2026-02-09, 10:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Åke Hultman är förbannad över priset han betalar när han laddar sin elbil. Han säger att han känner sig grundlurad av Göteborgs parkeringsbolag.

I flera år har Åke Hultman hyrt en parkering på Skånegatan i centrala Göteborg. Idag betalar han fem kronor per kWh för att ladda där, berättar han, och 2022 betalade han tre kronor.

Nästa gång han ska byta bil överväger han nu en bensinbil.

Är det för dyrt att ladda bilen?
Har ni också ledsnat på er elbil?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rasar-mot-hoga-laddpriser-nu-kan-ake-skaffa-bensinbil
Citera
2026-02-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.sverigesradio.se/artikel/rasar-mot-hoga-laddpriser-nu-kan-ake-skaffa-bensinbil

Det känns som att kunna ladda hemma på sitt eget el-abonnemang är nyckeln till att det ska vara lönsamt med elbil. Mina laddkostnader är ca 200 kr/månad för min elbil. Hade jag kört bensinbil fortfarande hade jag betalat ca 2000 kr/månad i bensin
Citera
2026-02-09, 11:13
Medlem
Förstår inte varför folk tror att elbil är gratis. Har börjat höra folk på jobbet som köpt elbil börjat "knorra" om detta också.
Elbil KAN löna sig men då får man ladda hemma och se hur länge det tar innan man tjänat in mer kostnaden en elbil medför än en motsvarande bensin/dieselbil.
Citera
2026-02-09, 11:24
Medlem
Snubchurps avatar
Laddar elbilen på solceller och det funkar bra från slutet av februari till mitten av oktober. Har möjlighet att ladda dagtid och det gör att kostnaden att ladda 30-40 mil blir obefintlig. Vintertid givetvis dyrare men utslaget på ett år går det köra till mycket låg milkostnader.

Om man laddar hemma via elnätet och anpassar laddningen efter timpriset så blir det ändå överlägset mycket billigare att tanka i jämförelse med ICE-bilar.
Citera
2026-02-09, 11:27
Medlem
dwgs avatar
Ladda ute är inte som att ladda hemma.

Löner ska betalas till dom som monterar och utför service på laddstationer, tjänstemän ska ha lön. Kontorshyran, företagsbilar mm

Som alltid när någon nytt kommer så är priset lägre, företagen växer om omkostnaderna blir större och då trissas priser upp.

Nåt att tänka på om man inte har möjligheten att ladda hemma.

Med andra ord köp ej elbil om du inte kan ladda hemma. Priser kommer forsätter uppåt
Citera
2026-02-09, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Ladda ute är inte som att ladda hemma.

Löner ska betalas till dom som monterar och utför service på laddstationer, tjänstemän ska ha lön. Kontorshyran, företagsbilar mm

Som alltid när någon nytt kommer så är priset lägre, företagen växer om omkostnaderna blir större och då trissas priser upp.

Nåt att tänka på om man inte har möjligheten att ladda hemma.

Med andra ord köp ej elbil om du inte kan ladda hemma. Priser kommer forsätter uppåt

Håller med, hela grejen med elbil är just att kunna ladda hemma. Vid långresor får man ta smällen att ladda från ”pump”.

Hur detta ska lösas i större städer där många bor i lägenhet utan egen parkering är ett problem.

Jag själv kör diesel men bor i villa och skulle kunna ladda hemma om nu läget blev så.
Citera
2026-02-09, 11:53
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Jag tycker faktiskt att det är lite problematiskt att elbilsupplevelsen är så ojämlikt om man bor i hus kontra lägenhet. Elbil blir grymt mycket billigare i drift om man bor i hus, och har man investerat lite i sin el-infrastruktur kan man ladda gratis med solceller.

Medans man som boende i lägenhet betalar 5kr/kWh för att... tja, fuck you that´s why!

Tycker att kommunerna, eller kanske staten, borde subventionera en hel radda parkeringar där man kan ladda med vanlig 10-12kW trefas AC till elpriset utan påslag, som en investering för vår gröna omställning. Då kan man inte skylla på hög investeringskostnad för DC-laddare som motivering för skyhöga elpriser.Tänker boendeparkeringar, gatuparteringar etc. Det är helt förjävligt att el ska kosta 2-3 ggr mer bara för att man inte bor i villa, eller att det är upp till varje BRF huruvida de boende ska ha råd med elbil eller inte. El till bra pris för alla borde vara en stor prioritering för vårt land, och i dagsläget verkar alldeles för mycket av den infrastrukturen skötas av privata aktörer, när det egentligen borde ses som en del av allmännyttan och skötas statligt.
Citera
2026-02-09, 11:56
Medlem
5kr/kWh är rätt dyrt för långsamladdning. Men det är en affärsdrivande part inblanda och då blir det så. Han jämförde med förening där det är billigare, men då ha väl å' andra sidan föreningen betalat för laddarna etc..

/Dick
Citera
2026-02-09, 12:32
Medlem
Januri var en dyr månad och jag betalade 4,50kr/kwh inkl överföringen. I kylan som är så drar nog många elbilar runt 2kwh/mil och adderar vi laddförluster på 10% så landar vi på 4,95kr/kwh eller 9,90kr/mil för hemmalddning. Blir såklart billigare efter vintern är klar men priserna är helt i linje med priset för att drifta en bensin-/dieselbil. Detta vid hemmaladdning! Effektavgiften har jag exkluderat.
Citera
2026-02-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10

Tycker att kommunerna, eller kanske staten, borde subventionera en hel radda parkeringar där man kan ladda med vanlig 10-12kW trefas AC till elpriset utan påslag, som en investering för vår gröna omställning. Då kan man inte skylla på hög investeringskostnad för DC-laddare som motivering för skyhöga elpriser.Tänker boendeparkeringar, gatuparteringar etc. Det är helt förjävligt att el ska kosta 2-3 ggr mer bara för att man inte bor i villa, eller att det är upp till varje BRF huruvida de boende ska ha råd med elbil eller inte. El till bra pris för alla borde vara en stor prioritering för vårt land, och i dagsläget verkar alldeles för mycket av den infrastrukturen skötas av privata aktörer, när det egentligen borde ses som en del av allmännyttan och skötas statligt.

Då kanske kommunen, eller staten kan subventionera mitt fasad- och tak-underhåll? Som en förening kan upphandla och smeta ut över många hushåll och därmed få ett lågt pris per lägenhet. Vilket jag inte kan.
Eller subventionera min soptunna. Eller subventionera gräsklippningen min.

Nej, det funkar inte så. Det finns fördelar med hus och det finns fördelar med lägenhet, detta är en av fördelarna med hus. De som bor i lägenhet får uppenbarligen betala mer för att ladda bilen, men de betalar troligen mindre för tak-/fasad-underhåll/sophämtning/gräsklippning än vad jag gör.
Citera
2026-02-09, 13:14
Medlem
Hoppas det blir lag på långsamladdning (3,2 kWh typ) överallt vid bostadsparkeringar. Elen kommer räcka till alla då. Kommer va sjukt smidigt.

Det största problemet är dock laglösheten. MENA folket kommer att sno laddkablar eller bara förstöra för vanligt folk tyvär.

Men svennebanan får skylla sig själv sim röstat på vänsterpack år ut och år in.
Citera
2026-02-09, 13:17
Medlem
Kalkylen för elbil kommer bli fördelaktigare efter valet då sossesvinet Magdalena kommer vika ner sig för miljötalibaner och kommunister för att få makten och bensinpriset hamnar på 28 kr/liter igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in