2026-02-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Så du är sur att en invandrare tog ditt enkla jobb?
Vad återstår för dig? Kanske att utbilda sig så att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Men jag förstår, inte så lätt när man redan i grundskolan hade problem med att hänga med.
Men skyll inte på invandrare, de, även högutbildade är beredda att ta skitjobb som är under din inbillade överlägsenhet.

Du har verkligen ett lämpligt användarnamn, statist. Är det så du upplever livet?
Inte förvånande att du är vilse i pannkakan.

Vad har det med att få unga i arbete? Säg att de borde studera då istället för att komma med vrickade förslag utan verklighetsförankring.
Citera
2026-02-12, 22:30
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Jag fick LÖN som var symbolisk, kaffepengar, under utbildningen men JOBBADE hårt under tre år.
Din jävla idiot som inte fattar att jag själv under hela utbildningen finansierade hela min utbildning med tufft arbete. Spelar ingen roll att jag inte tog lån men villkoren var tuffa. Du verkar inte fatta att jag själv finansierade min egen utbildning, utan lån din tröge fan.
Tror inte dagens unga skulle acceptera dessa villkor.
Det var tufft och inget daltande hit och dit utan stenhårda krav att bidra, tror arbetsmoralen var högre då än idag. Gick inte att slöa mer än max två dagar mellan jobben när en klocka ringde, "nu har du dragit benen efter dig tillräcklig länge, dags att jobba"
Men du fick betalt vs vi andra som fått ta lån och blir skuldsatta. Du behöver inte kalla mig idiot för att jag pekar på det uppenbara.
Citera
2026-02-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Men du fick betalt vs vi andra som fått ta lån och blir skuldsatta. Du behöver inte kalla mig idiot för att jag pekar på det uppenbara.
Ok, under mitt första år hade jag en lön 30 kr i timmen, det var ungefär vad ett paket cigaretter kostade då.
Ja fick lön under utbildningen men den var skit jämfört med vad gubbarna fick. Och jag fick jobba för den lönen inte så att jag satt på skolbänken en endaste minut.

Läste för en tid sedan när det var brist på lokförare, betald utbildning under 9 månader, lönen efter utbildning 33k i månaden, vet inget om OB -tillägg osv kan tänka mig att nykläckta fick göra sina hundår med godståg på nätterna.
Men ändå, tror det här var ett par år sen när jag snubblade över artikeln, det var samma gapande då "finns inga jobb", tänkte va fan varför tar ni inte ett lokförarjobb. Bra deg direkt.

Vilka är det som anklagar boomers och jämt skyller ifrån sig? Alltid andras fel.
Jag är övertygad om att det finns en hel del jobb men det gäller att utbilda, förkovra sig istället för att sitta i mammas källare och spela tv-spel.
Citera
2026-02-12, 22:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag och frugan har och har haft det mycket bra men jobbat för det också.
Man får inget gratis.
Trodde du det var enkelt att läsa 5 år på KOMVUX och sedan högskola med hus, familj och hund?
Frugan som jobbade ihop ledighet för att åka till Norge för att extraarbete som sjuksköterska för att få ihop ekonomin med de studielån och bidrag jag fick.
Det blev knappt någon semester mer än ett par dagar som vi tältade med barnen.
Blir rätt trött på de som gnäller istället för att göra något åt sin situation.

Du får väl för katten kämpa lite.
Tror du jag kommit från verkstadsgolvet till chef med bra lön och nu bra pension utan att göra något?

Jag vet inte var du befinner dig i livet men de flesta kan göra något åt situationen.

Antingen studerar du, börjat jobba eller letar jobb.
Jag får känslan av att du gett upp. Då förstår jag om du är yngre och mår dåligt.
Jag som nu är äldre kan se tillbaka på vad jag åstadkommit och känna mig nöjd med det och mår rätt bra.
Plugga fem år på komvux? Ja lycka till att göra det idag. De kommer skicka ut dig efter ett halvår max. Det är exakt de förutsättningarna som inte finns idag alls. Samma sak med arbetsförmedlingen. Den är helt nedlagd, du får en telefonintervju om två veckor om du har tur. Vi unga vill jobba, vi vill men det finns inget eller så finns inga möjligheter annat än om du kan finansiera saker på egen hand.

90% hade lösts om det fanns ett bra grundfundament att stå på. Vi tror att vi är ett välfärdssamhälle men det ser inte ut så i praktiken. Även om man är arbetssökande måste man utan att det ska vara jobbigt kunna få ett ok uppehälle, annars kommer för mycket ork och energi läggas på det istället för på jobbsöket. De minsta kostnader, även att ta sig till en arbetsintervju exempelvis är pengar man kunde lagt på mat osv. Otroligt många lever med den pressen samtidigt som boomers vältrar sig i sin lyx baserad på att de köpte villa på 90-talet som nu är värd 10x mer. Klart man kan sitta lugnt då.
Senast redigerad av needAlife 2026-02-12 kl. 23:00.
Citera
2026-02-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ok, under mitt första år hade jag en lön 30 kr i timmen, det var ungefär vad ett paket cigaretter kostade då.
Ja fick lön under utbildningen men den var skit jämfört med vad gubbarna fick. Och jag fick jobba för den lönen inte så att jag satt på skolbänken en endaste minut.

Läste för en tid sedan när det var brist på lokförare, betald utbildning under 9 månader, lönen efter utbildning 33k i månaden, vet inget om OB -tillägg osv kan tänka mig att nykläckta fick göra sina hundår med godståg på nätterna.
Men ändå, tror det här var ett par år sen när jag snubblade över artikeln, det var samma gapande då "finns inga jobb", tänkte va fan varför tar ni inte ett lokförarjobb. Bra deg direkt.

Vilka är det som anklagar boomers och jämt skyller ifrån sig? Alltid andras fel.
Jag är övertygad om att det finns en hel del jobb men det gäller att utbilda, förkovra sig istället för att sitta i mammas källare och spela tv-spel.

Hade jag fått lön för att utbilda mig hade jag hoppat på den utbildningen direkt.

Men företag vill inte anställa längre. De ber arbetsförmedlingen om arbetskraft så länge staten skjuter till med lönebidrag men avslutar anställningen så fort den dras in. Då finns det plötsligt inte tillräckligt med saker att göra, för att nästa dag be om mer arbetskraft från medlingen.
Citera
2026-02-12, 23:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Men för fan, det är inte brist på vilja. Gör det enkelt att utbilda sig så kommer folk göra det men framförallt, ge folk tillräckligt med pengar så att de kan fokusera på att fixa en utbildning eller jobbsökande. Ju enklare desto bättre, medborgarlön eller motsvarande vore det bästa och faktiskt det mest effektiva då all administration och byråkrati försvinner.
Citera
2026-02-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hade jag fått lön för att utbilda mig hade jag hoppat på den utbildningen direkt.

Varför hoppade du inte på lokförarutbildningen? Betald utbildning.

Detta med lokförare var något som jag råkade snubbla över. Finns kanske även andra liknande chanser?
Allvarligt, har svårt att förstå att det inte finns jobb om man verkligen sonderar marknaden och är beredd att förkovra sig.
Senast redigerad av MoveOnUp 2026-02-12 kl. 23:13.
Citera
2026-02-12, 23:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Så är det tyvärr, du kan gå till forumet matlagning och snart dyker det upp en rasist som har en one-liner invandrare har förstört den svenska matkulturen.

Så är det. I den klassiska Carbonara-tråden finns det givetvis de som börjar mala om invandringen. Tröttsamt? Ja. Roligt? Ja.
Citera
2026-02-12, 23:09
Medlem
Citat:
Varför hoppade du inte på lokförarutbildningen? Betald utbildning.

Hade jag gjort om jag inte var sjuk.

När jag var ung ville jag också utbilda mig men min mor hade slängt ut mig om jag gjorde det.

Vi bodde exakt sju minuters promenad från en högskola jag tänkte läsa upp mina betyg i men det ville inte min mamma för det var hennes hus och hon ville inte ha mig i hennes hus längre.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-02-12 kl. 23:24.
Citera
2026-02-12, 23:13
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag och frugan har och har haft det mycket bra men jobbat för det också.
Man får inget gratis.
Trodde du det var enkelt att läsa 5 år på KOMVUX och sedan högskola med hus, familj och hund?
Frugan som jobbade ihop ledighet för att åka till Norge för att extraarbete som sjuksköterska för att få ihop ekonomin med de studielån och bidrag jag fick.
Det blev knappt någon semester mer än ett par dagar som vi tältade med barnen.
Blir rätt trött på de som gnäller istället för att göra något åt sin situation.

Du får väl för katten kämpa lite.
Tror du jag kommit från verkstadsgolvet till chef med bra lön och nu bra pension utan att göra något?

Jag vet inte var du befinner dig i livet men de flesta kan göra något åt situationen.

Antingen studerar du, börjat jobba eller letar jobb.
Jag får känslan av att du gett upp. Då förstår jag om du är yngre och mår dåligt.
Jag som nu är äldre kan se tillbaka på vad jag åstadkommit och känna mig nöjd med det och mår rätt bra.
Du tror att vad du beskriver är möjligt att utföra idag? Det här är inget annat än intellektuell lättja för du kan själv enkelt ta reda på ungefärlig genomsnittslön för en civilingenjör, dra av genomsnittsutgifter, och räkna ut hur länge hur länge ingenjören behöver spara för att ha råd med en insats till exempelvis en bostadsrätt i en kommun där ingenjören har möjlighet till nämnda genomsnittslön. Glöm inte att räkna med de så kallade värdeökningarna på bostäderna under tiden ingenjören sparar.
Nämnda ingenjör kan på det se sig i stjärnorna efter en chefstjänst bara för att ingenjören har studerat i fem år. Det är närmare ett grundläggande krav idag och inte på något sätt meriterande att ha studerat i fem år, till och med dagistanter behöver en kandidatexamen.

Vad spelar det för roll om du tältade i din ungdom? Resor, liksom annan lyxkonsumtion, är billigt idag. Men hus, bil, mat, energi, och annat basalt är det inte. Och det är er generations fel. Förr i tiden kunde man arbeta ihop till en insats på ett sommarjobb, idag kan man arbeta ihop till en backpackingresa i Asien.
Citera
2026-02-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Men för fan, det är inte brist på vilja. Gör det enkelt att utbilda sig så kommer folk göra det men framförallt, ge folk tillräckligt med pengar så att de kan fokusera på att fixa en utbildning eller jobbsökande. Ju enklare desto bättre, medborgarlön eller motsvarande vore det bästa och faktiskt det mest effektiva då all administration och byråkrati försvinner.
Hur tänkte du att enkelt utbilda lokförare?
Vad menar du med enkelt utbilda?
Idag har alla möjligheter att utbilda sig gratis, ta vara på den möjligheten och sluta gnäll.
Citera
2026-02-12, 23:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Hur tänkte du att enkelt utbilda lokförare?
Vad menar du med enkelt utbilda?
Idag har alla möjligheter att utbilda sig gratis, ta vara på den möjligheten och sluta gnäll.
Gratis i teorin men det kostar att ens åka till där de utbildar. Man ska kunna överleva och äta sig mätt under tiden. Själva utbildningen i sig är gratis men allt annat, resten av livet är det inte. Det är mycket ansökningar som ska till. Om man som jag inte kan få CSN, vad ska jag då göra? Jag har viljan men har inte råd. Ska jag stå och stampa då i 50 år? Viljan är det ingen brist på, man får inte ens en ärlig chans. 5 år på komvux vore en dröm idag.

Att sen då när man har viljan få se en boomer som gjort raketresa i bostadsmarknaden klanka ner på en själv som ändå vill och kan är ganska osmakligt. jag har dessutom 1,7 på högskoleprovet å dum är jag inte heller.
Senast redigerad av needAlife 2026-02-12 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in