2026-02-14, 11:36
Medlem
Jag har haft sjukersättning i 10 år och har en sjukdom som Alliansen fredade från omräkning vilket gör att jag slipper oroa mig. Fick 3000:- mer/månad efter skatt för ett tag sen. Kan det vara en skattesänkning möjligen? Har ca 16 000:- efter skatt och hyra på 7500:- . Dessutom jobbar hustrun natt som undersköterska och får ut ca 29 000:- så vi sparar xa 10 000:-/månad och vill vi göra nåt kul så gör vi det! Problemet är bara att vi inte kan planera för jag vet inte när jag behöver spy etc. Det kan inte penisar tyvärr!
Citera
2026-02-14, 12:07
Medlem
Har väl mellan 9000-9500 i månaden efter jag betalt alla fasta månatliga kostnader. Vissa försäkringar kommer i kvartalet och då blir det lite mindre.

Lever ingen lyxtillvaro men heller inte i misär. Har inga streaming-abonnemang eller så. Bara den billigaste mobilabonnemanget, billigaste fasta internet.

Går aldrig ut på krog och festar, eller restaurang. Handlar inte ens hämtmat som pizza, hamburgare eller sånt. Har inte rest utomlands på tjugo år. Har knappt lämnat kommunen heller på lika lång tid.

I princip hela mitt liv levs inom lägenhetens väggar förutom när jag går och handlar.

Har inga vänner, har inte haft en vän att prata med sedan 2012. Ungefär lika länge sedan som jag hade ett förhållande också.

Jag tar så klart anstöt av att folk kallar en parasit för att man är sjuk. Människor som inte vet något om mitt liv eller hur det har varit eller är uttalar sig så nedvärderande om mig och andra som är sjuka. Jag förstår inte varför man gör det.

Det var inte det här jag hade föreställt mig när jag var ung. Inte när jag var tonåring eller ung vuxen i tjugoårsåldern hade jag föreställt mig att livet skulle bli på det här viset. Förvisso var jag sjuk redan då men jag försökte och försökte och försökte att ta mig fram. Att studera och arbeta och olika åtgärder från arbetsförmedlingen, försäkringskassan och socialen.

Ingen mängd pengar kan ersätta den sociala isolering jag lever med, eller det liv som jag har gått miste om. Dom enda människor jag träffar är mina gamla släktingar som bara blir färre och färre. Jag oroar mig varje dag för att mina föräldrar ska bli sjuka och dö.

Det är helt uteslutet att över huvud taget försöka dejta någon normal när man har sjukersättning. Man blir bortsorterad direkt. Familjebildning är helt kört. Nu är jag ändå så pass gammal att det ändå inte hade varit ett alternativ om jag träffade en jämnårig kvinna.

Drömmen hade varit att ha ett jobb som var så pass anpassat efter mina behov att jag kunde vara självförsörjande. Men vilket företag skulle kunna skapa ett sådant nischat jobb? Det är liksom omöjligt.
Citera
2026-02-14, 12:14
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag fick! Det tog tre månader (processen), innan dess var jag sjukskriven i 3-4 år.
Det handlar mycket om tur och träff, dvs vilken handläggare man har turen eller oturen att få och det handlar om hur väl du själv spelar korten…

Då hade du extrem tur eftersom till och med vissa med MS och ALS inte får sjukersättning.

Det verkar som att nästan alla som har sjukersättning fick det innan 2010.
Citera
2026-02-14, 16:08
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bostadstillägget är skattefritt, så betalar 2037 på 13715 (skatten har sänkts nu för att ligga på samma nivå som skatt på lön och ålderspension, innan så var den högre).
Vad äckligt att snylta på alla anda sådär
Citera
2026-02-14, 16:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ja fy fan du är ett praktexempel på varför vi måste sänka sjukpenning och kräva mycket mer av er.

TS låter också mest som hen inte är sjuk alls utan mest bara trött och lat i livet.

Nej ni båda borde skickas ut på gatan och betala för er själva.

Endast allvarligt sjuka/skadade skall ha rätt med hjälp. Ingen av er två kvalar in där.

Vänsterextrema har våldtagit hela systemet så nu skall folk få pengar för de känner sig kränkt.

Sjukersättning är inte samma sak som sjukpenning.

Sjukpenning = tillfällig ersättning vid sjukskrivning
Sjukersättning = det som tidigare kallades sjukpension, ie permanent nedsatt arbetsförmåga pga kroniska tillstånd och det är inne lätt att få, utan det krävs att man är så allvarligt sjuk/skadad att man bedöms aldrig kunna arbeta igen.
Citera
2026-02-14, 16:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst är det ett bidrag, jag hade själv tagit timeout i livet, var ledig 2år utan inkomst, min SGI nere på 0kr.
Jag teckna upp enskilt företag, jobba 1 vecka sjukanmälde mig för att skapa ett ärende, alla som startar upp ett företag har rätt till sjukpenning som grunda sig efter en som jobbat heltid inom samma yrke, denna gäller direkt, samt håller sig närmsta 3 åren på exakt samma nivå.

Det är inget jag betalat för, genom att jag inte har betalat för rätten till sjukpenningen utgör det att ersättningen är ett bidrag som är pensionsgrundande.

På likande sätt kan nyanlända göra, man startar upp ett företag o sedan sjukskriver sig via de trauman man har med sig.

Sjukpenning är inte samma sak som sjukersättning/sjukskrivning, kraven för att få sjukersättning (ie sjukpension) är högre.
Citera
2026-02-14, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du får nog läsa på om hur välfärdssystemet fungerar och hur många som är beroende av det v/s arbetar inom det. Arbetlösa och sjuka genererar otroligt mycket arbeten, fler än man kan tro. Vad tror du händer i Sverige om vi helt plötsligt inte hade några sjuka och arbetslösa?
Det är ju allmänt känt att det som verkligen driver ett samhälle framåt är människor som inte får arbeta och människor som inte orkar arbeta. Produktivitet, innovation och trygghet är ju överskattat. Det är lidandet som är den verkliga tillväxtmotorn.

Och tänk så tomt det skulle bli utan köer, oro och ekonomisk stress. Vad skulle vi då kalla “karaktärsdaning”? Att folk mår bra och har jobb riskerar ju att göra samhället stabilt och förutsägbart – och vem vill ha det?

Nej, låt oss absolut värna om idén att arbetslöshet och sjukdom är någon sorts samhällsekonomisk vitamininjektion. Det vore ju tragiskt om vi istället såg människors hälsa och möjlighet till arbete som själva grunden för ett starkt samhälle.
Citera
2026-02-14, 16:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur lyckas folk ens få sjukersättning? Det ska tydligen vara nästintill omöjligt sedan 2010 (?).

UG hade väl till och med ett reportage för några år sedan om att inte ens svårt förståndshandikappade fick sjukersättning.

Personer med cancer, MS eller ALS får inte heller sjukersättning i de flesta fallen.

Det kräver att man har en bra läkare som är duktig på att formulera intygen på rätt sätt för att inte lämna några tveksamheter/hål som FK kan använda för att ge avslag (och man behöver ha provat "alla" behandlingar/rehabiliteringar som vården har att erbjuda).
Citera
2026-02-14, 16:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Helt sjukt att läsa hur mycket ni får. Bra för er, men också helt sanslöst. Folk som jobbar heltid får inte ens så mycket efter skatt.

Då lär dom ju ha rätt så kass lön...
Citera
2026-02-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sjukpenning är inte samma sak som sjukersättning/sjukskrivning, kraven för att få sjukersättning (ie sjukpension) är högre.
Bara rent trams, jag är levande exempel på detta, vad man gör är att plugga in sin sjukdom via olika forum och läsa läkartidningar osv , därefter läser man in alla symptomer man kan få via olika medicinering.

Detta har jag lät mig av vänner som är sjukpensionärer o långtidsjuka, man måste kunna förklara sig inför läkaren med rätt ord. Vad dom lära mig är att skaffa sig en läkarutbildning på sin egna sjukdom eller symtom, via detta har man sedan högre chans att få vara sjukskriven.

Vi har sett levande exempel på detta via dom apatiska barnen osv, som enbart uppträdde i sverige, dvs ett bevis på att det fungerar att bara läsa in vad man berätta till läkare för att få vara sjuk.
Citera
2026-02-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur svårt/lätt är det att få sjukersättning idag? Vad krävs liksom?
Hotfull blatte, inga problem, mesig svensk, minst 90%
arbetsoförmåga.
Citera
2026-02-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Vad säljer du då, och när måste du se det som en verksamhet?
Kläder
Lego, mina barn vet jag hatar lego så för att vara lite roliga så brukar dom köpa såna där lego bukett åt mig som jag säljer vidare 🤣
Man får sälja upp till 50 000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in