2026-02-14, 06:29
Medlem
Blir mer och mer seriös i mina tankar om att starta företag i Thailand. Informationen här på forumet verkar knapphändigt så öppnar en tråd för att alla som har samma frågor.

Vanligaste företagsformen verkar vara deras motsvarighet till AB, registrerat kapital på 1-2m bath men endast inlagt kapital på 25%. Stor skillnad om man har thailändsk fru, då endast 1m (250,000b inlagt). Förutsatt att man vill få arbetsvisum för att kunna driva på plats, vilket man vill.

Administrationen verkar överlag krångligare för svenska ögon, mer rörig och mindre transparent, mindre förutsägbar. Det optimala vore ju om man har en thaifru och hon då är smart på dessa grejer. Men så länge hon inte är revidor eller liknande så behövs det anlitas bokföringshjälp som vanligt. Vad jag fattar det som så kostar det inte mycket, som de flesta tjänster i landet. En frågeställning är till vilken grad man bör vända sig till en mer renommerad firma eller funkar med billigare få-mansföretag för lägre kostnader? Någon med erfarnhet av det får gärna chippa in.

Att anställa lär vara den stora fördelen i Thailand utan strikta krav som hemma - och väldigt låga kostnader. Men det ska vara 4:1 thai:utlänning vad jag förstår det som. Sen hur det funkar att ha anställda här i praktiken har jag ingen aning om.

Man lär göra rätt i att förvänta sig en osmidig process vad gäller alla ansökning, och inte göra planering kring datum osv... men jag kan har fel... ?

Om man tar restaurang som expempel eftersom det är det vanligaste. Bankkok är ju matstad i Världen, men även längs lite finare gator som Sukhumvik vid Ekkemai och Phom plong ser man ju massa olika slags inrättningar av vilka för det mesta står tomma. Flashigt inredda koncept-caféer och matställen med tomma stolar mesta av tiden. Men de verkar av allt att döma gå runt ändå, vilket inte hade varit fallet i t.ex. centrala Stockholm. Stora ansamlingar av falanger vid pub-ställen/sportbarer, dito av asiater vid alla de många japanska restaurangerna.

Det verkar iallafall skumt vad gäller omsättningskraven. Besökte en svensk restaurang en gång i april månad efter högsäsongen, knappt någon där.
Citera
2026-02-14, 07:37
Medlem
Biggedys avatar
Mycket inom real estate, barer och restauranger i Thailand är pengatvätt. Därför ser du tomma resturanger, stora byggprojekt i Pattaya och Bangkok med condos som ändå knappt går att sälja eller ens hyra ut.

https://www.nationthailand.com/business/property/40061239?utm_source=chatgpt.com

Thailändska befolkningen förväntas tappa typ 50% av sin befolkning till år 2100, ändå byggs det som aldrig förr.

Detta hjälper inte dig i din fråga sng att starta företag, men vill bara ge en inblick i vad jag lärt mig. Jag tycker du ska ta upp dina frågeställningar med svenska företagare i Thailand. Vet några i "svenskar i Thailand" på facebook.

Korruption, byråkrati och farang-tax är nog något man måste ta förgivet.
Citera
2026-02-14, 07:46
Medlem
Du kan aldrig äga mer än 49% av ditt företag. Resterande måste ligga på thailändare. Här är det vettigt, att fördela de 51% på personer som INTE känner varandra.
Citera
2026-02-14, 08:32
Medlem
Giant Squids avatar
Samtidigt bör du lära dig språket inom ett halvår och leva enligt landets värderingar.
Är du i Thailand så ska du leva som sådan också
Citera
2026-02-14, 08:34
Medlem
Inte särskilt populärt bland lokalbefolkningen, så risken för konkurs är stor. De har fått nog av utlänningar som vill komma dit och tjäna pengar.
Citera
2026-02-14, 09:12
Medlem
många som startar nått i thailand de flesta ger upp efter ett år eller så
Citera
2026-02-14, 10:15
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Samtidigt bör du lära dig språket inom ett halvår och leva enligt landets värderingar.
Är du i Thailand så ska du leva som sådan också

Med andra ord: Si fueris Romae, Romano vivito more, si fueris alibi, vivito sicut ibi.

/AI
Citera
2026-02-14, 10:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Gör det inte då det kommer att misslyckas. Dessutom får väl inte utlänningar ens vara majoritetsägare utan företaget måste stå i en thailändares namn?
Citera
2026-02-14, 10:51
Medlem
godboys avatar
Ja, det är inte helt enkelt att starta och driva företag i Thailand, eller något annat land heller för den delen om man inte förstår hur landets administrativa system fungerar. Det är alltid knögligare än man tror.

Sen beror det väl på vad det är för företag man tänker driva, att starta restaurang, hotell, butik är väl ganska dödsdömt, då den marknaden generellt är extremt överetablerad. Ska man starta något ska det vara något som är specifikt som ingen annan håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in