2026-02-12, 23:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Researchers recently tried an experiment: Gather people who had the same kind of lung cancer and put them on the same type of treatments to fire up their immune systems. The only difference was that half the group got their medications earlier in the day, before 3 p.m., and the other half got them later.

The surprise finding was that the time of day made a difference: Patients who got their first rounds of treatments in the morning had, on average, about five more months before their cancers grew and spread, a measure doctors call progression-free survival — and they lived almost a year longer than those who got their treatments later. They also had better odds of being alive at the end of the study, which has been running for more than two years.

But there are questions about why the time of day would be so impactful when immunotherapies are active in the body for weeks after they’re given through IV infusion. The study authors say it’s a valid question and one they can’t answer yet.

Vad kan det här bero på?

https://edition.cnn.com/2026/02/06/health/cancer-treatment-timing-study
Citera
2026-02-13, 00:46
Medlem
lezdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad kan det här bero på?

Vad jag kunde läsa mig till bestod studien av 210 personer (?). Det känns spontant som ett alldeles för lågt sample size för att kunna dra några större slutsatser av. Hade mycket väl kunna vara slumpen som avgjorde. Finns ju mängder av parametrar som kan skilja grupperna åt då grupperna gjordes valdes slumpmässigt. De enda de hade gemensamt var typen av cancer. Ålder, kön, övrig hälsa etc. nämns inte.

Nu länkar du ju till en artikel och inte till studien så kanske finns mer information där men min första reaktion är att studien inte känns genomarbetad till 100%.
Citera
2026-02-13, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad kan det här bero på?

De flesta människor sover ju på natten, så kommer man in tidigt så är allt bättre. Patienten är mer utvilad, kroppen är fokuserad. Jag skulle kunna tänka mig att kroppen tar upp behandling bättre tidigt på dagen. Läkarna är mer utvilade och tar ”rätt”beslut snabbare/oftare. Ja listan kan nog göras väldigt lång.
Citera
2026-02-13, 08:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lezde
Vad jag kunde läsa mig till bestod studien av 210 personer (?). Det känns spontant som ett alldeles för lågt sample size för att kunna dra några större slutsatser av. Hade mycket väl kunna vara slumpen som avgjorde. Finns ju mängder av parametrar som kan skilja grupperna åt då grupperna gjordes valdes slumpmässigt. De enda de hade gemensamt var typen av cancer. Ålder, kön, övrig hälsa etc. nämns inte.

Nu länkar du ju till en artikel och inte till studien så kanske finns mer information där men min första reaktion är att studien inte känns genomarbetad till 100%.

De som genomförde studien säger att det behövs mer forskning på ämnet. Men i artikeln nämns också att även tidigare studier har gett samma resultat:

Previous research that looked back at when melanoma and kidney cancer patients received their treatments had reached strikingly similar conclusions: Cancer patients appeared to get far more benefit from immunotherapy drugs when they get them earlier in the day.
Citera
2026-02-13, 08:11
Medlem
Onanikrems avatar
I princip all större vård görs på morgonen/förmiddagen för det finns mer personal att ta vara på resterna på eftermiddagen än på natten.

Nattpersonal är dyrare än dagpersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in