2026-02-13, 18:17
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Tänk på att äggvitan innehåller avidin som hindrar upptagningsförmågan av biotin vilket kan påverka hår och naglar.

Jag drar råa äggulor i en kopp och sparar vitan till äggröra. MVH en som käkat 5-10 råa ägg om dagen flera år.
Bra tipps! Kan göra maränger av dom.
Citera
2026-02-13, 19:17
Medlem
PungiMunninens avatar
Ja, du sparar energi genom att koka med lock så vattnet kokar upp snabbare.

Däremot är det förjävligt att vi ska minska på vårt energiavtryck samtidigt som vi bygger serverhallar som drar lika mycket energi som stora städer.
Citera
2026-02-14, 06:21
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Du kan nog bränna rätt mycket ström innan det påverkar miljön mer än en plastpryl tillverkad i Asien och sedan fraktad och lagrad i flera steg.

De flesta kastruller är väl inte tillverkade i Sverige idag heller.
Citera
2026-02-14, 09:39
Medlem
Sladdarens avatar
Airfryer som sagt, men sägs att en äggkokare drar minst ström för att tillreda kokt ägg
Senast redigerad av Sladdaren 2026-02-14 kl. 09:41.
Citera
2026-02-18, 13:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bor man i hyresfastighet kan man ta med sig äggkokaren till tvättstugan/källaren och koka sina frukostägg medan man tvättar/tar sin dagliga promenad. Man kanske spar in 10kr på en månad eller så.

Oerhört smart. Rosta bröd, koka äggen, kaffebryggaren !

Jag har ju ett källarförråd ochså. Med lampa i taket.
Går det att " snatta" ström från en taklampa så jag kan köra kyl & frys i förrådet ?
Citera
2026-02-18, 14:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Oerhört smart. Rosta bröd, koka äggen, kaffebryggaren !

Jag har ju ett källarförråd ochså. Med lampa i taket.
Går det att " snatta" ström från en taklampa så jag kan köra kyl & frys i förrådet ?
Det går men inget jag skulle rekommendera då du inte kan stänga av strömmen med huvudbrytare när du pillar i kontakten, skulle tro hyresvärden inte blir helt nöjd om man gör det. Vet en som tjuvkopplade från taklampan i sitt hyrda singelgarage. Det gjorde han för att kunna ladda batteriet i sin bil (långt innan el-bilar fanns) Annars var enda eluttaget i garaget till motorvärmaren med en timer som slog av efter någon timma.
Citera
2026-02-18, 14:19
Medlem
Citat:
Det går men inget jag skulle rekommendera då du inte kan stänga av strömmen med huvudbrytare när du pillar i kontakten, skulle tro hyresvärden inte blir helt nöjd om man gör det. Vet en som tjuvkopplade från taklampan i sitt hyrda singelgarage. Det gjorde han för att kunna ladda batteriet i sin bil (långt innan el-bilar fanns) Annars var enda eluttaget i garaget till motorvärmaren med en timer som slog av efter någon timma.

Jag var på besök i ett mindre bra bostadsområde i Stockholm för några år sedan.
Där var det en kille som fått sin el avstängd pga obetalda.
Han drog sladd från tvättstuga , ut genom fönster och in i lägenhetens balkong.
Citera
2026-02-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Kokar 6 ägg åt gången så det räcker till frukosten några dagar. Liten kastrull där äggen täcks med vatten med nån centimeter vatten extra över. Låter det koka upp sen stänger jag av plattan och låter stå 6 minuter. Blir perfekt varje gång.

Tror inte jag skulle spara många ören på ett år om jag täckte med lock.
Inte ett alternativ. Kokt ägg ska ätas varmt.
Citera
2026-02-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tom skäl för uppsägning.
Citera
2026-02-18, 16:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Går väl någon månad eller så innan någon anmäler till hyresvärden. Konceptet kan liknas med att släcka en brand med bensin. Som någon nyss skrev, skäl för uppsägning. Bättre bo i en lägenhet utan el än att inte bo i lägenhet alls.
Citera
2026-02-19, 12:33
Medlem
Citat:
Går väl någon månad eller så innan någon anmäler till hyresvärden. Konceptet kan liknas med att släcka en brand med bensin. Som någon nyss skrev, skäl för uppsägning. Bättre bo i en lägenhet utan el än att inte bo i lägenhet alls.

Låt mej säga så här: Konsekvenstänk är inte så väl utvecklat hos alla våra nya grannar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in