2026-02-12, 13:53
Medlem
I nyheterna igår fick vi se hur hemskt tyskarna hade det. "Dom har EUs högsta el-priser" påstods det bland annat.
Folk hade värmen avstängd. Folk hade kylskåpsdörren öppen, för det var så kallt i huset att maten inte behövde kylas i kylskåpet. En farbror hade sina kylvoror på fönsterbrädan (på insidan) för det var lika kallt där.

Jag sökte lite på elpriset på internet, och det visar sig att i genomsnitt betalar tysken 0,37 Euro per kWh i Februari i år (hittills). Det blir 3,90 SEK / kWh. Jo, det är dyrt. Men det är inklusive alla skatter, pålagor och transmissionsavgifter. Det är totalsumman.
När jag tittar på min egen räkning från Januari (Fortum) så 3,87 SEK / kWh (inklusive alla pålagor). Alltså nästan exakt på samma belopp!

Tyskarna tycks alltså inte alls vara så hårt drabbade. Varför kör SvT med en sådan snyfthistoria?

PS! Tyskarna har i genomsnitt en 10% högre nettoinkomst än svenskarna. Sååå synd är det väl inte om dem, särskilt med tanke på att dom bor i ett varmare klimat och alltså borde förbruka mindre el?
Citera
2026-02-12, 13:56
Medlem
YP4XQs avatar
De tär inbyggt i DNA:t på journalister och andra att alltid klanka ner på svenskar. Vi ska alltid älska allt och alla och aldrig bli arga för vi har ju det så bra.
Citera
2026-02-12, 13:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man ska väl också lägga till att tyska hus ofta är rätt dåligt isolerade.
Enligt din uträkning så har tysken det dyraste priset även om det nu bara skiljer 3 öre.

Kan man få svensken att tro att tysken har det ännu värre får oss svenskar att bli lite nöjdare och väldigt få räknar fram att det bara är 3 öre som skiljer.
Citera
2026-02-12, 14:31
Medlem
Eurodiscos avatar
Här kan man se elpris i hela Europa om man vill och då har ju Finland klart dyraste el i Europa och Tyska elen är något billigare än den Svenska https://kwhprice.eu/sv
Senast redigerad av Eurodisco 2026-02-12 kl. 14:44.
Citera
2026-02-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Här kan man se elpris i hela Europa om man vill och då har ju Finland klart dyraste el i Europa
https://kwhprice.eu/sv

Tack! Bra länk! Men priset per kWh säger bara en liten, liten del om det verkliga el-priset.
I Sverige är kostnaden för den faktiskta elektriciteten bara en del av den totala kostnaden. Utöver det tillkommer
- avgift för elcertificat
- Moms
- Överföringsavgift
- Effektavgift
- Energiskatt
och så en massa dolda saker som t.ex. avgfiten till kärnavfallsfonden

Ofta har elleverantören också olika fasta avgfiter.
Citera
2026-02-12, 18:46
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Man kan inte jämföra tyskarna, de har uppvärmning med gas i majoriteten av städerna.

Samma med Polen/Ungern osv, det vi betalar multum för här är uppvärmning inte nöjes el.
Citera
2026-02-12, 20:08
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tyskarna har alltid varit snåla, men dom borde tåla lite höga elpriser, dom har ju mycket mildare vintrar och troligen mindre bostäder överlag så att dom inte använder så mycket.
Citera
2026-02-13, 10:09
Medlem
Knucklehugss avatar
Betalar 200-300€/Månaden för el, även under vintern. Skulle nog kunna spara en del om jag slängde ut dom gamla vitvarorna som jag har och köpte nya energisparande vitvaror...

Edit: Min vedkamin däremot har gått varm sedan november förra året
Senast redigerad av Knucklehugs 2026-02-13 kl. 10:14.
Citera
2026-02-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I nyheterna igår fick vi se hur hemskt tyskarna hade det. "Dom har EUs högsta el-priser" påstods det bland annat.
Folk hade värmen avstängd. Folk hade kylskåpsdörren öppen, för det var så kallt i huset att maten inte behövde kylas i kylskåpet. En farbror hade sina kylvoror på fönsterbrädan (på insidan) för det var lika kallt där.

Jag sökte lite på elpriset på internet, och det visar sig att i genomsnitt betalar tysken 0,37 Euro per kWh i Februari i år (hittills). Det blir 3,90 SEK / kWh. Jo, det är dyrt. Men det är inklusive alla skatter, pålagor och transmissionsavgifter. Det är totalsumman.
När jag tittar på min egen räkning från Januari (Fortum) så 3,87 SEK / kWh (inklusive alla pålagor). Alltså nästan exakt på samma belopp!

Tyskarna tycks alltså inte alls vara så hårt drabbade. Varför kör SvT med en sådan snyfthistoria?

PS! Tyskarna har i genomsnitt en 10% högre nettoinkomst än svenskarna. Sååå synd är det väl inte om dem, särskilt med tanke på att dom bor i ett varmare klimat och alltså borde förbruka mindre el?
Tittar jag på producentpriserna idag så ligger flera länder högre än Tyskland. T ex SE4 här i Sverige.

Det som talas om i artikeln lär vara pris till kund. För Tyskland är det nog de pålagor som staten gör, som märks.
Citera
2026-02-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tittar jag på producentpriserna idag så ligger flera länder högre än Tyskland. T ex SE4 här i Sverige.

Det som talas om i artikeln lär vara pris till kund. För Tyskland är det nog de pålagor som staten gör, som märks.

Som sagt: Priset inklusive pålagor är samma i Sverige som i Tyskland. Det räknade jag in i mitt exempel.
Men tyskarnas disponibla inkomster är högre. Sverige har blivit relativt fattigt.
Citera
2026-02-13, 10:26
Medlem
Ja, alltså de flesta stora elbolag i Sverige är ju tyska, så de kan väl i första hand klaga på varför de inte investerade i Tyskland istället, och dessutom så är ju inte elen så billigt här heller, samt dessa vinsterna hamnar ju med hos tyska staten och bolagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in