2026-02-10, 21:19
Medlem
solstrålars avatar
Mina föräldrar gick aldrig till något gym och verkade må bra ändå. De drack aldrig några proteindrycker. De jobbade i kontor, utan dator men ändå rätt stillasittande.

Jag rör på mig så gott som varje dag, promenad till affärn med hunden och ibland längre. Äter varken nyttigt eller onyttigt heller.

När man stöter på gymskallar o dylikt folk får man lätt känslan att man gör något fel för man inte slösar 5-7 timmar i veckan på något gym. Hälsosamt heter det.

Men är det verkligen så? Måste man verkligen träna? Eller är allt detta snack bara en trend som slagit rot så hårt i Sverige att folk tror att man måste för att må bra?

Helt enkelt för att de flesta svenskar är så pass dötrista och fantasilösa att de inte kan tänka på något annat intresse än att träna sin kropp? Så att fler gymkedjor kan öppnas? Och fler idioter går dit?

Är träningshysterin bara propaganda?

Är allt det här jävla snacket om träning hit och dit bara ytterligare en dum trend det dumma svenska flockdjuret fastnat för?

Måste jag träna?
Senast redigerad av solstrålar 2026-02-10 kl. 21:31.
Citera
2026-02-10, 21:24
Medlem
BusigaMusens avatar
Grejen är väll att förr i tiden var arbeten mer fysiskt krävande så vi fick mycket ”Gratis träning” genom jobbet.

Nuförtiden sitter vi mest vid datorn och jobbar så vi får ingen naturlig träning, därför har gym blivit mer populärt.

Måste vi träna?
Nej, vi bestämmer ju helt själv vad vi ska göra med våra liv.

Finns inget bättre än att chilla på soffan, kolla serier och äta snacks
Jobbigt och tar tid att träna.
Citera
2026-02-10, 21:25
Medlem
Det är en fluga, om några år är det något annat som "alla ska göra". Klassiskt flockbeteende.

Jättebra att ta promenader dock! Det är ingen fluga utan något människan sysslat med i hundratusentals år. Det borde kanske de som tar bilen till gymmet fundera över
Citera
2026-02-10, 21:26
Medlem
Givetvis. Om du inte har ett rörligt arbete.
Med effektiv träning som HIIT behöver du inte spendera alltför mycket tid på gymet men kan du avvara 2-3 timmar i veckan är det en stor framgång.

Sen måste du såklart träna, äta och sova rätt för att få bra resultat.
Citera
2026-02-10, 21:26
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nä det måste du inte.
Citera
2026-02-10, 21:30
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är en fluga, om några år är det något annat som "alla ska göra". Klassiskt flockbeteende.

Jättebra att ta promenader dock! Det är ingen fluga utan något människan sysslat med i hundratusentals år. Det borde kanske de som tar bilen till gymmet fundera över

Det enda jag kan köpa saknas är träna överkroppen vid promenader samt få upp flås. Det är väl det enda jag känner jag saknar, å andra sidan, bär man ju massa tunga matkassar och soppåsar i vardagen och möblerar om eller städar garaget o flyttar grejer tills man blir svettig. Då är frågan, behöver jag larva mig på ett gym, utöver detta?

Om inte, varför finns det så jävla mycket propaganda i samhället kring att mitt liv bör kretsa runt gymbesök?!
Senast redigerad av solstrålar 2026-02-10 kl. 21:39.
Citera
2026-02-10, 21:45
Medlem
Du behöver inte alls träna, du kommer dö tidigare och må dåligt men nej man måsta verkligen inte träna.
Citera
2026-02-10, 21:49
Medlem
DrOutlaws avatar
Om man inte tränar så är man en värdelös människa. Allting i ens liv förbättras om man tränar. Så ja, man måste träna, och det är inte bara en fluga eftersom forskning gång på gång visar vilka otroliga fördelar det finns med att träna.
Citera
2026-02-10, 21:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Om man inte tränar så är man en värdelös människa. Allting i ens liv förbättras om man tränar. Så ja, man måste träna, och det är inte bara en fluga eftersom forskning gång på gång visar vilka otroliga fördelar det finns med att träna.

Allting? Förbättras alltså också tiden man har för andra aktiviteter utöver träningen? För jag tror den förminskas rätt rejält med träning, speciellt om man har ett jobb att sköta också resten av dygnet.
Citera
2026-02-10, 21:57
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Allting? Förbättras alltså också tiden man har för andra aktiviteter utöver träningen? För jag tror den förminskas rätt rejält med träning, speciellt om man har ett jobb att sköta också resten av dygnet.

Ja, allting. Vill du ha mer energi på jobbet? Träna. Vill du må bättre psykiskt? Träna. Vill du ha mindre smärta? Träna. Vill du öka kognitiv förmåga? Träna. Osv, osv, osv.
Citera
2026-02-10, 21:59
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Ja, allting. Vill du ha mer energi på jobbet? Träna. Vill du må bättre psykiskt? Träna. Vill du ha mindre smärta? Träna. Vill du öka kognitiv förmåga? Träna. Osv, osv, osv.

Fel. Inte allting. Tiden du spenderar tränandes kan nämligen inte läggas på något annat. Alltså är träning tex sämre för att kunna utöva hobbys och fritidsaktiviteter, eftersom det tar upp din annars lediga tid.
Citera
2026-02-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Mina föräldrar gick aldrig till något gym och verkade må bra ändå. De drack aldrig några proteindrycker. De jobbade i kontor, utan dator men ändå rätt stillasittande.

Måste man verkligen träna?
Måste jag träna?
Stillasittande är inte hälsosamt. Jag tränade i min ungdom för att jag tyckte om att utöva dom sporter jag sysslade med. Även bra att ha kondition och attraktiv kropp när det kommer till att knulla luder.

Om du inte gillar att knulla och vill dö i hjärtkomplikationer eller något annat relaterat till dålig hälsa så får du väl göra det.
Har dina föräldrar bra gener så kan du ju dock få några år extra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in