Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Är inte Kina ett perfekt liknande exempel IDAG som kan jämföras med Japan då?
Om sådär 20år så kommer deras befolkning va gammal pga 1barns-grejen som de körde under ganska lång tid. Det borde bli en kraftig dipp för Kina.
Kina var otroligt inne kring 2010 när jag köpte till mina barn men jag tror (hade fel om Tyskland...) att det gått ganska uselt sista åren på Kina-börsen och frågar du mig så kommer Kina att falera helt när globalismen drar ner på sina inköp i asien och vi producerar själva i EU och USA. Men detta är inget råd och bara tankar som jag har och egentligen vet ingen någonting.
Det kommer att finnas ett läge när jag aldrig mer köper aktier, med tanke på hur det gått i Japan, och som matematiker vet jag att ingenting kan växa ohämmad särskilt inte ränta-på-ränta. Men inte heller detta är ett råd och det kan gå tvärtom. Jag använder logik nä'r jag tar beslut och sedan 2020 har alla världens börser lämnat logiken och jag kan länka 100 videos på youtube "Why doesn't the stock market crash".
Mitt råd är egentligen att köpa en fin bostad istället. Klart och enkelt. Och jag lever själv efter det rådet, med flera lägenheter och en stor villa som hyrs ut. Priset på min första villa i Danderyd har stigit från 1.3Mkr till ca 15MKr mellan 1989 och 2025, och min andra villa i nacka från 1.9Mkr till 25Mkr från 1994 till 2021. Så Stockholmsvillor har enkelt hållit undan för penningvärdesförsämringen.