2026-02-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colakorvkiosken
Livet handlar om uppoffring, och lidande, det är bara att äldre har haft det så bra så de har aldrig sett den verkligheten. Istället handlar allt om att njuta och ha det bra. Försöker någon hota den inställningen så är den bara pessimistisk. Jävla psykiskt svaga bortskämda aristokrat äldre.

Vet du hur få av de som någonsin levt på denna jord som har kunnat "njuta och ha det bra" som ni har? Det är inte något naturligt, det är en anamoli, som ni vägrar dela med er av till andra på grund av er bortskämdhet. Det här är varför lidande är nödvändigt för att ens själ ska utvecklas, det perfekta exemplet.

Du får gärna välja lidandet, det är ditt val. Jag väljer att må bra och att vara lycklig. Jag gör inte livet bättre för dom som har ett helvete om jag gör mitt liv till ett helvete. Genom att själv må bra kan jag även få dom andra att må bättre. Alla blir inte avundsjuka på mig om jag mår bra och mår dåligt p g a sin avundsjuka. Livet är för kort för att göra det till ett helvete. Tror att du förtjänar livet i paradiset efter döden om du gör ditt liv på jorden till ett helvete?
Citera
2026-02-14, 10:42
Medlem
Citat:
Antagligen kommer jag aldrig få känna av hur det känns att ha en gammal kropp, det är nog sant. Jo sjävklart, vet jag att avundsjuka inte är bra, och att jag egentligen inte borde reagera som jag gör. Men samtidigt är det jävligt svårt att inte ge tillbaka med samma mynt ibland.

Men även om de äldre ofta vet bättre, så tror jag verkligen att det inte gäller i nutiden. Eller jo, de vet bättre hur man mår bra själv, men hur man gör det rätta, det verkar de ha missat totalt.

Öga för öga tand för tand? Har du tänkt på att det som är rätt för dig är inte alltid rätt för dom andra? Kan du själv göra det som känns rätt för dig själv eller för dom andra?
Citera
2026-02-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Du får gärna välja lidandet, det är ditt val. Jag väljer att må bra och att vara lycklig. Jag gör inte livet bättre för dom som har ett helvete om jag gör mitt liv till ett helvete. Genom att själv må bra kan jag även få dom andra att må bättre. Alla blir inte avundsjuka på mig om jag mår bra och mår dåligt p g a sin avundsjuka. Livet är för kort för att göra det till ett helvete. Tror att du förtjänar livet i paradiset efter döden om du gör ditt liv på jorden till ett helvete?
Det beror på hur man ser livet. Jag ser livet som en utmaning, du kanske ser livet som en semester. Dock så tror jag att min syn är den mest korrekta enligt verkligheten.

Sen är det ju inte huvudsakligen hur ni mår som är det jag pratar om, utan vad ni gör. Om ni mår bra och samtidigt gör det rätta så är det inga problem, men det jag menar är att ni mår bra på andras bekostnad. Fast antagligen är det nu för sent för att rätta till riktigt. Men att i alla fall erkänna verkligheten hade varit stort, det hade varit som det enda lilla som behövs för att kunna räddas. Jag vill förlåta alla personligen, och inte ha dåliga känslor mot någon, om du bara ber om förlåtelse kommer jag förlåta.

Nu i dina sista år tycker jag att det är vad du borde fokusera på. Det och Jesus, kristendom är sant, jag är 100% säker. Eftersom du är äldre så kanske det inte finns så mycket tid kvar. Missa inte din chans.
Senast redigerad av colakorvkiosken 2026-02-14 kl. 10:45.
Citera
2026-02-14, 10:44
Medlem
Citat:
Öga för öga tand för tand? Har du tänkt på att det som är rätt för dig är inte alltid rätt för dom andra? Kan du själv göra det som känns rätt för dig själv eller för dom andra?
Huvudsakligen handlar det om att värdera sanning. Jag kanske inte alltid gör rätt, men jag lever i verkligheten. Det är skillnaden.
Citera
2026-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Det beror på hur man ser livet. Jag ser livet som en utmaning, du kanske ser livet som en semester. Dock så tror jag att min syn är den mest korrekta enligt verkligheten.

Sen är det ju inte huvudsakligen hur ni mår som är det jag pratar om, utan vad ni gör. Om ni mår bra och samtidigt gör det rätta så är det inga problem, men det jag menar är att ni mår bra på andras bekostnad. Fast antagligen är det nu för sent för att rätta till riktigt. Men att i alla fall erkänna verkligheten hade varit stort, det hade varit som det enda lilla som behövs för att kunna räddas. Jag vill förlåta alla personligen, och inte ha dåliga känslor mot någon, om du bara ber om förlåtelse kommer jag förlåta.

Nu i dina sista år tycker jag att det är vad du borde fokusera på. Det och Jesus, kristendom är sant, jag är 100% säker. Eftersom du är äldre så kanske det inte finns så mycket tid kvar. Missa inte din chans.

Jag tycker inte att du ser livet som en utmaning, verkar snarare att livet ger dig tillfälle att må dåligt och att ha det för jävlig, att undvika ta ansvar och leta efter syndabockar, att lidandet är ditt mål med livet, enl mig ett dumt val. Är det så att du gör dig själv till ett offer för att bestraffa dom äldre, för att få dom att framstå som skurkar som får dig att må dåligt?

Att göra det bästa av sitt liv och att försöka må så bra som möjligt tycker jag inte är att ta livet som en semester. Jag förstår att din syn på livet känns det mest korrekta för dig, men inte för mig.

De gamla har gjort sitt, de har varit aktiva och engagerade i sin ungdom och ansträngt sig och jobbat på för att få fram de förändringar i samhället som de tyckte var nödvändigt för dom och då. Nu är dom gamla och trötta och har all rätt att äntligen vila och att ta det lugnt. Det är ungdomarna själva som i sin tur får ta fighten och se till att skapa ett samhälle som de vill ha. De kan inte bara vänta på att gamlingarna ska fixa allt även för dom. Sluta gnälla och börja agera!
Citera
2026-02-14, 11:06
Medlem
Citat:
Huvudsakligen handlar det om att värdera sanning. Jag kanske inte alltid gör rätt, men jag lever i verkligheten. Det är skillnaden.

I fantasistyrd "verklighet?"
Citera
2026-02-14, 11:24
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att du ser livet som en utmaning, verkar snarare att livet ger dig tillfälle att må dåligt och att ha det för jävlig, att undvika ta ansvar och leta efter syndabockar, att lidandet är ditt mål med livet, enl mig ett dumt val. Är det så att du gör dig själv till ett offer för att bestraffa dom äldre, för att få dom att framstå som skurkar som får dig att må dåligt?

Att göra det bästa av sitt liv och att försöka må så bra som möjligt tycker jag inte är att ta livet som en semester. Jag förstår att din syn på livet känns det mest korrekta för dig, men inte för mig.

De gamla har gjort sitt, de har varit aktiva och engagerade i sin ungdom och ansträngt sig och jobbat på för att få fram de förändringar i samhället som de tyckte var nödvändigt för dom och då. Nu är dom gamla och trötta och har all rätt att äntligen vila och att ta det lugnt. Det är ungdomarna själva som i sin tur får ta fighten och se till att skapa ett samhälle som de vill ha. De kan inte bara vänta på att gamlingarna ska fixa allt även för dom. Sluta gnälla och börja agera!
De äldre har förstört allt, roffat åt sig allt av värde, och nu vill de i sina sista år slippa höra om det och vila. Så jag ser det. Allt jag ber om är ett erkännande, sen kan du få vila och må bra. Jag kan göra mitt bästa för att städa upp allt ni orsakat, bara jag får lite tacksamhet.
Citera
2026-02-14, 11:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Men, äldre har ju skapat det samhälle vi nu lever i och de regler som styr det. Äldre har ju sett till att få allt, samtidigt som de ser till att de har ryggen fri men lämnar ett samhälle i spillror efter sig.

Äldre har skapat/påverkat
1. invandringen
2. ökade skatter
3. nedläggningen av kärnkraft
4. feminiseringen
5. HBQT
6. inlemmandet i EU
7. de lagar och regler som styr vårt samhälle

Så, var kommer hjärnan in som har skapat ovanstående, är det enbart för egen del?

Om du tror att dagens äldre var för det där så vet du ingenting. Allt det där har införts mot folkets vilja. 1. Ingen ville ha invandringen.
2. Ingen ville ha högre skatter när det drabbade en själv. Högre skatter som drabbar de som har det bättre än dig själv tyckte däremot såssar.
3. Det var händelser runt om i världen som satte avtryck, Tjernobyl, Harrisburg osv. Det tillsammans med propaganda från globalist-styrda MSM och politiker förde folket bakom ljuset.
4. Ingen är för femniseringen. Däremot om du som offentlig person sa dig vara icke-feminist fick du springa gatlopp. Dessutom har globalist-MSM lurat i folk att om man är emot feminisering så är man emot jämställdhet. Svenskar generellt är för jämställdhet och har varit så i tusentals år.
5. Samma sak med HBQT som med feminiseringen. De flesta har nog inget emot att bögar lever tillsammans men man vill inte ha det upptryckt i ansiktet och man vill inte har vulgär-dekadenta jippot pride.
6. Folk generellt var nog för att man skulle kunna åka inom Europa lättare, få handla varor utanför Sverige och ta in, köpa billigare alkohol i Danmark, Tyskland, Österrike osv men inte att EU skulle bli en överstatlig organisation och att vi svenskar inte skulle få bestämma i vårt egna land. När storleken på jordgubbar och krökningen på gurkor började beslutas i EU på 90-talet var det många som var förbannade för det var inte på den nivån man förespeglats att EU skulle vara.
7. Mycket av det som sker i lagar och regler sker ju mot folkviljan. Politiker och MSM ser till att dölja viktig information och prata om sidospår medan de ser till att vänster hand agerar under bordet.

Mycket av det du listat är kulturmarxismens tentakler. Allt för att splittra samhället, ställa människor/grupper mot varandra. Ett splittrat folk går att styra. Vi måste se till att svenskar som grupp kan stå så enade som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Ingen annan generation har haft det lika gott ställt som Generation Räkmacka, och ingen efterföljande kommer ha det heller.

Ja. Boomers har tagit allt de fått från sin föräldrageneration och förvaltat det väl, ekonomiskt och politiskt har de konsekvent fattat beslut som gagnar dem och deras generation, på bekostnad av framtida generationer. De har kvaddat arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, hälsovårdssystemet, pensionssystemet och miljön för egen vinnings skull.

Yngre generationer lever på en soptipp utan reella framtidsutsikter.

Nej, politiker kommer fortsätta att fjäska för den röststarka generation räkmacka, nu med återkommande pensionsutspel.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/generation-rakmacka-kan-visst-aldrig-fa-nog/

Det där är ju rätt mycket vinklad propaganda för att inte säga rena lögner. Det finns fortfarande svenskar som lever på existensminimum efter en kraschad bokmarknad på 90-talet.

Att man som politiker tidigare såg problem i samhället och försökte lösa dem och underlätta för folk är dessutom så det ska vara. Problemet är att 68-rörelsen och de som ligger bakom med tiden fått ökad makt och med den makten sett till att förstöra för unga, gamla, fattiga, rika. De är experter på att skapa konflikter eftersom det är i konflikterna de tjänar pengar och ökad makt. Det har gått några decennier nu när folk förlorat kunskaperna om dem, men nu börjar folk få upp ögonen och nu skapas det lagar för att straffa alla stenhårt som avslöjar vad de hållit och håller på med.

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det kommer du inte att klara av, därför att för varje generation som går blir det svagare människor! Tillhör själv Generation X, och hittills har det gått bra i livet för min del. Vi växte upp utan Facebook, Instagram, TikTok och annat skit som är helt ointressant, vi var ute och hittade på kul grejer istället! Att man skaffade internet 1993-94 var för att man var intresserad av tekniken bakom det hela. Många Millenials och Generation Z kan knappt göra nåt i 10 min. utan att de måste glo i telefonen samtidigt och kan/vet nästan ingenting om nånting. Man hade turen att skaffa hus när det var köparnas marknad, lågkonjuktur och höga räntor. Att man sitter bra till idag visste man såklart inget om när man blev husägare, men man har haft tur! När det kommer till det där "ha-begäret" så är det nog lika för alla generationer, vissa vill ha mer än de kan skaffa, och då går de "in i väggen" eller nåt sånt populärt!

Känner igen mig i mycket. Men tur? Bara för att huspriserna rakat i höjden så har vi inte blivit rikare utan tvärtom fattigare. Huspriserna relaterat till priset på guld sägs vara ungefär detsamma på 60-70 talet som idag.

Dagens unga är lika mycket utsatta för hjärntvätt som vi har varit. De har dessutom tvingats på en skolmiljö och en vardag där det invandrade packet alltid varit närvarande. Jag lider med dem. Fy fan vilket svek mot våra egna unga. Att slå split kommer inte lösa ett dugg. Låt oss istället lyssna på dem och stödja dem men framför allt låt oss visa vägen hur ett sunt, friskt, etniskt homogent lyckat samhälle faktiskt kan se ut. Det är de som skall vara en del att skapa Sveriges framtid.
Citera
2026-02-14, 11:35
Medlem
Citat:
De äldre har förstört allt, roffat åt sig allt av värde, och nu vill de i sina sista år slippa höra om det och vila. Så jag ser det. Allt jag ber om är ett erkännande, sen kan du få vila och må bra.

Jag ser att du har fastnat i din egen tolkning om hur saker och ting är. Allt är inte förstörd och ingen har roffat åt sig allt som tillhör dig. Du vill bara krypa in i ditt offerroll för att få dom andra att framstå som skurkar. Då slipper du själv göra något åt ditt liv. Kom ut från din bubbla och ser omkring sig. Du kan inte bara tvinga din syn på saker på dom andra och kräva om ursäkt. Jag är inte skyldig, gamlingarna är inte skyldiga för hur ditt liv ser ut och har ingenting att erkänna eller att be om ursäkt.
Citera
2026-02-14, 11:38
Medlem
Citat:
Jag ser att du har fastnat i din egen tolkning om hur saker och ting är. Allt är inte förstörd och ingen har roffat åt sig allt som tillhör dig. Du vill bara krypa in i ditt offerroll för att få dom andra att framstå som skurkar. Då slipper du själv göra något åt ditt liv. Kom ut från din bubbla och ser omkring sig. Du kan inte bara tvinga din syn på saker på dom andra och kräva om ursäkt. Jag är inte skyldig, gamlingarna är inte skyldiga för hur ditt liv ser ut och har ingenting att erkänna eller att be om ursäkt.
Ju längre detta går, desto större kommer föraktet bli mot de äldre. Enda sättet att läka det här såret är ett förlåt, som aldrig kommer att ges. De äldre kommer ta med sig sitt högmod och sin arrogans in i döden. Tragiskt.
Citera
2026-02-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Inga alls! Som 25-åring hade jag hade inte frågat mig som 65-åring om nånting, en creepy gammal gubbe.

Men får jag som 65-åring en fråga från en yngre så skulle jag självklart försöka svara, men bara i generella termer. Eller snarare, jag skulle ställa motfrågor och få igång en dialog. För jag har inte alla svar. Långt därifrån.

Tråkigt att du inte tror att du kommer att lära dig nånting resten av ditt liv. Men jag tror du har fel. Du kommer att veta mer om dig själv och andra människor när du är 65.

Nu får du ursäkta, jag ska lämna den här tråden nu. Jag har fullt upp med att lära mig nya saker som 65-åring. Från andra som är yngre, och från andra som är äldre.

Ha ett bra liv, statisten!

Ja du hade alltså ingenting att komma med. Vad förvånad man blir, eller inte.

Precis som med invandringen. Oh vad underbart med multikulti och integration fast ojsan jag har inte tid för sådant det får de unga ta hand om det är ju trots allt de som kommer att få leva med skiten jag står för så nu är det deras ansvar.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-02-14 kl. 17:01.
Citera
2026-02-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Åja, några år till och du själv blir en s.k hopplös boomer som ungdomarna pekar finger åt och försöker bemästra med vad de tror är livserfarenhet.

Ryck upp dig! Världen är full av chanser bara man ser möjligheterna och är öppen för förändringar.

När jag blir gammal kommer ungdomarna misshandla mig för skojs skull om de ser mig. Det har jag er att tacka för. Jag kommer vara glad om jag ens kommer att kunna gå och handla mat.

Du inser väl att människorna ni släppt in med era öppna hjärtan och missriktade humanism inte har något till övers för svenskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in