2026-02-14, 08:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kommer i håg att Faith tror jag han hette ringde STIM och undrade om han verkligen skulle ha så stor ersättning. Kunde inte förstå den var så populär.
Percy Faith ja, och det visste jag inte. Kul trivia!
Citera
2026-02-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Percy Faith ja, och det visste jag inte. Kul trivia!
Gäller att skriva rätt låt. Heller rättare få den i rätt sammanhang.
Citera
2026-02-14, 18:27
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Annika Greder Duncan kan väl läggas till. Men det är möjligtvis 90-tal.

Radiosporten var en såpopera på 70- och 80-talen. När Strömmer från Stockholm bryter Strogge mitt i en mening under en direktrapportering från Mats Wilanders final i franska öppna för att inflika att Brage kvitterat, ja det är stor komik. Eller när Engstrand så gärna vill kommentera en annan tennismatch på plats att han låser ute Strogge från hytten. Nåja, frågade man Engstrand var det tvärtom.

Radiosporten är ofta räddaren i nöden när man vill ha liverapportering från sporthändelser som bara går på betal-tv. Ofta har de väldigt bra experter som bisittare.

Tack! Det var Annika Duncan jag sökte! Hon var också väldigt bra och jag vill även lägga till Roger Burman som producent!

Inget slog sportradion för ett få en överblick vad som hände i alla sporter. Basket från Solnahallen, Tennis från Memphis, hockey från Delfinen, Hovet eller Kempehallen etc. Så bra gjort och en riktigt bra kanal för oss sportintresserade! De körde ofta riktigt bra musik också. Dire Straits, Springsteen mm. En gång, sent 80-tal hade de fått brev från lyssnare som ville att de skulle tala om vad låtarna hette innan de spelade dem. Det här är en sport och inte en musikradio tänkte jag men de började faktiskt att namnge låt och artist då.
Citera
2026-02-15, 16:45
Medlem
Citat:
Annika Greder Duncan kan väl läggas till. Men det är möjligtvis 90-tal.

Blev nyfiken och googlade och det visade sig att hon var anställd på radiosporten mellan 1982 och 1988 så hon platsar definitivt i den här tråden. Minns att jag tyckte hon var en av många bra reportrar på radiosporten.
Citera
2026-02-18, 02:20
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Tack! Det var Annika Duncan jag sökte! Hon var också väldigt bra och jag vill även lägga till Roger Burman som producent!

Inget slog sportradion för ett få en överblick vad som hände i alla sporter. Basket från Solnahallen, Tennis från Memphis, hockey från Delfinen, Hovet eller Kempehallen etc. Så bra gjort och en riktigt bra kanal för oss sportintresserade! De körde ofta riktigt bra musik också. Dire Straits, Springsteen mm. En gång, sent 80-tal hade de fått brev från lyssnare som ville att de skulle tala om vad låtarna hette innan de spelade dem. Det här är en sport och inte en musikradio tänkte jag men de började faktiskt att namnge låt och artist då.

”Ser man Burman går man. Hör man Burman ler man” ska Åke Strömmer ha sagt om den gode Roger.

Senast häromdagen spelade Radiosporten Joe le taxi med Vanessa Paradis. Apropå bra musik från 80-talet.

Idag håller Alexander Lundholm ställningarna på redaktionen. Bengt Skött också såklart.
Citera
2026-02-18, 05:25
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
”Ser man Burman går man. Hör man Burman ler man” ska Åke Strömmer ha sagt om den gode Roger.

Senast häromdagen spelade Radiosporten Joe le taxi med Vanessa Paradis. Apropå bra musik från 80-talet.

Idag håller Alexander Lundholm ställningarna på redaktionen. Bengt Skött också såklart.

Haha. Det var ett bra citat av Strömmer som hade en skön röst och var kunnig. Synd att han gick bort så tidigt.
Den låten kördes ofta på 80-talet. Har inte tänkt på henne eller låten på säkert 35 år!
Citera
2026-02-18, 20:55
Avstängd
kyrkstockens avatar
Sent 70-tal tidigt 80-tal var sportradion det enda sättet att få höra modern popmusik i radion, inget skämt. Allt annat var kalle jularbo. Detta var tiden mellan kvällstoppen (som förra generationen haft) och tracks (från 85 som de yngre än mig skulle få).
Fy fan när något lag gjorde mål och sången bröts mitt i låten om man bandade.

Riktiga fotbollsmatcher vet jag att man hade radion med ralf edström på som ljud.
Citera
2026-02-19, 08:13
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Sent 70-tal tidigt 80-tal var sportradion det enda sättet att få höra modern popmusik i radion, inget skämt. Allt annat var kalle jularbo. Detta var tiden mellan kvällstoppen (som förra generationen haft) och tracks (från 85 som de yngre än mig skulle få).
Fy fan när något lag gjorde mål och sången bröts mitt i låten om man bandade.

Riktiga fotbollsmatcher vet jag att man hade radion med ralf edström på som ljud.

Sandra med “in the heat of the night” var nog den första låten jag minns att de vevade om och om igen. Nog runt 1983 eller så. Jag växte upp med Tracks och låg också med fingret på stoppknappen och spelade in låtarna på kassett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in