2026-02-11, 02:13
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Halloj!

Jag har forskat kring hur jag kan lagra det allra mesta långsiktigt. Torrvaror med mylarpåsar, etc. Men, att lagra fett verkar enormt komplicerat. Dels är det svårt att göra utan tillgång till el, och sen är det för jävla dyrt också.

Går det att lagra fett under längre tid (2-4 år) utan tillgång till el? Jag har kollat på t.ex. fullhärdat kokosfett. Jävligt billigt jämfört med alternativ såsom "ghee" eller kokosolja. Det står att det ska lagras mellan 4 och 15 grader och det ska tydligen (från vad jag har försökt läsa mig till) hålla ganska länge, uppemot 3-4 år.

Jag har försökt kolla om man kan bygga en ganska primitiv jordkällare för att lagra detta fett om man skulle köpa det i bulk. Hittar en hel del olika gör-det-själv källare där man skickar ned en soptunna i marken och insulerar den. Men det är för mig oklart hur detta håller sig över sommaren (det verkade fungera bra under vintern).

Den centrala utmaningen för mig är att kunna köpa fett i bulk och sedan lagra det i flera års tid, utan tillgång till el. Kalla det ett hobbyprojekt, men just icke-el aspekten är viktig. Har ni några idéer? Har någon erfarenhet av att bygga enklare jordkällare som möjligen skulle kunna lösa problemet? Finns det lättare sätt att lösa detta på (ex. genom att köpa annat fett som håller ungefär like länge men lagras lättare)?

Uppskattar alla svar!
Citera
2026-02-11, 02:32
Medlem
Tryckkonservera smör. Det ska tydligen kunna stå sig i 5-10 år om det förvaras mörkt och svalt (skafferi).
Citera
2026-02-11, 02:48
Medlem
Fasta fetter håller nog längst. O förvara helt syrafritt.
Citera
2026-02-11, 05:57
Medlem
I*cK*eN*s avatar
Ister
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ister

Har själv en stor klump liggandes på köksbänken i smörpapper, är likadan i lukt och konsistens sedan 3 månader tillbaka, suveränt!
Citera
2026-02-11, 11:25
Medlem
Noxyls avatar
Försvarets hudsalva har lång hållbarhet. Finna att köpa på apotek..

Citat:
Genom åren har uppfinningsrikedomen varit stor med andra användningsområden, till exempel som skidvalla, smörjmedel och stekfett.
I nödfall har salvan även använts för vapenvård, samt t.o.m. nödproviant pga. det rika näringsinnehållet (bl.a. fettlösligt C-vitamin, askorbylpalmitat)

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarets_hudsalva
Citera
2026-02-11, 14:44
Medlem
Enligt nätet så är det MCT C8-oljor som är bäst med "oändlig" lagringspotential. Nackdelen är att det ordentligt dyrt.
Citera
2026-02-11, 17:09
Medlem
De har hittat smör i mossar i England och det hade ju klarat sigg i 1000 år.
Så svalt i extremt syrefattig miljö klarar sig nog de flesta fetter
Citera
2026-02-12, 13:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Konserverat ankfett.
Finns på konserv och över 5 års lagringstid.
Citera
2026-02-12, 13:35
Medlem
Varmpressad olja som raps har väääldigt lång hållbarhet och den står mörkt och svalt.
Har provat olja som var fem år efter "bäst före" och den var helt utan smakförändringar.
Funkade lika bra till dressing som att poppa popcorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in