2026-02-12, 20:03
Medlem
https://www.dn.se/insandare/minska-elforbrukningen-genom-att-koka-agg-sparsamt/
Citat:
INSÄNDARE. Det går att spara två tredjedelar av elen genom att koka med lock och minimera mängden vätska. Våra vardagliga förfaringssätt har faktiskt betydelse, skriver pensionären Stig Käll.
Själv kokar jag inte ägg men vore intressant att få höra hur ni äggkokare gör. Hur mycket vätska har ni? Använder ni lock?
Citera
2026-02-12, 20:07
Medlem
supremanics avatar
Kokar 6 ägg åt gången så det räcker till frukosten några dagar. Liten kastrull där äggen täcks med vatten med nån centimeter vatten extra över. Låter det koka upp sen stänger jag av plattan och låter stå 6 minuter. Blir perfekt varje gång.

Tror inte jag skulle spara många ören på ett år om jag täckte med lock.
Citera
2026-02-12, 20:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ägg kokar jag alltid med lock och man har i vatten så det täcker äggen och lite till.
Läste inte artikeln men låter som en pensionär som sitter och räknar på vart det finns ett öre att spara och hur man gör det bäst.
Lovar att han skriver inköpslistan på baksidor av kvitton eller i periferin i gratistidningen han plockat på stan.

Man kan vara sparsam men någonstans går det till överdrift.

Hade en granne vars tak läckte i huset så det regnade in i kryddhyllan där hon förvarade sina tepåsar. Hon satte upp torklina i köket och hängde upp tepåsarna där så de skulle gå att använda.
Citera
2026-02-12, 20:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Äggkokare 4-6 ägg samtidigt och skulle tro ca 4-6 centiliter vatten.
Är nog ingen stor miljöbov, tror jag.
Citera
2026-02-12, 21:25
Medlem
Norrbagg79s avatar
Så man kan spara ca. 20kr varje månad om man kokar ägg varje dag och priset på EL är 4 kr/kwh.
Wow!
Citera
2026-02-12, 21:26
Medlem
RiMaXs avatar
Brukar man äta kokt ägg så kan man koka 8-10 ägg åt gången. De håller en 4-5 dar i kylen. Det borde bli "billigare" än att koka 2 åt gången för det tar samma tid att koka fler!
Citera
2026-02-12, 21:29
Medlem
bogerts avatar
Käkar alltig eggen råa sen ja börja med bodybuilding för en månad sen. Så spar man in kostnaden för jymkortet.
Citera
2026-02-13, 03:10
Medlem
Onanikrems avatar
Bor man i hyresfastighet kan man ta med sig äggkokaren till tvättstugan/källaren och koka sina frukostägg medan man tvättar/tar sin dagliga promenad. Man kanske spar in 10kr på en månad eller så.
Citera
2026-02-13, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ägg kokar jag alltid med lock och man har i vatten så det täcker äggen och lite till.
Läste inte artikeln men låter som en pensionär som sitter och räknar på vart det finns ett öre att spara och hur man gör det bäst.
Lovar att han skriver inköpslistan på baksidor av kvitton eller i periferin i gratistidningen han plockat på stan.

Man kan vara sparsam men någonstans går det till överdrift.

Hade en granne vars tak läckte i huset så det regnade in i kryddhyllan där hon förvarade sina tepåsar. Hon satte upp torklina i köket och hängde upp tepåsarna där så de skulle gå att använda.

Vad hjälper det att använda lock?
Citera
2026-02-13, 05:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowter
Vad hjälper det att använda lock?

Mindre förluster, vattnet kokar upp snabbare. Fick inte du lära dig något under din skoltid eller av din mamma?

Testa ta två kastruller av samma sort med två liter vatten i, lock på den ena och utan på den andra så är det bara att ta tid. Det bästa är att göra testet på samma platta på spisen då olika plattor ger olika effekt ibland. Viktigt också att kastrullen kyls ned mellan testerna.
Återkom med resultat.
Citera
2026-02-13, 06:56
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Stig (insändarskribenten) borde introduceras för äggkokaren - den absolut miljövänligaste metoden att koka ägg.
Citera
2026-02-13, 07:03
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/insandare/minska-elforbrukningen-genom-att-koka-agg-sparsamt/

Själv kokar jag inte ägg men vore intressant att få höra hur ni äggkokare gör. Hur mycket vätska har ni? Använder ni lock?

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De snackar bara skit.

Det kostar ingenting att koka lite vatten.
drar ingenting i elkostnad.

Detta är bara dimridåer så de kan fortsätta ha sjuka avgifter och olika skatter på elen som de rånar oss med medans stora multinationella företag som facebook osv med sina serverhallar får nästintill gratis el av oss och de också kan fortsätta sälja el till europa så att några få drar in massa pengar.

Fast nu var det en pensionär, såna i Sverige brukar ju få vända på varenda öre...

Själv bryr jag mig inte ett skit, kokar precis som jag vill. Utan lock, 7.5 min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in