2026-02-13, 16:11
Medlem
USA och Trump ökar trycket mot Kuba. Nu är införseln av olja strypt. Ryska turister strandsatta. Företrädare för Kuba säger sig villiga att förhandla. Länk till inslag på Fox News:
https://youtu.be/Dmox35e4-aU

Kommer detta att sluta med förhandlingar eller blir det ett scenario liknande Venezuela?

Kuba har knappast "några kort" som Trump uttryckte saken till Ukraina, gravt felaktigt den gången men vad gäller Kuba är det verkligen så att den kubanska regimen inte har några kort, deras viktigaste allierade Ryssland är numera helt oförmöget att bistå sina allierade, jämför Assad, eller ens försvara sitt territorium, jämför Kaliningrad.

Eller? Har Kuba några kort?
Citera
2026-02-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
USA och Trump ökar trycket mot Kuba. Nu är införseln av olja strypt. Ryska turister strandsatta. Företrädare för Kuba säger sig villiga att förhandla. Länk till inslag på Fox News:

Kommer detta att sluta med förhandlingar eller blir det ett scenario liknande Venezuela?

Kuba har knappast "några kort" som Trump uttryckte saken till Ukraina, gravt felaktigt den gången men vad gäller Kuba är det verkligen så att den kubanska regimen inte har några kort, deras viktigaste allierade Ryssland är numera helt oförmöget att bistå sina allierade, jämför Assad, eller ens försvara sitt territorium, jämför Kaliningrad.

Märkligt, vad är det som ska förhandlas? Ge USA rätt att utnyttja 50% av öns yta?
Citera
2026-02-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFejs
Märkligt, vad är det som ska förhandlas? Ge USA rätt att utnyttja 50% av öns yta?
Bra fråga. Spekulation här: kanske att Trump tänker sig ett scenario liknande Venezuela, dvs gör precis som Trump säger så låter Trump dig behålla "guvenörsposten" annars väntar ett militärt ingripande.
Citera
2026-02-13, 17:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Och vad har då egentligen hänt i Venezuela? EN person fångades in med mycket buller och bång. Inget annat har ändrats. Eller ok, en del politiska fångar har släppts men inget annat, hela resten av regeringen utom just Maduro sitter ju kvar. T ex vill ju inga oljebolag gå in, trots tRumps förhoppningar. Att ändra något i grunden hade krävt en liknande insats som i Irak, med soldater på marken, och därmed även amerikanska dödsfall. Kommer det att hända?

Det blir nog inte mycket mer om Kuba. Kanske någon snabb räd, men det är allt, speciellt som att Kuba ju inte har någon olja.
Citera
2026-02-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och vad har då egentligen hänt i Venezuela? EN person fångades in med mycket buller och bång. Inget annat har ändrats. Eller ok, en del politiska fångar har släppts men inget annat, hela resten av regeringen utom just Maduro sitter ju kvar. T ex vill ju inga oljebolag gå in, trots tRumps förhoppningar. Att ändra något i grunden hade krävt en liknande insats som i Irak, med soldater på marken, och därmed även amerikanska dödsfall. Kommer det att hända?

Det blir nog inte mycket mer om Kuba. Kanske någon snabb räd, men det är allt, speciellt som att Kuba ju inte har någon olja.
Korrekt att inte mycket hänt för Venezuelas innevånare eller ens den styrande eliten men pengarna, oljan och de styrandes lojalitet har styrts en helt annan väg.

Trump är enligt mig en mafioso och ser på geopolitik från ett maffiaperspektiv, det handlar om beskyddarverksamhet. För Trump är inte demokrati och mänskliga och medborgerliga fri- och rättigheter något viktigt eller ens önskvärt: det står ju oftast ivägen för hans möjligheter att tjäna pengar. Därmed har Trump samma syn på demokrati i sina grannländer som Putin: båda vill de hellre se stabila diktatorer i sina vasallstater, diktatorer som de kan hitta hållhakar på och vid behov spela ut mot varandra. Stabila affärspartners helt enkelt, öppna för korruption.

Troligen vill Trump detsamma med Kuba. Det är inte viktigt att nånting förändras på Kuba förutom att pengaflödena ska styras ner i Trumps egna fickor. Putin hade samma mål med Ukraina men fick spö av ukrainska folket gång på gång. Belarus lyckades han bättre med och Georgien, visserligen en tidsfråga innan den putinistiska marionettregimen där faller men i värsta fall samtidigt som Putin.
Citera
2026-02-14, 06:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är fler exilkubaner med pengar och inflytande i USA som vill ha tillbaka egendom de förlorade under revolutionen. Eller, de kanske börjat dö av. Jag vet inte om andra generationen är lika mycket fanatiker.

Det vore bättre om USA avbröt sin ockupation av Guantanamo och lämnade tillbaka det territoriet till Kuba.
Citera
2026-02-14, 11:08
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Ja, eller snarare är det Sverige som har några starka kort i sammanhanget.
Eftersom tobaksodlingarna är det enda som är av värde i Kuba tror väl Trump att han ska kunna stjäla dom men äganderätten till stora arealer med tobaksplantager har köpts av Swedish Match för länge sedan i väntan på att Kubas regim skulle falla och plantagerna skulle återprivatiseras.

Swedish Match köpte alltså ägarbevisen av plantagernas tidigare ägare som ägde dom innan dom förstatligades då man trodde att Kuba skulle falla efter Catros död, så blev det inte som vi alla vet.
Citera
2026-02-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Ja, eller snarare är det Sverige som har några starka kort i sammanhanget.
Swedish Match köpte alltså ägarbevisen av plantagernas tidigare ägare som ägde dom innan dom förstatligades då man trodde att Kuba skulle falla efter Catros död, så blev det inte som vi alla vet.
Det gäller att hänga med i svängarna.
Ägare: Philip Morris International (PMI).
Förvärvsår: 2022 (slutfört i början av 2023).

Fattar inte varför Kuba inte lägger ner sin kommunism. De har ju sett på nära håll hur det gick för Venezuela. De borde åtminstone studera Kina och hitta en kompromiss.
Citera
2026-02-17, 12:39
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det gäller att hänga med i svängarna.
Ägare: Philip Morris International (PMI).
Förvärvsår: 2022 (slutfört i början av 2023).

Fattar inte varför Kuba inte lägger ner sin kommunism. De har ju sett på nära håll hur det gick för Venezuela. De borde åtminstone studera Kina och hitta en kompromiss.
Hela tobaksindustrin saknar framtid i en värld där allt fler är ickerökare.
En sak som många inte inser är att stora delar av dom vitas plantager i Zimbabwe också hade tobak som huvudsaklig produkt.

Jag kan iofs tänka mig att Kuba kan ha en framtid ifall sanktionerna försvinner om dom satsar mer på exklusiva dyra cigarrer.
Det verkar som att varenda miljonär i USA röker kubanska cigarrer för att demonstrera sin rikedom trots att det är förbjudet.

Annars har Kuba en annan unik resurs, alla dessa amerikanska femtiotalsbilar som finns kvar från tiden innan Castro.
Citera
2026-02-17, 23:53
Medlem
Citat:
Hela tobaksindustrin saknar framtid i en värld där allt fler är ickerökare.
En sak som många inte inser är att stora delar av dom vitas plantager i Zimbabwe också hade tobak som huvudsaklig produkt.

Jag kan iofs tänka mig att Kuba kan ha en framtid ifall sanktionerna försvinner om dom satsar mer på exklusiva dyra cigarrer.
Det verkar som att varenda miljonär i USA röker kubanska cigarrer för att demonstrera sin rikedom trots att det är förbjudet.

Annars har Kuba en annan unik resurs, alla dessa amerikanska femtiotalsbilar som finns kvar från tiden innan Castro.
Har för mig att även Fidel C slutade med cigarrerna på ålderns höst, för att han menade att det var ohälsosamt.. Jag köpte också en box med Havannacigarrer när jag var där, men gav dom till min pappa. Köpte på ett ställe där arbetarna "smugglat" ut varorna så de var mycket billigare.
Citera
2026-02-18, 09:30
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Har för mig att även Fidel C slutade med cigarrerna på ålderns höst, för att han menade att det var ohälsosamt.. Jag köpte också en box med Havannacigarrer när jag var där, men gav dom till min pappa. Köpte på ett ställe där arbetarna "smugglat" ut varorna så de var mycket billigare.
För att vara förbjudna är kubanska cigarrer märkligt vanliga i USA.
Antar att t.ex Arnold Schwarzenegger röker kubanska cigarrer.

Är du så kulturell att du gick till Ernest Hemingways stamkrog El Floridita och drack en Cuba Libre?
Citera
2026-02-19, 09:13
Medlem
Citat:
För att vara förbjudna är kubanska cigarrer märkligt vanliga i USA.
Antar att t.ex Arnold Schwarzenegger röker kubanska cigarrer.

Är du så kulturell att du gick till Ernest Hemingways stamkrog El Floridita och drack en Cuba Libre?
Var många år sedan jag var där så kommer bara ihåg det här i princip. Besökte nationalmuseet, drack ett par Mojitos och köpte en bok skriven av Che Guevara. Arnold och Clintan kan konsten att se coola ut när de röker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in