2026-02-09, 17:14
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZNRyLC8LL/

Inom 10 år så ska dessa främmande namn vara en del av den svenska allmanackan.

När kommer svensken börja protestera?
Citera
2026-02-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus

Det är ju numera upp till varje allmenacksutgivare att sätta vilka namn på dagarna han så önskar. Du kan ju alltid ta och ge ut en almenacka där Vespasianus är med om du så önskar.

Så, om någon så önskar så kan de ju ge ut en almenacka där Muhammed och Achmed är med redan idag, behöver inte vänta 10år för det.

Frågan är dock vem som bryr sig egentligen?
Citera
2026-02-09, 17:22
Medlem
Det är väl inte mer än rätt.

Sverige existerar ändå inte längre, vi är ju en lydstat under EU och befolkningen jobbar man hårt med att spä ut och blanda upp. Achmed och Mohammed är framtiden, Sven och Per historia. Vila i frid, Svea rike och svenskarna.
Citera
2026-02-09, 17:24
Medlem
staybounds avatar
Namnet är Ahmed, inte Achmed.

Brukar du själv fira din namnsdag? Gör man verkligen det nuförtiden?
Citera
2026-02-09, 17:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Frågan är dock vem som bryr sig egentligen?

Jag ser att det då och då här på FB refereras till ”svensken” eller ”det svenska folket” eller något snarlikt uttryck.

De som skriver så tycks tro att det finns en homogen etnisk svensk befolkning som har samma moraliska kompass, samma utbildning, samma sociala förutsättningar, samma politiska uppfattning, samma intressen o s v, men det gör det ju inte.
Jag t ex, anser mig inte ha något gemensamt alls med t ex ägaren till stan’s ICA Maxi, ja språket då, vi har svenska som modersmål.

Vilka är ”svensken” som ska börja protestera?
Alla svenskar? Ja, då måste vi definiera ”svenskar”.
Är det alla med svenska som modersmål?

Nej TS kommer nog att upptäcka att det inte går att ena ”svensken” i någon protest. Vi kan ju inte ens (och har aldrig kunnat så länge vi haft demokrati) ena oss politiskt.
Citera
2026-02-09, 18:33
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Namnet är Ahmed, inte Achmed.

Brukar du själv fira din namnsdag? Gör man verkligen det nuförtiden?

Jag skickar gratulationsSMS till dem jag känner som har namnsdag.
Men jag är den ende i min bekantskapskrets som gör det.
Skickar även fysiska julkort, får få / inga själv.
Citera
2026-02-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag ser att det då och då här på FB refereras till ”svensken” eller ”det svenska folket” eller något snarlikt uttryck.

De som skriver så tycks tro att det finns en homogen etnisk svensk befolkning som har samma moraliska kompass, samma utbildning, samma sociala förutsättningar, samma politiska uppfattning, samma intressen o s v, men det gör det ju inte.
Jag t ex, anser mig inte ha något gemensamt alls med t ex ägaren till stan’s ICA Maxi, ja språket då, vi har svenska som modersmål.

Vilka är ”svensken” som ska börja protestera?
Alla svenskar? Ja, då måste vi definiera ”svenskar”.
Är det alla med svenska som modersmål?

Nej TS kommer nog att upptäcka att det inte går att ena ”svensken” i någon protest. Vi kan ju inte ens (och har aldrig kunnat så länge vi haft demokrati) ena oss politiskt.

Om invandringen hade inneburit något positivt för Sverige så skulle det nog vara annorlunda. Men efter att ha legat i topp, när det gäller trygghet och säkerhet, är vi nu det med kriminella landet i Nordeuropa med mord, skjutningar och sprängningar. Och då blir det uppdelningar, vi svenskar och invandrare.
Citera
2026-02-09, 19:09
Medlem
Ännu en idiot som skapar en tråd med tikkelitock som källa. Ska vi klicka på skitlänkar? Vad ska diskuteras? Vad en spåkärring på nätet sitter och vräker ur sig?

Papperskorgen nästa.
Citera
2026-02-09, 19:14
Medlem
Citat:

Reagera? Konstigt att namnen ej redan finns med. Sveriges enda kultur var tidigare, en svagare version av Tysklands förkrigskultur, d.v.s. sentimentalt romantisk. Det är det enda vackra Sverige någonsin haft och Islams Mohammed ligger närmre denna kultur, än dessa nymodiga avarter till svenskar som missgillar muslimer ( som återigen ligger närmre svensk kultur än de själva gör ).
Citera
2026-02-09, 19:18
Medlem
TS. Vi slutade i Europa att kriga när Tyskland föll. Många är vi som skulle dö för henne vårt gamla Tyskland. Numer står vi närmre Islam än dessa klumpeduns-rasister inom svea-rike.
Citera
2026-02-09, 20:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Och vad är bekymret? Varför ska inte namnsdagarna kunna spegla hur samhället ser ut idag då namnen redan reviderats flertalet gånger sista seklet.
Citera
2026-02-09, 20:33
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Tiktok som källa och importerad fru från sydostasien samt rasblandade barn, men gnäller om invandrare i Sverige

Snacka om att kasta sten i glashus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in