Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Det ytterst sällan det blir som du beskriver, det "vanliga" är att det börjar brinna i motorrummet och då har du åtskilliga minuter på dig att ta dig ut. I en elbil sitter du ovanpå batteriet, och du kan ju kolla på yt vad som händer med kupén när det börjar brinna.
I övrigt håller jag med i vad du skriver.
Det är ju ytterst sällan en elbil brinner med, det finns exempel på att elbilar tagit eld och folk inte kommit ur dem, men det finns också exempel på framförallt bensinbilar som tagit eld vid olycka och där de i bilen inte klarat av att ta sig ut eller inte kunnat tas ut utifrån innan det varit för sent.
Statistik över omkomna i brand vid trafikolycka med personbil (sortera på personbil, brandorsak; trafikolycka och välj alla år):
https://statistik.msb.se/PXWeb/pxweb/sv/PxData/START__A__A4/A40/table/tableViewLayout2/
Där går det att se att det inte är nån tydlig trend att det är fler som brinner inne i takt med att elbilar och bilar med elektroniska dörröppnare blir vanligare, snarare tvärtom att det minskar.
Såvitt jag kan hitta så har ingen av olyckorna de senaste 5-6 åren med innebrända människor varit i en elbil, men det kan jag inte lova att så är fallet.
Faran överdrivs, problemen med elektroniska dörrhandtag överdrivs, panik och handlingsförlamning lär vara ett större problem, hade den här killen koll på hur det fungerade? Det kommer vi ju aldrig få veta, men han hade tid på sig att prata innan det var för sent vilket indikerar att han hade tid på sig om han bara hade lagt handen på armstödet och dragit i öppnaren som han kanske eller kanske inte var medveten om, om han inte var medveten om den så har han ju inte läst på hur bilen fungerar och det är ju faktiskt inte bilens fel. Det går att öppna alla fyra dörrar på en Y utan el. Bakdörrarna är inte intuitiv öppning av men det är det på framdörrarna.