2026-02-13, 17:04
Medlem
En v90 borde väl ha plats om man fäller ner.
Citera
2026-02-13, 17:09
Medlem
Jag har en Renault kangoo
Men har köpt en tältsäng från Jula
Man kan sova i kangoon men på snedden
Citera
2026-02-13, 17:18
Medlem
En Volvo 145 eller 245:a. Sådana har jag knoppat in i åtskilliga gånger. Går fint att sätta upp gardiner i fönstren också
Citera
2026-02-13, 17:30
Medlem
Sereenas avatar
För en sådan resa så måste man dock tänka på mer än bara sovkomforten, saker som bränsleekonomi och pålitlighet spelar ju viss roll med, man vill ju inte gärna bli stående någonstans nere i Europa med ett haveri som kräver verkstadsbesök.

Även säkerheten behöver tas i beaktande då det förekommer vägpirater som ger sig på övernattande bilister under sommaren, både i Europa och längs större vägar i södra Sverige.
Citera
2026-02-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Låter riktigt obekvämt, jag skulle ha valt baksätena.

Det går ofta att fälla förarsätet max bakåt och sova i stolen direkt.

Funkar förvånansvärt bra sålänge man är tillräckligt trött.
Citera
2026-02-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag ska ut och resa i sverige och Europa från juni-september och tänkte då bo i bilen, men vill inte ha en husbil då dommär så stor.

Tänker nåt mindre, typ en liten skåpbil.
Räcker med att man kan sova där så den behöver inte va så stor.

Den bör vara pålitlig och inte kostar mer än 50k.
Något tips?

Det går att sova i en Skåpbil. Men om du vill ha in en vanlig säng ska du se till att den går in. Vissa skåpbilar görs i "long" version.
Nästan alla vanliga märken har skåpbilar. Och de heter - Citroën Berlingo, VW Caddy, Renault Kangoo, Opel Combo, Skoda Praktik, Fiat Dukato, Ford Transit, Peugeot Partner, Mercedes Vito, Toyota Hilux, Nissan Primastar.
En del görs även i extra hög version så du kan stå upp. Nästan alla är vita.

Det jag lärde mig när jag hade en, tyckte jag det var onödigt krångligt och dyrt med s.k. "immobilizer".
Att kanten mellan golv och bakre hjulhus rostade. Att man ska vara försiktig när man stänger skjutdörren. Att jag kunde värma upp skåpet med sju stearinljuslyktor. Helt inglasade lyktor, som jag hängde upp. Gav både ljus och värme.
Citera
2026-02-14, 05:10
Medlem
Hur lång är du?

Går att sova i typ alla bilar med luftmadrass

Väldigt svår prisklass att vara kräsen

Jag skulle satsat på en mindre familjebuss typ verso eller vw runt 2010
Citera
2026-02-14, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Du kan ju alltid sova på taket? Det finns tält som man kan fälla upp på taket. Finns väl även någon typ av takbox man kan ha där?
Eller sov under bilen.
Är du riktigt kort så kan du sova tvärs över framsätena.

edit: Finns även tält att sätta upp vid en bil på samma sätt som man gör vid en husvagn. Förtält, heter det väl.
Bra tips! På taket kan man dessutom stå!
https://www.youtube.com/watch?v=1PcAnbV0yb0
Citera
2026-02-14, 09:51
Medlem
Vi ska använda vår S-Max till just det ändamålet. Den är rätt rejäl bak utrummesmässigt med fällda säten, och våran har varit ytterst driftsäker genom åren.

Säkerheten är dock en faktor att tänka på, oavsett bil.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in