golvvärme.

Movehome är ju Trivselhus "budgetvarianter" och då är det platta med golvvärme och ett steg upp i "lyx" jämfört med de 3 första.

Fiskarhedens priser är som sagt endast byggsats och som sagt med platta/arbete så är det minst det dubbla man bör räkna med.

Billigast blir det om du hittar något kataloghus som passar och sedan mindre förändringar på det.
Vill du ha egenritat så får du räkna med >40.000:-/kvm plus tomt/avgifter, såvida du inte gör grejer själv.

Har gjort 5 nybyggen på 25år och testat Älvsbyhus/Smålandsvillan samt 3 hus där jag gjort nästan allt själv/med vänner/familj.
Citera
2026-02-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhuhta
Älvsbyhus, Smålandsvillan och Hjältevadshus är de 3 billigaste. De är alltså hus som byggs nästan färdigt i moduler/baracker som lyfts på plats på byggplatsen. Billig standard men behöver ju inte vara "dåliga hus" för det. Det är inte platta på mark så inte golvvärme.

Movehome är ju Trivselhus "budgetvarianter" och då är det platta med golvvärme och ett steg upp i "lyx" jämfört med de 3 första.

Fiskarhedens priser är som sagt endast byggsats och som sagt med platta/arbete så är det minst det dubbla man bör räkna med.

Billigast blir det om du hittar något kataloghus som passar och sedan mindre förändringar på det.
Vill du ha egenritat så får du räkna med >40.000:-/kvm plus tomt/avgifter, såvida du inte gör grejer själv.

Har gjort 5 nybyggen på 25år och testat Älvsbyhus/Smålandsvillan samt 3 hus där jag gjort nästan allt själv/med vänner/familj.
Vilket hus var bäst då respektive mest prisvärt?
Citera
2026-02-17, 00:19
Medlem
De enda kataloghusen jag byggt är ju Älvsbyhus(händer hette modellen då) och Smålandsvillan(kalmar). Av de två så skulle jag välja Smålandsvillan även om båda är budgetvillor. De andra jag byggt själv har varit helt olika varandra så går inte att jämföra men byggde ett egenritat "drömbygge" 2016. Det var enplan på 250kvm byggyta(max för tomten) och nästan i passiv klass. Det blev väldigt häftigt/lyxigt med biorum/bastu/relax osv med lyxigt yttre. Men många tusen timmar av eget arbete.
Skulle jag idag köpa ett nybygge utan eget arbete så skulle jag nog börja titta på movehome.
Vårgårdhus har några vänner byggt och varit väldigt nöjda. De har mycket frihet att ändra utan för stora påslag.
Senast redigerad av mrhuhta 2026-02-17 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in