2026-02-13, 08:16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är väl tvärtom, en bensinbil som börjar brinna gör det ofta med ett explosivt förlopp, bensin/gaser som antänds och övertänt på några sekunder, framförallt om tanken är skadad.
Ett skadat batteri börjar med en cell som kortsluts och sprider sig men det kan åtminstone ta nån halvminut eller mer innan det är övertänt, rätt gott om tid att ta sig ut när man vet var dörröppnaren är.

Han måste ha fått panik och inte kunnat sin egen bil i det här fallet, han han ju prata med larmcentralen, han borde alltså haft gott om tid på sig att öppna dörren och ta sig ut.
Man kan ju skylla på elbilar eller elektronisk dörröppning om man vill men facit är ju troligen det mänskliga sinnet, kanske i kombination med dålig kunskap om bilen han kör. Människor har brunnit inne i bilar i alla tider, när paniken slår till så kanske man inte ens klarar av att få av sig säkerhetsbältet trots att det i högsta grad är en mekanisk konstruktion.

Det ytterst sällan det blir som du beskriver, det "vanliga" är att det börjar brinna i motorrummet och då har du åtskilliga minuter på dig att ta dig ut. I en elbil sitter du ovanpå batteriet, och du kan ju kolla på yt vad som händer med kupén när det börjar brinna.

I övrigt håller jag med i vad du skriver.
Citera
2026-02-13, 08:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det ytterst sällan det blir som du beskriver, det "vanliga" är att det börjar brinna i motorrummet och då har du åtskilliga minuter på dig att ta dig ut. I en elbil sitter du ovanpå batteriet, och du kan ju kolla på yt vad som händer med kupén när det börjar brinna.

I övrigt håller jag med i vad du skriver.
Det är ju ytterst sällan en elbil brinner med, det finns exempel på att elbilar tagit eld och folk inte kommit ur dem, men det finns också exempel på framförallt bensinbilar som tagit eld vid olycka och där de i bilen inte klarat av att ta sig ut eller inte kunnat tas ut utifrån innan det varit för sent.
Statistik över omkomna i brand vid trafikolycka med personbil (sortera på personbil, brandorsak; trafikolycka och välj alla år): https://statistik.msb.se/PXWeb/pxweb/sv/PxData/START__A__A4/A40/table/tableViewLayout2/
Där går det att se att det inte är nån tydlig trend att det är fler som brinner inne i takt med att elbilar och bilar med elektroniska dörröppnare blir vanligare, snarare tvärtom att det minskar.
Såvitt jag kan hitta så har ingen av olyckorna de senaste 5-6 åren med innebrända människor varit i en elbil, men det kan jag inte lova att så är fallet.

Faran överdrivs, problemen med elektroniska dörrhandtag överdrivs, panik och handlingsförlamning lär vara ett större problem, hade den här killen koll på hur det fungerade? Det kommer vi ju aldrig få veta, men han hade tid på sig att prata innan det var för sent vilket indikerar att han hade tid på sig om han bara hade lagt handen på armstödet och dragit i öppnaren som han kanske eller kanske inte var medveten om, om han inte var medveten om den så har han ju inte läst på hur bilen fungerar och det är ju faktiskt inte bilens fel. Det går att öppna alla fyra dörrar på en Y utan el. Bakdörrarna är inte intuitiv öppning av men det är det på framdörrarna.
Citera
2026-02-14, 06:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju ytterst sällan en elbil brinner med, det finns exempel på att elbilar tagit eld och folk inte kommit ur dem, men det finns också exempel på framförallt bensinbilar som tagit eld vid olycka och där de i bilen inte klarat av att ta sig ut eller inte kunnat tas ut utifrån innan det varit för sent.
Statistik över omkomna i brand vid trafikolycka med personbil (sortera på personbil, brandorsak; trafikolycka och välj alla år): https://statistik.msb.se/PXWeb/pxweb/sv/PxData/START__A__A4/A40/table/tableViewLayout2/
Där går det att se att det inte är nån tydlig trend att det är fler som brinner inne i takt med att elbilar och bilar med elektroniska dörröppnare blir vanligare, snarare tvärtom att det minskar.
Såvitt jag kan hitta så har ingen av olyckorna de senaste 5-6 åren med innebrända människor varit i en elbil, men det kan jag inte lova att så är fallet.

Faran överdrivs, problemen med elektroniska dörrhandtag överdrivs, panik och handlingsförlamning lär vara ett större problem, hade den här killen koll på hur det fungerade? Det kommer vi ju aldrig få veta, men han hade tid på sig att prata innan det var för sent vilket indikerar att han hade tid på sig om han bara hade lagt handen på armstödet och dragit i öppnaren som han kanske eller kanske inte var medveten om, om han inte var medveten om den så har han ju inte läst på hur bilen fungerar och det är ju faktiskt inte bilens fel. Det går att öppna alla fyra dörrar på en Y utan el. Bakdörrarna är inte intuitiv öppning av men det är det på framdörrarna.

Då får jag anta att du även tycker att man ska återinföra asbest och blyfärg, eftersom de faktiskt är utmärkta om de hanteras rätt. Problemet är att de INTE hanteras rätt, pga människa. Saker behöver designas efter idioter, inte efter autister som läser varje rad i en instruktionsbok.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in