2026-02-13, 15:20
Medlem
LadySwedens avatar
"After examining the DNA of 93 bodies recovered from archaeological sites around the southern Levant, the land of Canaan in the Bible, researchers have concluded that modern populations of the region are descendants of the ancient Canaanites. Most modern Jewish groups and the Arabic-speaking groups from the region show at least half of their ancestry as Canaanite."

https://www.biblicalarchaeology.org/daily/jews-and-arabs-descended-from-canaanites/

Bibeln säger:

"1Sedan allt detta hade skett, trädde några av furstarna fram till mig och sade: »[i]Varken folket i Israel eller prästerna och leviterna hava hållit sig avskilda från de främmande folken, såsom tillbörligt hade varit för de styggelsers skull som hava bedrivits av dem, av kananéerna, hetiterna, perisséerna, jebuséerna, ammoniterna, moabiterna, egyptierna och amoréerna. 2Ty av deras döttrar hava de tagit hustrur åt sig och åt sina söner, och så har det heliga släktet blandat sig med de främmande folken; och furstarna och föreståndarna hava varit de första att begå sådan otrohet.[/I]» 3När jag nu hörde detta, rev jag sönder min livrock och min kåpa och ryckte av mig huvudhår och skägg och blev sittande i djup sorg. 4Och alla de som fruktade för vad Israels Gud hade talat mot sådan otrohet som den de återkomna fångarna hade begått, de församlade sig till mig, under det att jag förblev sittande i min djupa sorg ända till tiden för aftonoffret."
(Esra 9)

Det beslutades att skicka bort de olovliga kvinnorna och deras barn.

Först 200 fk började denna lag på allvar luckras upp pga att edomiter tvångskonverterades in i gamla förbundet.

Detta är även det äktenskapsbrott som förbjuds i 6:e budet, så som Jesus förklarar i min fotnot.
Citera
2026-02-13, 16:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
😳 “asar” härrör från sanskrit ”asura” vilka var demoner , dina förfäder var indiska demoner ??
Nej

Ordet As(s) härleds högs troligen till området i nuvarande Turkiet och betydde där "människogud"/ "den/det upphöjda. Det besläktade fornsvenska as /ås syftar på takbjälke.

Bibeln kallar dem Guds ord(löfte/lag/bud) kom till för gudar. Frågar du mig, så syftade ordet "as" från början på människogudar så tillvida att stammen asar ansåg sig betrodda med Guds ord. Synen var vitt spridd i området.

Jag vet att Snorre fått en del sentida kritik, då man menat att han skulle ha fabulerat fram asarnas migration. Jag anser kritiken vara politiskt motiverad, mer så än Snorres Edda faktiskt. Snorre hade helt klart gjort en del efterforskningar och stödde sitt litterära verk på historia och lingvistik.
Citera
2026-02-13, 16:46
Medlem
LadySwedens avatar
Indisk mytologi med asar och det andra gudasläktet vaner innehåller även den intressant information och understryker att indisk och fornnordisk mytologi har samma rötter.

Asarna ansågs före Snorres tid inte vara rasrena gudar, medan vanerna var det, åtminstone om vi följer Saxo Grammaticus beskrivning av respektive gudasläkte.
Oden hade ju vidare släppt in "ormen" i Asgård då han gjorde Loke till blodsbroder. Det är dock inte detsamma som att asarna inte var rena gudar, men är detsamma som att de tidigt började få in jättar men även andra folk i "leden".
Citera
2026-02-13, 16:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej det går såklart inte ihopa, för det står skrivet -
Jesus talade till dem och sade: "Jag är världens ljus”

De som inte följer detta, eller menar att bastardisera det på något vis är i kompanjonskap med satan
"Kosmos" (världen) syftar på det område som framgår av kontext.
Citera
2026-02-14, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej

Ordet As(s) härleds högs troligen till området i nuvarande Turkiet och betydde där "människogud"/ "den/det upphöjda. Det besläktade fornsvenska as /ås syftar på takbjälke.

Bibeln kallar dem Guds ord(löfte/lag/bud) kom till för gudar. Frågar du mig, så syftade ordet "as" från början på människogudar så tillvida att stammen asar ansåg sig betrodda med Guds ord. Synen var vitt spridd i området.

Jag vet att Snorre fått en del sentida kritik, då man menat att han skulle ha fabulerat fram asarnas migration. Jag anser kritiken vara politiskt motiverad, mer så än Snorres Edda faktiskt. Snorre hade helt klart gjort en del efterforskningar och stödde sitt litterära verk på historia och lingvistik.
Ja
Asura(s) sågs som halvgudar men eventuellt kom att ses som demon(er), i Iransk mytologi heter de ”Ahura” och sågs som högsta gudom.
”As” i skandinavisk mytologi är liksom ”Al” i arabisk mytologi som i sin tur är ”El” i hebreisk mytologi och åter Al i kanaanitisk/ fenicisk mytologi.
Eftersom Skandinavien kom att invandras och inspireras av fenicier så ser vi stark koppling av ”As” till feniciska gudar och gudinnor , just med Ba-Al(Baal) är det lätt att ur dess etymologi tolka till - ”människogud”

Och är vi inte alla As…….Asså, människogudar/gudinnoer såsom vi är skapade i Guds avbild ut ur ultimat stjärn stoff från Solen vår frälsare Jesus Kristus - människosonen 👍
Senast redigerad av Kirev 2026-02-14 kl. 03:25.
Citera
2026-02-14, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Inte slav eller fri?
Ni kanske får flytta till annan planet om ni ska skoja om sånt här hela livet.
Nej nej, vad har hänt, inte planet utan Solen - SOLEN !
Citera
2026-02-14, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Kosmos" (världen) syftar på det område som framgår av kontext.
Pythagoras var upphovsmannen till ”Kosmos”, han var en Sol och Stjärn skådare , således refererades himlavalvet som Kosmos, senare långt efter honom kom det att inkludera ”världen”
Kul här med det relaterade ordet ”Astro” - As-tro - Asa tro.
Fniss !🙊
Citera
2026-02-14, 05:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
😳 “asar” härrör från sanskrit ”asura” vilka var demoner , dina förfäder var indiska demoner ??

Ordet gud kommer från namnet Oden.

Just saying.
Citera
2026-02-14, 05:37
Medlem
particulum1s avatar
Den kristna människovärderingen har alltid stått inför ett grundläggande dilemma: för att den ska fungera i en grupp eller en nation krävs att majoriteten delar samma syn på människovärde. I det avseendet liknar den den moderna liberalismens människosyn.

När denna värdering möter människor eller grupper som inte delar den, och som kanske till och med betraktar kristna eller liberaler som mindre värda, uppstår en spänning. Värderingen förutsätter en form av ömsesidighet, och utan den blir den svår, nästintill omöjlig, att upprätthålla i praktiken.

Förenklat kan man säga att den kristna människosynen fungerar bäst i ett sammanhang där den delas av alla. Samtidigt brottas i princip alla religiöst grundade människovärden med liknande problem i mötet med andra värdesystem.

Ur det perspektivet kan det vara svårt att förena olika religiösa uppfattningar om människovärde, särskilt när de innehåller föreställningar om den egna gruppens särställning. Skillnader i teologiska och kulturella tolkningar orsakar då motsättningar kring frågan om alla människors lika värde.

Det är lite därför mångkultur tenderar att inte vara en särskilt genomtänkt politisk ide och orsakar kulturella konflikter, för det handlar essentiellt om en konflikt mellan olika människovärden.
Citera
2026-02-14, 07:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja
Asura(s) sågs som halvgudar men eventuellt kom att ses som demon(er), i Iransk mytologi heter de ”Ahura” och sågs som högsta gudom.
”As” i skandinavisk mytologi är liksom ”Al” i arabisk mytologi som i sin tur är ”El” i hebreisk mytologi och åter Al i kanaanitisk/ fenicisk mytologi.
Eftersom Skandinavien kom att invandras och inspireras av fenicier så ser vi stark koppling av ”As” till feniciska gudar och gudinnor , just med Ba-Al(Baal) är det lätt att ur dess etymologi tolka till - ”människogud”

Och är vi inte alla As…….Asså, människogudar/gudinnoer såsom vi är skapade i Guds avbild ut ur ultimat stjärn stoff från Solen vår frälsare Jesus Kristus - människosonen 👍
Fenicierna är på det stora hela stammen Dan. Detta framgår av Bibeln.
Så det stämmer.

Att däremot som du påstå att asar är demoner är dock inte korrekt. Det fanns problem med förbjudna äktenskap, då områdets tidigare folk blandade sig med "gudasläktet" och det religiösa utbytet innebar avfall till avgudadyrkan- men samtidigt fanns fortfarande rena asar.

Att mytologin kom till Indien är inte konstigt då delar av just norra rikets invånare kan spåras till Indien och Kina, och sedan vidare via norra Asien till Europa.
Citera
2026-02-14, 07:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Pythagoras var upphovsmannen till ”Kosmos”, han var en Sol och Stjärn skådare , således refererades himlavalvet som Kosmos, senare långt efter honom kom det att inkludera ”världen”
Kul här med det relaterade ordet ”Astro” - As-tro - Asa tro.
Fniss !🙊
Fortfarande betyder "kosmos" i texten det område som framgår av kontext, och detta område har absolut ingenting med alla levande varelser på jordklotet att göra. Ännu mindre med himlavalvet.
Citera
2026-02-14, 07:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Babels torn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in