2026-02-12, 14:12
Medlem
gotets avatar
Jag har lyssnat på lite poddar från den svenska nationalismens oligarker. De spenderade 2025 med att verkligen hoarda andelar i globalfonder. De säger att det är bra läge att köpa på sig nu med den sjunkande dollarn då man får mer för pengarna. Vad säger Flashback om denna strategi?

Magnus Söderman och Dan Eriksson från det fria Sverige planerar att hålla på detta innehav i många år. Björn Björkqvist och Jonas De Geer pratar om hur de gör detsamma i sina respektive poddar. De här fyra oligarkerna har handlat globalfonder för hundratusentals kronor den senaste tiden. Pengarna kommer från skattefria donationer bland annat från fans.

Är det dags att börja äga globalfonder nu?
Citera
2026-02-12, 14:18
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det är alltid läge att köpa globalfonder. Med detta sagt brukar småspararna på Avanza vara en bra kontraindikator, undvik således sverigefonder, ädelmetaller, bank och köp nordamerika och teknik.

https://investors.avanza.se/media/press/2026/januari-trumps-utspel-skrammer-bort-fondspararna-fran-usa/

https://investors.avanza.se/media/press/2026/januari-bankfeber-bland-aktiespararna/
Citera
2026-02-12, 14:30
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är alltid läge att köpa globalfonder. Med detta sagt brukar småspararna på Avanza vara en bra kontraindikator, undvik således sverigefonder, ädelmetaller, bank och köp nordamerika och teknik.

https://investors.avanza.se/media/press/2026/januari-trumps-utspel-skrammer-bort-fondspararna-fran-usa/

https://investors.avanza.se/media/press/2026/januari-bankfeber-bland-aktiespararna/

Tack för den intressanta läsningen. Jag tror faktiskt att jag skall följa i de här fyra männens fotspår och doppa tårna i dessa fonder.
Citera
2026-02-12, 14:30
Medlem
Briasccas avatar
Personligen ligger jag helt stilla nu med både fonder och aktier. Kan inte bedöma läget med Trump så avvaktar alla inköp till dess mellanårsvalet är klart i höst.
Citera
2026-02-12, 17:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag har lyssnat på lite poddar från den svenska nationalismens oligarker. De spenderade 2025 med att verkligen hoarda andelar i globalfonder. De säger att det är bra läge att köpa på sig nu med den sjunkande dollarn då man får mer för pengarna. Vad säger Flashback om denna strategi?

Magnus Söderman och Dan Eriksson från det fria Sverige planerar att hålla på detta innehav i många år. Björn Björkqvist och Jonas De Geer pratar om hur de gör detsamma i sina respektive poddar. De här fyra oligarkerna har handlat globalfonder för hundratusentals kronor den senaste tiden. Pengarna kommer från skattefria donationer bland annat från fans.

Oavsett så behöver du ju vara långsiktig om du ska hålla på med fonder/börsen så ja, det är bra läge, förutsatt att du inte behöver kapitalet nu direkt.
Citera
2026-02-12, 17:38
Medlem
Innerfittefetts avatar
Globalfonder som ligger tungt på USA bör man nog backa ur och lägga mer på Asien och Europa.
USA verkar vara på väg ner i skittunnan tack vare apelsinmannen
Citera
2026-02-12, 18:45
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Oavsett så behöver du ju vara långsiktig om du ska hålla på med fonder/börsen så ja, det är bra läge, förutsatt att du inte behöver kapitalet nu direkt.

Ja, om jag köper andelar tänkte jag hålla dem i runt 10 år precis som de här fyra oligarkerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Globalfonder som ligger tungt på USA bör man nog backa ur och lägga mer på Asien och Europa.

Dan Eriksson, Magnus Söderman, Björn Björkqvist och Jonas De Geer påstår att de är i princip säkra på att USAs position kommer att bli bättre och starkare i framtiden och de kommer att tjäna på detta på lång sikt. Jag ser också viss logik i det så tror jag kommer att börja köpa några billigare andelar i globalfonder. Tänkte börja runt den 25e i så fall.
Citera
2026-02-12, 22:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Att äga globalfonder är alltid bra. Oavsett hur svenska kronan står sig. Jag personligen avvaktar fortfarande på att använda min värdepapperskredit (även om det kliar i fingrarna), men jag månadssparar en i globalfond när lönen trillar in varje månad.
Citera
2026-02-12, 22:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja, men sannolikt har du fel. Som de flesta har när man försöker förutse börsen på kort sikt. Om man gjorde som du säger när Trump blev president 2016 har man gått miste om flera hundra procent i avkastning.
Citera
2026-02-12, 23:20
Medlem
Citat:

Ingen aning vilka bönderna är som du hänvisar till, men ja globalfonder har ofta visat sig vara stabila på långsikt.
Citera
2026-02-13, 01:15
Moderator
Diagorass avatar
Citat:

Månadssparar du löpande och regelbundet behöver du inte tänka så mycket på timing. Köper du varje månad kommer du pricka både bottnar och toppar och eftersom börsen tenderar att gå upp över tid kommer ditt sparande öka på lång sikt. Att också lägga en mindre del i en indexfond för emerging markets är nog inte fel så du ökar din diversifiering.
Citera
2026-02-16, 20:56
Avslutad
Globalfonder med låga avgifter och månatliga insättningar är nog ett av de bättre alternativen för de flesta. Enkel strategi, bredd och avgifterna äter inte upp avkastningen. En bra grund helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in