2026-02-09, 12:02
Medlem
Hej!

Jag tog pga spelmissbruk tyvärr ett par dyra krediter nu i januari (utanför UC), som jag delvis sedan samlade i ett samlingslån på 130.000kr hos Plus1, skitdåligt lån såklart.
Har även ett lån på 30.000kr hos Creditstar utanför UC som inte syns för banken (utöver autogiro på kontoutdrag).
Jag är nu spärrad på Spelpaus och kommer gå ett program för mitt missbruk.
Jag har inga speltransaktioner efter 30 januari.

Huset vi förhoppningsvis ska köpa kostar 1.8 miljoner och preliminärt tillträde är 1 juli.
Gemensam inkomst ca 890.000kr/år.
Medsökandes UC är fläckfri.
Ingen av oss har någon anmärkning.
Vi har 10% till kontantinsatsen.
Jag har 13 förfrågningar hos UC där alla förutom 1 försvinner efter 7 juni. De flesta är tagna under början av 2025.

Vi kommer söka hos min medsökandes bank, som inte ser mina speltransaktioner.
Är det ett klokt val av mig att nu öppna konto i denna bank? Eller finns det risk att dom vill se kontoutdrag längre bak i tiden än 3 månader?
Vi behöver söka lånelöfte nu i mars för att kunna skriva under kontraktet. Är det någon idé att ens söka hos en storbank eller bör vi vända oss till typ Bluestep för själva löftet?

Vi kommer söka själva bolånet först 8 juni, när jag endast har 1-2 förfrågningar hos UC kvar. Då är ju även mitt kontoutdrag fläckfritt februari-juni.

Sorry för ett förvirrande inlägg.
Edit: Min medsökande är medveten om situationen
Senast redigerad av dulledonkan 2026-02-09 kl. 12:07.
Citera
2026-02-09, 12:08
Medlem
Tror det är ganska lugnt. Var själv i en liknande sits, men då min fru är helt fläckfri på alla sätt så fick vi efter lite prat med banken ett lån till slut (Nordea), trots min kassa ekonomi och massa krediter/smålån.

Men håll dig från allt vad spel heter nu! I slutet på den väger väntar endast sorg, misär och i värsta fall döden.
Senast redigerad av ladicius 2026-02-09 kl. 12:14.
Citera
2026-02-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tror det är ganska lugnt. Var själv i en liknande sits, men då min fru är helt fläckfri på alla sätt så fick vi efter lite prat med banken ett lån till slut (Nordea), trots min kassa ekonomi och massa krediter/smålån.

Men håll dig från allt vad spel heter nu! I slutet på den väger väntar endast sorg, misär och i värsta fall döden.

Sa du till banken som det var eller försökte ni dölja det?
Citera
2026-02-09, 12:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Behöver ni söka hos Bluestep så ska ni inte ha ett hus. Även om det inte handlar om något jättelån så blir det mycket mer pengar i ränta om ni får 2,6% eller kanske 5,6%.

Ska ni ha ett bolån så ta det hos någon av de större bankerna som har normal ränta, hit räknas SBAB, Avanza eller Nordnet in också. Bluestep är en skitbank med ockerränta.
Citera
2026-02-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dulledonkan
Sa du till banken som det var eller försökte ni dölja det?
Hm. Om jag minns rätt så sa jag inget om att jag var spelberoende, utan bara "att jag hade en massa smålån och krediter". Försökte mer förmedla en bild av att jag är allmänt kass på ekonomi och har tagit en del dåliga beslut, men nu har frugan tagit över vår ekonomi så det är ordning och reda.
Citera
2026-02-09, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Behöver ni söka hos Bluestep så ska ni inte ha ett hus. Även om det inte handlar om något jättelån så blir det mycket mer pengar i ränta om ni får 2,6% eller kanske 5,6%.

Ska ni ha ett bolån så ta det hos någon av de större bankerna som har normal ränta, hit räknas SBAB, Avanza eller Nordnet in också. Bluestep är en skitbank med ockerränta.

Vi söker endast lånelöftet hos Bluestep för att kunna skriva på kontraktet.
När mina UC-förfrågningar är borta söker vi själva bolånet hos en normal bank var tanken.
Citera
2026-02-09, 12:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vi söker endast lånelöftet hos Bluestep för att kunna skriva på kontraktet.
När mina UC-förfrågningar är borta söker vi själva bolånet hos en normal bank var tanken.

Ok, kanske kan funka.
Har din sambo ok lön så kanske hon kan stå själv på lånet och slippa alla skräpbanker. Testa på andra banker hur mycket denne kan låna.
När ni väl har lånet och flyttat in så köper du in dig då du inte har kvar dina UC:n.
Citera
2026-02-09, 12:31
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Hej!

Jag tog pga spelmissbruk tyvärr ett par dyra krediter nu i januari (utanför UC), som jag delvis sedan samlade i ett samlingslån på 130.000kr hos Plus1, skitdåligt lån såklart.
Har även ett lån på 30.000kr hos Creditstar utanför UC som inte syns för banken (utöver autogiro på kontoutdrag).

Du har alltså inte spelat på 1 vecka?
Det är nog en bra början att först ta dig ur spelmissbruket och sedan köpa hus efter det för att inte riskera din sambos ekonomi också.
Citera
2026-02-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Du har alltså inte spelat på 1 vecka?
Det är nog en bra början att först ta dig ur spelmissbruket och sedan köpa hus efter det för att inte riskera din sambos ekonomi också.

Du har såklart rätt, men på något sätt känns ett gemensamt bostadsköp som en väg ut.
Nu är det inte längre bara ens egna ekonomi man riskerar, utan den man älskar också.

Inbillar mig iallafall att detta kommer ligga till grund för att tänka ett extra varv innan man spelar igen.
Citera
2026-02-09, 13:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Du har såklart rätt, men på något sätt känns ett gemensamt bostadsköp som en väg ut.
Nu är det inte längre bara ens egna ekonomi man riskerar, utan den man älskar också.

Inbillar mig iallafall att detta kommer ligga till grund för att tänka ett extra varv innan man spelar igen.

Om du tror på dig själv och att det kommer att fungera så är det bara att köra.
Väljer ni att köpa huset så kan det vara bra att se till att sambon sköter hela er ekonomi det första året
Citera
2026-02-18, 00:00
Medlem
Citat:
Hej!

Huset vi förhoppningsvis ska köpa kostar 1.8 miljoner och preliminärt tillträde är 1 juli.
Gemensam inkomst ca 890.000kr/år.
Medsökandes UC är fläckfri.
Ingen av oss har någon anmärkning.
Vi har 10% till kontantinsatsen.
Jag har 13 förfrågningar hos UC där alla förutom 1 försvinner efter 7 juni. De flesta är tagna under början av 2025.

Vi kommer söka hos min medsökandes bank, som inte ser mina speltransaktioner.
Är det ett klokt val av mig att nu öppna konto i denna bank? Eller finns det risk att dom vill se kontoutdrag längre bak i tiden än 3 månader?
Vi behöver söka lånelöfte nu i mars för att kunna skriva under kontraktet. Är det någon idé att ens söka hos en storbank eller bör vi vända oss till typ Bluestep för själva löftet?

Vi kommer söka själva bolånet först 8 juni, när jag endast har 1-2 förfrågningar hos UC kvar. Då är ju även mitt kontoutdrag fläckfritt februari-juni.

Sorry för ett förvirrande inlägg.
Edit: Min medsökande är medveten om situationen
Du har inte spelat på 10 dagar, och ska nu köpa hus?? Hoppas du trollar...

Med risk för att låta något synisk nu:
Jag ser detta relativt ofta i mitt jobb, oftast en fru som hör av sig i panik för att partnern spelat bort allt. Kan ta ett år, kan ta fem, men du har tyvärr inte statistiken på din sida här.

Tips: låt sambon stå på allt, hela lånet och äga 100% av bostaden, och gift er inte! När (inte om) du väl får ett återfall och sitter med 1 msek i blancolån och kfm knackar på dörren så sitter iaf din sambo och eventuella barn säkert!

Lycka till i alla fall, hoppas du kan hålla det under kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in