Satt precis och funderade på en sak, många idag "har" ADHD och får medicin utskrivet, många får "fel" dosering och så vidare, det är ett väldigt luddigt system vi har inom psykiatrin, många människor har fel bilder av sig själv och påstås sig ha flertal olika diagnoser i olika grader sen får olika mediciner utskrivet tex ADHD medicin.
Jag har testat det mesta inom droger och medicin och ADHD medicin är ju riktigt nice att ta för att få lite amfetaminrus, man blir tjackad liksom, uthålligheten blir bättre och energin tar inte slut.
De personer som tävlar i OS och "har" ADHD om de nu har det eller inte, och går på ADHD medicin, de som är felmedicinerade (om det nu är så), så är de ju bara tjackisar som tävlar. Borde inte det klassas som doping då?
Vilka belägg har du för att OS-tävlande är fria att använda amfetamin innan tävling?
Jag pratar om man har ADHD medicin utskrivet, har man inte ADHD eller tar en för stor dos blir man ju tjackad.
För idag skriver ju psykologer ut medicin hej vilt.
Jag pratar om man har ADHD medicin utskrivet, har man inte ADHD eller tar en för stor dos blir man ju tjackad.
Vad får dig att tro att idrottare i OS (diagnostiserade eller inte) får ta amfetamin i samband med tävling?
Jag tror inte att man får ta amfetamin innan man ställer sig på startlinjen, vilken diagnos man än har. Det är det jag säger.
Mediciner och TUE: Idrottare med ADHD som behöver medicinering som står på dopinglistan måste ansöka om TUE (Therapeutic Use Exemption), vilket innebär att de får dispens för att använda medicinen under tävling.
Mediciner och TUE: Idrottare med ADHD som behöver medicinering som står på dopinglistan måste ansöka om TUE (Therapeutic Use Exemption), vilket innebär att de får dispens för att använda medicinen under tävling.
Ökningen av ADHDutredningarna har ju ökat drastiskt senaste åren, fan vart 3 person jag träffar påstår sig själva ha ADHD, när jag var liten såg man vem som hade ADHD och hade problem TYDLIGT.
Men nu får ingenstans har alla blivit tjackisar och ingen verkar se det? Detta är ju ren doping inom sporten.
Psykologer får inte skriva ut medicin. Det är isåfall psykiatriker.
Dom flesta med ADHD vill inte idrotta på medicin och speciellt inte i anslutning till intag.
Hjärta och puls kan bli knas om du ska ta sprinten då.
Bästa medicinen och särskilt för den hyperaktiva varianten är bra träningsrutiner, då många upplever att dom klarar sig på en lägre dos.
ADHD-hjärnan och kroppen presterar som bäst utan medicin.. i speciella situationer.
Medicinen bromsar och det blir svårare att få hyperfokus.
Lagom kontraproduktivt att göra sig själv långsam bara för att medicinera sig till normies normala tempo och energiflödet.
ADHD betyder att man tar in allt samtidigt och inte kan sålla bort onödigheter som normies inte behöver fundera över.
Man ser, hör, luktar och känner allt samtidigt.
Och det är samtidigt som du har minst tre ofrivilliga konversationer igång uppe i huvudet.
Men eftersom ditt skäggstrå ligger fel när du dessutom inte passar i skägg ens och dina skor är oputsade och din andedräkt stinker och jag glömde dricka kaffet innan det blev kallt, så varför andas min granne för högt och vilken hastighet går blodet runt i ådrorna för det kanske har något att göra med hur man mäter blodtryck vilket jag vill veta varför och hur och helvete vad störig röst och hur länge kan man prata om vädret, bokade jag tvättid?
”Men vad sa vi, skulle vi börja packa ihop oss och börja röra oss mot nästa möte?”.
Vafaaan har jag nu tuggat sönder en skjortkrage till.
Så skulle 2 sekunder kunna se ut för en ADHD-människa under den tiden den svarar på mail.
Eftersom ADHD-hjärnan tar in fler detaljer och i ett högre tempo blir den också trött snabbare.
För att spä ut energin och sakta ner tempot i hjärnan kan man ta ADHD-medicin.
Det gör att du får lättare att stänga ute onödig information (fokus på rätt sak) och din energi jämnas ut under dagens så att du slipper att åka berg- och dalbana. Med andra ord blir du mer trögtänkt på ADHD-medicin eftersom den saktar ner tankeverksamheten samtidigt som du inte behöver anstränga dig lika hårt för att sitta still eller stimma.
Du låter mest som en person som avundas folk med ADHD och dessutom indirekt försöker missleda hela tråden till att människor som ”har” ADHD egentligen har ”andra och flera diagnoser” än just ADHD.
Var tacksam för att du slipper anpassa dig till alla andra och deras jämna flöde på energi.
Du slipper också att tona ner dig för det sticker folk i ögonen om du dessutom råkar ha driv eller ses som passionerad i olika sammanhang.
Men framförallt så slipper du att knapra dyr medicin som ska kommas ihåg att tas på speciella tider, eftersom att du inte är handikappad då nutiden är formad till fördel för normies.
ADHD-medicin ges inte ut lättvindigt till vem som helst.
ADHD (oavsett IQ) räknas som ett handikapp.
Om du inte blir snuvad på ett rimligt vardagsliv av en flera anledningar pga din ADHD har du högst troligt inte ADHD.
Vad handikappet är, och vad ADHD-personen anpassar sig till kan du fråga någon av dom tre du träffat som har diagnos.
Värt att veta: ADHD-hjärnan går inte på autopilot.
Passa på att nyttja ai till att fråga vad ADHD är.
Hur det ter sig, upplevs, vad man går miste om, vad man förlorar, hur man anpassar sig till resten av världen osv.
Amfetamin klassas som doping och leder till avstängningar och annat, att era pillerlangande läkare kallar ADHD-medicin för medicin betyder ingenting i idrottens värld!