2026-02-14, 07:48
Medlem
Jag tycker att offentlighetsprincipen i sin nuvarande form borde avskaffas eller åtminstone reformeras kraftigt.

Jag skriver det här utifrån egna erfarenheter. Genom tjänster som Ratsit kunde jag enkelt få fram exakt var en person bodde. Det ledde till att jag under en längre period gick hem till personen. Till slut fick polisen ingripa och hämta mig, och jag riskerade att få straff. Det är något jag i efterhand ser väldigt allvarligt på och tar ansvar för.

Samtidigt väcker det en större fråga: hur rimligt är det att privatpersoners exakta adresser och personuppgifter är så lättillgängliga för vem som helst på nätet? Offentlighetsprincipen skapades i en annan tid, med syftet att granska makthavare och myndigheter – inte för att göra det enkelt att kartlägga vanliga människors hemadresser.

Jag menar inte att transparens är oviktigt. Tvärtom är insyn i myndigheter grundläggande i en demokrati. Men dagens digitala verklighet gör att principen får konsekvenser som kanske inte var avsedda från början. När information kan sökas fram på sekunder och spridas vidare utan kontroll ökar risken för trakasserier, hot och osunda fixeringar.

I mitt fall borde jag naturligtvis ha hanterat situationen annorlunda. Ansvar ligger alltid på individen. Men jag tror ändå att lagstiftningen behöver ses över så att den bättre skyddar privatpersoners integritet i den digitala eran.

Vad tycker ni? Är det dags att begränsa hur lättillgängliga folkbokföringsuppgifter är, eller är priset för integritet för högt i förhållande till öppenheten?
Citera
2026-02-14, 08:08
Avstängd
Var det en okänd människa eller vem var personen för dig som du oinbjuden gick hem till?
Vad gjorde du väl på plats?
Vad ville du uppnå?

Andra länder skrattar och tror knappt på en om man berättar att man kan söka upp privatpersoner på nätet i Sverige.
Citera
2026-02-14, 08:25
Medlem
Ännu sjukare är att med den relativt nya lagen om folkbokföring så MÅSTE du bo där du är skriven också, annars är du en brottsling.

Insyn och offentlig förnedring av privatpersoner, men myndighetspersonal som ska arbeta för folket har tydligen frikort.

Förolämpning av tjänsteman men inget tjänstemannaansvar?

Du har inga friheter utan är en slav i systemet, du kan knappt få hyra en lägenhet om du har miljoner, nej, du MÅSTE vara en löneslav. Många företagare tjänar knappt mer än anställda, dom gör allting så jävligt att du inte ens ska tänka tanken på att göra något annat än att slava 8 timmar om dagen, helst inom offentlig sektor så att du kan få sitta och dricka kaffe hela dagen och låtsasjobba

Samtidigt som psykopaterna inför diktatur.
Citera
2026-02-14, 08:28
Medlem
GusFrings avatar
Ja, Sverige är för "öppet". Det finns inte särskilt mycket som är sekretessbelagt kring folk öht.
Citera
2026-02-14, 08:35
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Självklart inte!

Det finns många knäppgökar där ute och en felaktig match på Tinder eller en galen arbetskollega kan vid inhämtande av dessa väldigt lättillgängliga uppgifter rasera ditt liv totalt!

Det är galet och det är även världsunikt att vi har det såhär, men i polisstaten Sverige så ska vi som medborgare göra eftergift på eftergift när det kommer till våran integritet och frihet, snart sitter det Ai-kameror i varje hörn som fotar dig och skickar hem en automatisk böter så fort du genar över övergångsstället utan att det är grön gubbe...
Citera
2026-02-14, 08:38
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Ja och nej.
Dåligt om man är kriminell eller är föremål för kriminella.
Bra om man vill se var sina gamla klasskompisar eller släktingar bor.
Jag har släktforskat lite sedan början på december och det hade aldrig funkat om jag inte kunnat söka åt deras adresser.

Hitta min morfars halvbror faktiskt och visade sig vi bodde i samma stad så åkte faktiskt och träffade honom.
Citera
2026-02-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Genom tjänster som Ratsit kunde jag enkelt få fram exakt var en person bodde.

Skulle det vara hemskt? Förr var det en trivial uppgift som fanns i telefonkatalogen.

Problemet med dagens samhälle tycker jag snarare är anonymiseringen, det är svårt att kunna komma i kontakt med t.ex. gamla kompisar eller grannar, då deras telefonnr i många fall är helt otillgängliga.

Att det finns enstaka dårar som missbrukar uppgifter är väl inte ett större problem idag än igår.
Citera
2026-02-14, 08:53
Medlem
Hazizas avatar
Ja det känns rimligt.
Citera
2026-02-14, 09:05
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ja och nej.
Dåligt om man är kriminell eller är föremål för kriminella.
Bra om man vill se var sina gamla klasskompisar eller släktingar bor.
Jag har släktforskat lite sedan början på december och det hade aldrig funkat om jag inte kunnat söka åt deras adresser.

Hitta min morfars halvbror faktiskt och visade sig vi bodde i samma stad så åkte faktiskt och träffade honom.

Jag hade nog sagt att din nytta av läget inte tar prioritet över att slippa många galningar och kriminella kommer hem till folk dom söker av olika anledningar. Även trösklar som försvårar är bra även om det fortfarande går om man är tillräckligt envis. Många agerar i affekt eller letar lätta mål.

Hittar inte nyheten just nu men det blev en dispyt på en parkeringen mellan en man och en annan kvinna. Kvinnan tog hans bils reg nummer som ledde till hemadressen och skickade våldsbejakande karlar hem till mannen för att misshandla honom.

Man bör kunna kolla upp reg nummer om det görs via te.x polisen men vanligt folk bör inte ha den makten efter 30 sekunder på nätet anser jag. Många fågelskådare som systematiskt fått inbrott när dom är ute och fotar långa stunder då kriminella lärt sig att kolla upp deras bilar och därefter plundra fritt där dom bor.
Citera
2026-02-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Skulle det vara hemskt? Förr var det en trivial uppgift som fanns i telefonkatalogen.

Problemet med dagens samhälle tycker jag snarare är anonymiseringen, det är svårt att kunna komma i kontakt med t.ex. gamla kompisar eller grannar, då deras telefonnr i många fall är helt otillgängliga.

Att det finns enstaka dårar som missbrukar uppgifter är väl inte ett större problem idag än igår.

Ja ungtupparna idag förstår inte att det var typ precis likadant tidigare förutom allt pack som kommit in som utnyttjar vår offentlighetsprincip idag.
Citera
2026-02-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Vad tycker ni? Är det dags att begränsa hur lättillgängliga folkbokföringsuppgifter är, eller är priset för integritet för högt i förhållande till öppenheten?

Jag lever under dödshot och är till och med tveksam till om jag kommer få leva då personen tidigare mördat två personer.

Jag får inget skydd (t.ex skyddad identitet) eftersom jag inte har bevis på att personen är fara för mig då jag inte filmade hoten.
Således är sannolikheten stor att jag dör till följd av offentlighetsprincipen och svenska absurda lagar och regler.
Citera
2026-02-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Jag lever under dödshot och är till och med tveksam till om jag kommer få leva då personen tidigare mördat två personer.

Jag får inget skydd (t.ex skyddad identitet) eftersom jag inte har bevis på att personen är fara för mig då jag inte filmade hoten.
Således är sannolikheten stor att jag dör till följd av offentlighetsprincipen och svenska absurda lagar och regler.

Man kan ta bort sig från Ratsit osv - utgår från att du gjort det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in