Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Personligen kan jag tycka att vi i det moderna samhället fokuserar alltförmycket på mående och känslor. Det blir liksom att precis alla förväntas må dåligt hela tiden, för allting. Det finns alltid något som är hemskt eller obehagligt, men vem har sagt att livet ska vara behagligt alltid? Inte helt oväntat är den psykiska ohälsan skyhög i västvärlden. Folk känner efter för mycket.
Ett annat exempel. En nära släktings bror tog livet av sig när hon var barn. Det var en stor familj och många i hushållet, allt från yngre barn till tonåringar. Den här pojken var bland de äldre och avslutade sig själv hemma i källaren utan att berätta något för någon. Det var min morfar som hittade honom. Idag hade detta blivit ett horribelt trauma för hela familjen med åratal av sorg och dysfunktionella liv som resultat. Då, på sent femtiotal, hände inte så mycket. Naturligtvis sörjde familjen men det blev liksom inte mer med det. Begravning hölls och sedan repade man mod och gick vidare och alla de övriga syskonen blev normala människor utan psykisk ohälsa. Tidsandan var sådan att man inte kände efter så himla mycket. Man höll ihop och tittade mot horisonten istället för att stirra på den egna naveln. Vi har en del att lära sig av det idag. Empati och känslosamhet är inte enbart positivt.
Tänker på ovan (fetade), och håller med om att
vissa grupper av människor hamnar i ett
ältande av känslor och självkritik och, ja som du säger
känner efter för mycket. Men tänker dom personer behöver lära sig något annat....hur dom ska förhålla sig till det för att inte fastna..
Sen tänker jag att de finns människor som är alldeles för
dåliga på att känna efter. Som inte har lärt sig det alls. Kanske inte kunnat
sätta ord på känslor eller pratat om det. Vilket kan skapa problem när relationen behöver använda ett språk för att förstå varandra och varandras behov osv.
Sen har jag insett en sak ju mer vi går igenom våra känslor, och särskilt våra
negativa känslor desto mer upplever vi vår vardag som hemsk ( förvisso uppenbart kanske men). Vi tenderar att minns året, eller våra relationer på ett för negativt sätt för minnet förankras i känslor. För människor som har dålig kontakt med sina känslor tror jag tenderar att glömma mycket, och kan uppfattas som obrydda/likgiltiga kanske.
Finns många anledningar till ovan.
Men som sagt har man varit med om något riktigt traumatisk så riskerar man tappa sin egna förmåga att reglera känslor som kommer när man exponeras för liknande situationer som påminner om hot/våldet - hjärnan vill ju skydda dig från allt som kan uppfattas obehagligt och skickar ut stress signaler(förenklat) Fight or flight varpå man kan få alla möjliga tillstånd (vredesutbrott m.m