Citat:
Ursprungligen postat av
Detjagdet
Hej folket, jag undrar över hur man får en ST tjänst i Sverige? Vilka faktorer beror det på? Min uppfattning är att man först väljer en inriktning, och sedan letar man runt i landet efter ställen som tar emot den inriktningen.
Vilka ställen erbjuder många ST-tjänster? Har man fördel att gå på tex KI om man vill ha en tjänst i Stockholm? Jag tvekar mellan att välja uppsala och KI, och en av mina funderingar är just ifall man har fördel till vissa ST-tjänst regioner.
Är det också lättare att få anställning på stora sjukhus i stockholm om man gjorde sin ST i området?
All information uppskattas, tack i förhand.
Vilket universitet du läst läkarprogrammet spelar ingen roll i chanserna att få en specifik ST-tjänst. De de främst tittar på är arbetserfarenhet från sommarjobbs som underläkare, AT-tjänst samt arbete efter ATn. En stor fördel brukar vara att vikariera som underläkare efter ATn där du senare vill ha en ST då många kliniker föredrar att rekrytera så.
Och att få underläkarjobb underlättas av arbetserfarenhet från läkarassistent och andra vårdvikariat.
Slutligen så kan annan utbildning, yrkeserfarenhet och forskning spela en liten roll.
Det ända som typ inte spelar roll alls är vilket in universitetet man läst på.
Det är även lättare att få en ST i norra Sverige och på mindre sjukhus.
För val av studieort är det bäst att bara utgå från vilken ort/universitet du tror du kan trivas bäst på de kommande 6 åren!