Citat:
Ursprungligen postat av
batshake
Det är bra att du tänkt till och att sitta här på Flashback och veta hur mycket det huset borde dra är ju i det närmaste omöjligt.
Men om du har rätt skulle det bli 1768 kWh på en månad med direktel, om det är rätt eller fel det kan vi ju inte veta. Men jag tycker det är ganska lite, särskilt om detta är inkl hushållsel.
Ditt sätt att räkna är det applicerbart på gamla hus?
Om detta är exkl hushållsel tycker jag det borde vara närmare.
Personligen tror jag ett sådant här hus med drektel drar under en ganska kall januari runt 2400 kWh och ca 500 kWh hushållsel (hushållselen kan variera kraftigt dessutom kanske det finns dusch och kök i friggeboden, den är nog större än 500 kWh) alltså ca 2900 kWh totalt.
Jag förutsätter här att huset drar ca 3 kW vid 0 grader celsius, men det brukar dra extra runt nollan när det är fuktigt, vidare att förbrukningen följer ett linjärt förlopp.
Personligen tror jag ett sådant här hus med luft/luft värmepump drar under en ganska kall januari runt 600 - 1000 kWh och ca 500 kWh hushållsel alltså ca 1100 - 1500 kWh totalt.
Vem som har rätt det vet jag inte.
Men då är inte friggebod och garage medräknade.
Under januari gick det åt 4 600 kWh
Antag att jag har rätt, att huset drar 2 900 kWh, med toleranser blir detta kanske 2 500 till 3 500 kWh
Antag vidare att friggeboden värms upp, den är på ca 15 kvm, det borde gå åt ca 700 kWh
Antag att garaget värms upp till kanske 15 grader, fastighetsägaren betalar bara hälften, så det kanske blir 800 kWh. Garaget är på kanske totalt 50 - 80 kvm och dåligt isolerat, två bilar åker in och ut fyra gånger varje dag. Garage är ofta dåligt isolerat samt garageporten är ofta extra dåligt isolerat med kanske springor. En kall bil är också energikrävande att värma upp.
Han sade att han stängt av värmen till garaget men inte när.
Då har vi nästan kommit upp i 4 600 kWh
Med tre eller fyra värmepumpar skulle det i stället bli med faktor 3
500 + 2400/3 + 700/3 +800/3 = ca 1600 kWh
Obs detta är bara gissningar och antagningar som jag gjort med viss erfarenhet, men jag säger inte att de är riktiga.
Jag tycker att 4600 kWh borde vara ganska rimligt för ett sådant hus om allt är uppvärmt.
Men om
Urbizzo har rätt med att värmen till huset endast är 1768 kWh så kommer vi ha svårt att komma upp i så höga siffror.