2026-02-13, 18:55
Medlem
Rackabajsares avatar
Vem låg inte och lyssnade på Sportradion på kvällarna under 80-talet när matcherna och sporten runtom i landet inte visades på TV! Reportrarna var riktigt bra och jag kan fortfarande höra alla hesa och gälla röster bland publiken från diverse arenor rapportera in mål eller ställningen i matcherna efter en kort jingel. Många av reportrarna gick ju vidare till Tv när TV3, TV4 etc. kom och blev kända ansikten.

Jag gillade Lasse Kinch, Peppe Eng, Robert Perlskog, Lasse Granqvist och Mats Strandberg för deras sköna röster och kunnande, Robert Tennisberg, Roger Burman och Åke Strömmer för deras lugna rapporterande. Det var en kvinna också vars namn jag inte kommer ihåg och många andra duktiga radioreportrar. 

Vilka var era favoriter i Sportradion från den tiden?
Senast redigerad av Rackabajsare 2026-02-13 kl. 19:11.
Citera
2026-02-13, 19:12
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Lars-Gunnar Björklund
Citera
2026-02-13, 19:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kan det vara Katarina Hultling du menar? Hon jobbade som sportjournalist på radion nån gång på 80-talet.

I min familj stängde vi ofta av ljudet på TV:n och hade på radion istället. Det blev mer spännande då nåt sätt. Och sportjournalisterna på radion berättade mer tydligt vad som hände. Lättare att hänga med, samtidigt som de blev så mycket mer exalterade. Man förstod att det var nåt spännande på gång.

Ofta satt jag och pysslade med annat. Lyssnade mest på radion och tittade bara på TV:n när rösterna i radion började skrika.
Citera
2026-02-13, 19:21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kan det vara Katarina Hultling du menar? Hon jobbade som sportjournalist på radion nån gång på 80-talet.

I min familj stängde vi ofta av ljudet på TV:n och hade på radion istället. Det blev mer spännande då nåt sätt. Och sportjournalisterna på radion berättade mer tydligt vad som hände. Lättare att hänga med, samtidigt som de blev så mycket mer exalterade. Man förstod att det var nåt spännande på gång.

Ofta satt jag och pysslade med annat. Lyssnade mest på radion och tittade bara på TV:n när rösterna i radion började skrika.

Det gjorde vi med! Körde radioljud till tv:n. Det var tider det.
Citera
2026-02-13, 19:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Lars-Gunnar Björklund
Tummen upp!
En legend som kunde överföra sina känslor mm till lyssnarna.
Många gånger stängde man av ljudet på TV;n och släppte på radion...
Citera
2026-02-13, 19:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Vem låg inte och lyssnade på Sportradion på kvällarna under 80-talet när matcherna och sporten runtom i landet inte visades på TV! Reportrarna var riktigt bra och jag kan fortfarande höra alla hesa och gälla röster bland publiken från diverse arenor rapportera in mål eller ställningen i matcherna efter en kort jingel. Många av reportrarna gick ju vidare till Tv när TV3, TV4 etc. kom och blev kända ansikten.

Jag gillade Lasse Kinch, Peppe Eng, Robert Perlskog, Lasse Granqvist och Mats Strandberg för deras sköna röster och kunnande, Robert Tennisberg, Roger Burman och Åke Strömmer för deras lugna rapporterande. Det var en kvinna också vars namn jag inte kommer ihåg och många andra duktiga radioreportrar. 

Vilka var era favoriter i Sportradion från den tiden?

Christer Jonasson.

"Surströmmingsderby" om Timrå - MoDo.
"MoDo, MoDo, MoDo, pucken i mittzon".
"Här har varit Pamela Anderson-hockey. Två rejäla toppar och en djup svacka i mitten".

Något senare i tid slår inget Håkan Lönngren. Hans partiska kommentarer som ibland råkade gå ut i sändning är humor på hög nivå. Har ni inte hört dem så sök på Håkan Lönngren på YouTube. Han fick t.o.m. kicken för dessa.
Citera
2026-02-13, 19:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det gjorde vi med! Körde radioljud till tv:n. Det var tider det.

NICAM fanns inte då, så när det var "Melodifestivalen" på TV, så körde vi radio-ljudet i stället, på radio var det stereo.. Det var bara mono i TV.

Vad hette/heter låten i sportlåten?
Alltså "Bara sport" heter den, eller heter den något annat?
-Samma låt på Radiosporten men i "Galenskaparnas" skepnad på Idrottsgalan:
https://www.youtube.com/watch?v=dJ6mr7ElBF4&list=RDdJ6mr7ElBF4&start_radio =1
Citera
2026-02-14, 03:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
NICAM fanns inte då, så när det var "Melodifestivalen" på TV, så körde vi radio-ljudet i stället, på radio var det stereo.. Det var bara mono i TV.

Vad hette/heter låten i sportlåten?
Alltså "Bara sport" heter den, eller heter den något annat?
-Samma låt på Radiosporten men i "Galenskaparnas" skepnad på Idrottsgalan:
https://www.youtube.com/watch?v=dJ6mr7ElBF4&list=RDdJ6mr7ElBF4&start_radio =1
Mucho Gusto är det du tänker på.

Jag får sälla mig till dom som back in the day kunde kolla matchen på tv, men lyssna på den på radion. Ä
Citera
2026-02-14, 05:12
Medlem
Så mycket bättre kommentarer och inlevelse i radion. Så ja, även jag var där och korsade medierna. Hur är det idag, sänder radion fortfarande samtidigt som tv? Minns när Lillen Eklund blev EM-mästare (1985) i tungviktsboxning, det hörde jag i radio. Även att det alltid var sport hela eftermiddagen på söndagar i radio men det var nog redan på 70-talet och kanske även 60.
Citera
2026-02-14, 07:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Jag får sälla mig till dom som back in the day kunde kolla matchen på tv, men lyssna på den på radion. Ä

Tack!

I Sverige är "Mucho gusto" mest känd som signaturmelodi till radioprogrammet Sportextra. Den har varit det nästan hela tiden sedan startåret 1961. Utifrån den associationen gjorde Galenskaparna och After Shave 1982 en av Claes Eriksson textsatt version med namnet "Bara sport" till revyn Skruven är lös
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mucho_gusto

Muncho gusto!
Citera
2026-02-14, 07:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Annika Greder Duncan kan väl läggas till. Men det är möjligtvis 90-tal.

Radiosporten var en såpopera på 70- och 80-talen. När Strömmer från Stockholm bryter Strogge mitt i en mening under en direktrapportering från Mats Wilanders final i franska öppna för att inflika att Brage kvitterat, ja det är stor komik. Eller när Engstrand så gärna vill kommentera en annan tennismatch på plats att han låser ute Strogge från hytten. Nåja, frågade man Engstrand var det tvärtom.

Radiosporten är ofta räddaren i nöden när man vill ha liverapportering från sporthändelser som bara går på betal-tv. Ofta har de väldigt bra experter som bisittare.
Citera
2026-02-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Kommer i håg att Faith tror jag han hette ringde STIM och undrade om han verkligen skulle ha så stor ersättning. Kunde inte förstå den var så populär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in