2026-02-09, 10:08
Medlem
JymdKjams avatar
Den svenska drottningen Karin Månsdotters grav kommer att öppnas så att forskare kan ta fram ny information om henne. Karin Månsdotter var gift med Erik XIV. Hon dog 1612 och hennes grav i Åbo domkyrka har stått orörd sedan 1867. Hon är den enda svenska kunglighet som är begravd i Finland.

https://yle.fi/a/7-10092230

Citat:
Eftersom Åbo domkyrka renoveras från och med februari erbjuds också möjligheten att forska Månsdotters grav. Meningen är att få ny information om hennes hälsotillstånd och kunskap om hennes utseende och ursprung. Det här ska göras på ett respektfullt sätt för den avlidna och hennes grav.

”De avlidnas kvarlevor behandlas med största respekt och rörs endast i den utsträckning som krävs för forskningen. Undersökningen kan liknas vid ett medicinskt läkarbesök”, säger Nordfors.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/71764912/vetenskaplig-forskning-om-karin-mansdotter-inleds-kistan-oppnas-for-forsta-gangen-sedan-1860-talet?p ublisherId=69819839&lang=sv

Citat:
Forskningen är en del av en utställning som öppnas på Museicentret Vapriikki i Tammerfors år 2028, i sambandet med 460-årsdagen av Karins kröning. Media får möjlighet att höra mer om forskningen vid en presskonferens som hålls i Åbo domkyrka den 10 februari 2026 kl. 12.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karin_M%C3%A5nsdotter?wprov=sfti1#Drottning_av_Sve rige

Citat:
Karin föddes i Uppland som dotter till Måns, landsknekt[2] eller stockeknekt (fångknekt) från landskapet, och hans hustru Ingrid. Om fadern vet man inte så mycket, men klart är att Karins mödernesläkt hörde hemma i Trögds härad i Uppland, där hennes tre morbröder var bönder. Hennes släktingar nämns först efter hennes upphöjelse till drottning: Anna Nilsdotter i Hammarstorp som ibland har utpekats som hennes syster, hennes morbröder Hans Jacobsson i Gnesta, Jakob Jakobsson i Håtuna och Erik Nilsson i Husby-Sjutoft, samt hennes farbrors barn och fränkan Anna Eriksdotter i Sko i Harby i Vilberga.

Vad för spännande kan komma i dagen? Eller överdriver finländarna ”dramatiken” här? Vi bör komma ihåg att vi i Sverige är väldigt bortskämda med 100-tals kungligheter begravda i kyrkor lite här och var, medan de i Finland helt saknar sådana eftersom de aldrig varit en monarki.
Senast redigerad av JymdKjam 2026-02-09 kl. 10:38.
Citera
2026-02-09, 10:13
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Kan dom inte bara skända graven istället..
Citera
2026-02-09, 10:16
Medlem
Vitiss avatar
Jag är i rakt nedstigande led släkt med henne (något många med mig är).

Enligt sägen stod hon på torget och sålde grönsaker när prinsen / kungen fick syn på henne och blev förälskad.
Om det var ömsesidigt var inte intressant.
Senast redigerad av Vitis 2026-02-09 kl. 10:19.
Citera
2026-02-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis

Hon var slampig med andra ord?
Citera
2026-02-09, 10:26
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Enligt sägen stod hon på torget och sålde grönsaker när prinsen / kungen fick syn på henne och blev förälskad.

Hon lär ha varit väldigt vacker! Vad det betyder med dagens mått mätt kanske vi snart får veta eftersom de tänker göra en rekonstruktion av hennes ansikte.

Därutöver ska hon varit social, ödmjuk och trevlig.
Citera
2026-02-09, 10:43
Medlem
Dom öppnade graven 1867, vad var anledningen till det?
Citera
2026-02-09, 10:48
Medlem
Vi vet redan hur det här kommer att paketeras, oavsett vad skelettet faktiskt visar.
En 1500-talskvinna från uppländsk bondesläkt blir i museitexten inte historia utan samtidspolitik: ansiktsrekonstruktion som ser misstänkt ”mångkulturell” ut, följt av prat om hur hon var marginaliserad, förtryckt och en symbol för alla osynliggjorda kvinnor. Fakta underordnas narrativet.
Ironiskt nog är hennes verkliga resa – bondflicka till drottning – mer dramatisk än all värdegrundsteater. Men vetenskap säljer sämre än aktivism i historisk kostym. Men, men, jag kan ha fel. Finnarna är vanligtvis mer konservativa och sansade än vi i denna vassallstat.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2026-02-09 kl. 10:50.
Citera
2026-02-09, 11:02
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vi bör komma ihåg att vi i Sverige är väldigt bortskämda med 100-tals kungligheter begravda i kyrkor lite här och var, medan de i Finland helt saknar sådana eftersom de aldrig varit en monarki.

Sist jag kollade var Finland en del av monarkin Sverige i ca 600år.
Sen att dom svenska kungligheterna valde bort att bosätta sig i den östra landhalvan får stå för dem.
Citera
2026-02-09, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Hur kan du veta det?

Jag hoppas att de tar DNA-prov från henne nu och lägger upp DNA-profilen på olika släktforskningssajter, så får folk se om de VERKLIGEN är släkt med henne! Jag tänker att efter så här lång tid behöver man gå på mitokondrie-DNA:t, och det ärvs bara från mamma till dotter. Så har det varit en man emellan så funkar inte det. Går det att få y-kromosomen från hennes son fortfarande?

Eller OK man kan använda vanliga DNA:t också, men i så fall krävs det en massa bekräftelse hela tiden, alltså jämförelse med andra släktgrenar för varje släktled. Det blir ett jättearbete.

Karin Månsdotter var barnpiga på slottet till Eriks barn med andra frillor, men det utesluter i och för sig inte torghandeln - jag har dock hört att hon sålde mandlar när Erik fick syn på henne. Han kan ju ha flyttat henne till slottet, och anställt henne som barnpiga som en täckmantel i början. Eller erbjudit henne det arbetet för att få henne till slottet, där han sedan kunde göra henne sin kur i lugn och ro.
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-09 kl. 11:06.
Citera
2026-02-09, 11:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Du tillhör Vasa-ätten. Inte illa!
Citera
2026-02-09, 11:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan du veta det?

Jag hoppas att de tar DNA-prov från henne nu och lägger upp DNA-profilen på olika släktforskningssajter, så får folk se om de VERKLIGEN är släkt med henne! Jag tänker att efter så här lång tid behöver man gå på mitokondrie-DNA:t, och det ärvs bara från mamma till dotter. Så har det varit en man emellan så funkar inte det. Går det att få y-kromosomen från hennes son fortfarande?

Eller OK man kan använda vanliga DNA:t också, men i så fall krävs det en massa bekräftelse hela tiden, alltså jämförelse med andra släktgrenar för varje släktled. Det blir ett jättearbete.

Karin Månsdotter var barnpiga på slottet till Eriks barn med andra frillor, men det utesluter i och för sig inte torghandeln - jag har dock hört att hon sålde mandlar när Erik fick syn på henne. Han kan ju ha flyttat henne till slottet, och anställt henne som barnpiga som en täckmantel i början. Eller erbjudit henne det arbetet för att få henne till slottet, där han sedan kunde göra henne sin kur i lugn och ro.

Tycker Du att jag ska åka till Finland i samband med gravöppningen och kräva DNAtester?
Citera
2026-02-09, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tycker Du att jag ska åka till Finland i samband med gravöppningen och kräva DNAtester?

Oroa dig inte, det kommer att ske ändå... Och det är väl bara bra att få svart på vitt, om det är så eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in