2026-02-17, 21:21
Medlem
OBS! Dessa uppgifter kommer inte från mig men har hört från säkra källor. Offret har spenderat många timmar inne på hans kontor och de har vid flera tillfällen under skoltid åkt iväg i hans tesla. Notera att parkeringen ligger öppet utanför matsalen och det är extremt svårt att inte bli sedda. Otroligt vågat. Att lärare, vuxna och elever sett detta men ingen reagerat ger mig ont i magen.
Citera
2026-02-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Beroendeställning ✔
Under 18 år ✔

Vad säger lagen om det?
Bör vara våldtäkt mot barn.
Kan ju vara pojke också.

Länk
https://lagen.nu/1962:700#K6P1

Ja, våldtäkt mot barn skulle jag säga. Högsta Domstolen har i mål B7424-24 uttalat att beroendeställning exempelvis kan handla om förhållandet mellan lärare och elever, eller i andra situationer där ungdomar står i ett beroendeförhållande till en vuxen.

HD utvecklar i domen att det aldrig skall ses som ett frivilligt deltagande om gärningsmannen förmår motparten att deltaga, i sexuell handling, genom att allvarligt missbruka att motparten står i en beroendeställning till gärningsmannen. Kravet för att detta skall vara uppfyllt är att det förelegat någon form av påverkan, som inte nödvändigtvis behöver handla om att gärningsmannen övervinner någon form av motstånd från motpartens sida. Denna påverkan kan vara såväl konkret, som subtil, och skall framstå som ett maktövergrepp mot en svagare person. Vidare krävs att just beroendeställningen varit avgörande, eller starkt påverkat, motpartens handlande. Man säger också att förekomsten av att det finns inslag av frivillighet eller valfrihet inte utesluter straffansvar.
Citera
2026-02-17, 22:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrake4477
OBS! Dessa uppgifter kommer inte från mig men har hört från säkra källor. Offret har spenderat många timmar inne på hans kontor och de har vid flera tillfällen under skoltid åkt iväg i hans tesla. Notera att parkeringen ligger öppet utanför matsalen och det är extremt svårt att inte bli sedda. Otroligt vågat. Att lärare, vuxna och elever sett detta men ingen reagerat ger mig ont i magen.

Enligt Ratsit har han ingen Tesla, inte hans sambo heller. Det finns 3 bilar på adressen (Kia Sportage V och Polestar 4 som är hans, och en Cupra Formentor som är sambons). Kanske någon som blandar ihop bilmärken eller så har han lånat någon annans bil...

Men i sak, helt sjukt om det är sant. Måste ju finnas ett flertal vittnen i så fall som sett dem åka iväg tillsammans. Har de åkt på lunch tillsammans? Haft en trevlig stund i bilen eller tagit in på ett rum någonstans? Eller till och med åkt hem till honom medan sambon varit på jobbet? Någon borde ha reagerat och frågat eller kommenterat något...
Citera
2026-02-18, 00:16
Medlem
FranzMarcs avatar
Rent juridikt behöver det givetvis utredas om det är en våldtäkt eller inte. Rättssäkert ska det vara. Men i övrigt, hur fan kan ett äckel som inleder förhållanden med elever bli/vara rektor? Verkar ju varit uppenbart i flera år vad han var för typ. Spelar ingen roll om det är olagligt eller inte. Idioter som inte inser det olämpliga i beteendet ska inte jobba i skolan.
Senast redigerad av FranzMarc 2026-02-18 kl. 00:42.
Citera
2026-02-18, 05:57
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrake4477

Då får vi hoppas att de kallas som vittnen.
Citera
2026-02-18, 05:59
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Rent juridikt behöver det givetvis utredas om det är en våldtäkt eller inte. Rättssäkert ska det vara. Men i övrigt, hur fan kan ett äckel som inleder förhållanden med elever bli/vara rektor? Verkar ju varit uppenbart i flera år vad han var för typ. Spelar ingen roll om det är olagligt eller inte. Idioter som inte inser det olämpliga i beteendet ska inte jobba i skolan.

Agree. Samtidigt finns det en besvikelse från min sida att inte omgivningen agerat eller reagerat. De kan inte ha varit blinda.
Citera
2026-02-18, 07:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Enligt Ratsit har han ingen Tesla, inte hans sambo heller. Det finns 3 bilar på adressen (Kia Sportage V och Polestar 4 som är hans, och en Cupra Formentor som är sambons). Kanske någon som blandar ihop bilmärken eller så har han lånat någon annans bil...

Men i sak, helt sjukt om det är sant. Måste ju finnas ett flertal vittnen i så fall som sett dem åka iväg tillsammans. Har de åkt på lunch tillsammans? Haft en trevlig stund i bilen eller tagit in på ett rum någonstans? Eller till och med åkt hem till honom medan sambon varit på jobbet? Någon borde ha reagerat och frågat eller kommenterat något...

Polestar är förvisso också en elbil.

Är det lämpligt att luncha med elever utanför bespisningen? Redan där är man ute och seglar ...
Citera
2026-02-18, 08:23
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Polestar är förvisso också en elbil.

Är det lämpligt att luncha med elever utanför bespisningen? Redan där är man ute och seglar ...

Aha, ok. Kan ju vara någon som misstagit märke bara.

Nej, verkligen inte. Och skulle något sådant hända tar man med fler elever, inte bara en. Nu var det troligtvis inte lunch som skedde, utan något annat... Vad ska man annars tro om de åkt iväg så där på tu man hand?
Citera
2026-02-18, 09:44
Medlem
Han är nog rejält bortgjord nu, oavsett var domen blir. Har haft dåligt rykte i både Vingåker och Katrineholm som rektor och detta lär inte förbättra det. Har en historia av att vara väldigt flirtig och svårt att hålla sig i skinnet, oavsett ålder verkar det som. Tycket otroligt synd om hans barn i allt det här. Små städer där rykten snabbt sprids...
Citera
2026-02-18, 09:50
Medlem
rtyu12345s avatar
Han ser extremt kåt och knäpp ut på bilderna
Citera
2026-02-18, 10:16
Medlem
Kommenterade klippet som kommunen delat på honom för sex år sedan men kommentarerna från mig och andra togs bort och nu är kommentarsfältet helt borta 😂
Citera
2026-02-18, 10:39
Medlem
Stackars hans barn ja. 13 år gamla, känslig ålder för sån skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in