2026-02-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag ska ut och resa i sverige och Europa från juni-september och tänkte då bo i bilen, men vill inte ha en husbil då dommär så stor.

Tänker nåt mindre, typ en liten skåpbil.
Räcker med att man kan sova där så den behöver inte va så stor.

Den bör vara pålitlig och inte kostar mer än 50k.
Något tips?
En Toyota Verso ! Sålde nyligen min. Kanonbra utrymme och sov plats
Senast redigerad av Djuse 2026-02-13 kl. 12:55.
Citera
2026-02-13, 13:04
Medlem
Kan man bara fälla framstolen kan man sova där, har gjort det själv mer än en gång.
Citera
2026-02-13, 13:09
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Mini Cooper den med dubbla bakdörren om du är en småväxt person.
Dacia Bigster om du är mellankort
Skoda Superb om du är över 190 cm.
Citera
2026-02-13, 13:12
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Kombi, 945. Då blir du kung på campingen.
Citera
2026-02-13, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Kanske bra att ändra dina planer. Hur säkert är det att sova i en bil ute i europa eller i sverige idag?

Förr om åren var det inte alls ovanligt att folk som sov i bilar eller husbilar gasades. Inte till döds. Men tillräckligt för att inte vakna när någon illasinnad rånade de.
Citera
2026-02-13, 14:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Jag ska ut och resa i sverige och Europa från juni-september och tänkte då bo i bilen, men vill inte ha en husbil då dommär så stor.

Något tips?

Jag och tjejen+ hund har sovit några dagar i en 7 sitsig familjebil med nedfällda säten. Tänk typ Chrystler grand voyager, Ford Galaxy etc. Köp mörk toningsfilm på biltema så får du nog vara i fred om du är diskret. Blir dock tröttsamt, så backa upp bilsovandet med lite AirBNB på billiga orter så att du kan duscha och chilla lite.
Citera
2026-02-13, 15:08
Medlem
Sereenas avatar
Farsan veckopendlade under ett år och sov i en Ford Transit inredd med en säng/resårbotten under veckorna (dusch och tvätt på jobbet) och det var enl honom iaf riktigt bekvämt.
Senast redigerad av Sereena 2026-02-13 kl. 15:12.
Citera
2026-02-13, 15:32
Medlem
Citat:

Något tips?

Jag tror en Citroen Berlingo LONG (XL) är vad du letar efter, man sitter rätt bra i dessa, det känns som en vanlig bil när man kör, drar lite bränsle och gott om lastutrymme. men kan vara svårt att hitta en till det priset. Den är lång och bred nog invändigt att du kan få in en ordentlig säng och ändå ha plats över. Krävs väldigt lite jobb för att regla upp något så du kan ha sängen över ena hjulhuset och gott om plats jämte. Utrymmet ska vara 217cm långt, 155cm bredd mellan väggarna, en eu-pall ska gå in mellan hjulhusen. Nackdelen är väl att hytten och lastutrymmet är separerat om man inte bygger om bilen. Ska du hålla budget får du nog sikta på Volkswagen caddy maxi som är väldigt lik.

är det för litet är nästa steg upp typ opel vivaro, mercedes sprinter och liknande.
Senast redigerad av Robadido 2026-02-13 kl. 16:04.
Citera
2026-02-13, 15:51
Medlem
Monterade bort baksätena helt på min Passat då kunde jag trycka in en vanlig 90 madrass.

Men en skåpbil är bättre får lite mer höjd samt man slipper hålla på att täcka fönsterna osv.
Citera
2026-02-13, 16:01
Medlem
zeligs avatar
En hantverkarbil typ VW caddy maxi eller liknande borde idealisk för 1-2 personer.
Citera
2026-02-13, 16:12
Medlem
Citat:

Något tips?

Jag skulle satsa på något säkrare alternativt… sommarmånaderna kryllar de av vägpirater i Europa.. men om du ska köpa något för 50k får du nog se dig efter ett hemmabygge.. kolla Blocket.
Citera
2026-02-13, 16:19
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
En hantverkarbil typ VW caddy maxi eller liknande borde idealisk för 1-2 personer.

Många bygger om Caddy till små campingbilar finns tom färdiga att köpa. Fungerar för 1-2 personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in