Citat:
Ursprungligen postat av
Lillis1245
Mitt psykiska mående är under isen, jag drömmer mardrömmar och har magkatarr ständigt. Utan barnen skulle jag inte orkat mer.
Fler i min situation?
Beklagar verkligen. Läs på om PTSD, det tar nog bara fem minuter så ser du om du känner igen nästan alla symptomen. När man har blivit traumatiserad så blir allt annorlunda med hur psyket fungerar, och framförallt så släpper inte depressioner som dom brukar (dvs om man bara får ta det lugnt och vila ut). Så det kan vara bra att ha koll på det.
Och när man har blivit traumatiserad så håller man ständigt på och skuldbelägger sig för allt möjligt ("borde ha lämnat tidigare", "barnen är tacksamma för ingenting vilket är tragiskt"), så man får aldrig någon återhämtning. Dessutom så befinner man sig i en ständig rädsla eftersom man inte längre kan lita på sitt eget omdöme längre.
Sen en grej som jag tror gäller 9/10 som hamnar i en destruktiv relation, är att vi nästan alltid har något slags problem med våra anknytningsmönster. Kolla gärna upp vad "anknytningsmönster" innebär, det tar nog också bara fem minuter så kommer du att kunna se vilken typ du och barnens pappa tillhör.
Ofta så hamnar tex en person med "otrygg/undvikande" anknytning tillsammans med någon som har "otryggt/ambivalent" anknytningsmönster, och då blir det lätt en toxisk dans. Men om man har en otrygg anknytning så går det att träna sig själv till trygghet.
Till en väldigt stor del handlar det om att hitta ett sätt att förlåta sig själv för allt man har låtit sig bli utsatt för. Och så länge som man är i konflikt med sig själv så är det nästan omöjligt för läkningen att börja.
Du behöver kort sagt börja bli vän med dig själv igen, och förlåta dig själv. För det är inte ditt fel att du fick med dig ett otryggt anknytningsmönster från barndomen. Oftast ärver vi samma anknytningsmönster och dysfunktionella relationsmönster som våra föräldrar hade. Och när man inser det så blir det mycket lättare att förlåta sig själv och sina föräldrars dysfunktionalitet.
Eller åtminstone blev det det för mig.
Och även om vägen tillbaka är lång (flera år), så lovar jag dig att livet kommer att bli mycket bättre så fort som det börjar vända för dig. Dvs i samma ögonblick som du börjar öva på att se på dig själv som en kompis som förtjänar kärlek och omtanke. Istället för att du ser på dig själv som skulden till allt ditt elände.
Lycka till och hoppas att det vänder för dig snart!