2026-02-10, 18:39
Medlem
knarkhitlers avatar
Fyra vuxna karlar i kåken, elbil, bölar i tidningen.
Det råkar inte vara så att det är lite av en bastuklubb i huset ?

Ett sådant aggregat drar en väldig massa ström.
Citera
2026-02-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Oavsett om elen är dyr eller inte så har man ett ansvar som husägare. Fixar man inte att axla det ansvaret finns alternativet att bo på ett sätt där andra tar detta ansvar.

Jag själv bor i lägenhet, delvis för att slippa det ansvar det innebär att t.ex. värma upp ett hus på ett rimligt vis.

Elen ska vara dyr. Det är en extremt raffinerad form av energi och den ska man använda ansvarsfullt. Idioter som inte klarar av det ska egentligen inte bo i eget hus, men om de ändå väljer att göra det så ska de betala för sitt slösande.
Med dagens elpriser så blir det billigare att värma sitt hus med olja än direktel/elpatron.

Med dagens elpriser kör man billigare med en modern dieselbil än elbil.
Citera
2026-02-10, 19:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Fyra vuxna karlar i kåken, elbil, bölar i tidningen.
Det råkar inte vara så att det är lite av en bastuklubb i huset ?

Ett sådant aggregat drar en väldig massa ström.
Vet du vad en bastuklubb är egentligen det verkar inte så

https://ng.se/artiklar/handduk-tval-och-glidmedel-noejesguiden-gar-pa-bastuklubb
Citera
2026-02-10, 19:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Med dagens elpriser så blir det billigare att värma sitt hus med olja än direktel/elpatron.

Jag tycker att dom med elbilar ska betala som alla andra för slitatget på vägar samt nedsmutsning av luften, dom kommer undan och gnäller nu när dom ska betala lite för elen.
Tygre bilar sliter mer på vägarna, samt däcken.

Bättre att lägga miljöpengar på dom som verkligen smutsar ner, för vi hr ju bara en miljö i hela värden så varför man lägger pengar på att straffa oss här i Sverige.
Citera
2026-02-10, 19:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det är bra att du tänkt till och att sitta här på Flashback och veta hur mycket det huset borde dra är ju i det närmaste omöjligt.
Men om du har rätt skulle det bli 1768 kWh på en månad med direktel, om det är rätt eller fel det kan vi ju inte veta. Men jag tycker det är ganska lite, särskilt om detta är inkl hushållsel.
Ditt sätt att räkna är det applicerbart på gamla hus?

Om detta är exkl hushållsel tycker jag det borde vara närmare.
Personligen tror jag ett sådant här hus med drektel drar under en ganska kall januari runt 2400 kWh och ca 500 kWh hushållsel alltså ca 2900 kWh totalt.
Jag förutsätter här att huset drar ca 3 kW vid 0 grader celsius, men det brukar dra extra runt nollan när det är fuktigt, vidare att förbrukningen följer ett linjärt förlopp.
Personligen tror jag ett sådant här hus med luft/luft värmepump drar under en ganska kall januari runt 600 - 1000 kWh och ca 500 kWh hushållsel alltså ca 1100 - 1500 kWh totalt.
Vem som har rätt det vet jag inte.
Men då är inte friggebod och garage medräknade.

Ja det är endast för uppvärmning man har väldigt olika förbrukning en del duschar flera gånger om dagen eller badar mm och förbrukar betydligt mer än genomsnittet.
sen undrar man ju varför inte dom som bor där det finns väldigt bra komunala möjligheter behöver köra bil?
Citera
2026-02-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det är bra att du tänkt till och att sitta här på Flashback och veta hur mycket det huset borde dra är ju i det närmaste omöjligt.
Men om du har rätt skulle det bli 1768 kWh på en månad med direktel, om det är rätt eller fel det kan vi ju inte veta. Men jag tycker det är ganska lite, särskilt om detta är inkl hushållsel.
Ditt sätt att räkna är det applicerbart på gamla hus?

Om detta är exkl hushållsel tycker jag det borde vara närmare.
Personligen tror jag ett sådant här hus med drektel drar under en ganska kall januari runt 2400 kWh och ca 500 kWh hushållsel (hushållselen kan variera kraftigt dessutom kanske det finns dusch och kök i friggeboden, den är nog större än 500 kWh) alltså ca 2900 kWh totalt.
Jag förutsätter här att huset drar ca 3 kW vid 0 grader celsius, men det brukar dra extra runt nollan när det är fuktigt, vidare att förbrukningen följer ett linjärt förlopp.
Personligen tror jag ett sådant här hus med luft/luft värmepump drar under en ganska kall januari runt 600 - 1000 kWh och ca 500 kWh hushållsel alltså ca 1100 - 1500 kWh totalt.
Vem som har rätt det vet jag inte.
Men då är inte friggebod och garage medräknade.

Under januari gick det åt 4 600 kWh
Antag att jag har rätt, att huset drar 2 900 kWh, med toleranser blir detta kanske 2 500 till 3 500 kWh

Antag vidare att friggeboden värms upp, den är på ca 15 kvm, det borde gå åt ca 700 kWh

Antag att garaget värms upp till kanske 15 grader, fastighetsägaren betalar bara hälften, så det kanske blir 800 kWh. Garaget är på kanske totalt 50 - 80 kvm och dåligt isolerat, två bilar åker in och ut fyra gånger varje dag. Garage är ofta dåligt isolerat samt garageporten är ofta extra dåligt isolerat med kanske springor. En kall bil är också energikrävande att värma upp.
Han sade att han stängt av värmen till garaget men inte när.

Då har vi nästan kommit upp i 4 600 kWh
Med tre eller fyra värmepumpar skulle det i stället bli med faktor 3
500 + 2400/3 + 700/3 +800/3 = ca 1600 kWh
Obs detta är bara gissningar och antagningar som jag gjort med viss erfarenhet, men jag säger inte att de är riktiga.
Jag tycker att 4600 kWh borde vara ganska rimligt för ett sådant hus om allt är uppvärmt.

Men om Urbizzo har rätt med att värmen till huset endast är 1768 kWh så kommer vi ha svårt att komma upp i så höga siffror.
Citera
2026-02-10, 20:29
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook

Staten resonerar så här:
Har du råd att bränna 50tkr på en vecka i Spanien eller köpa en elbil för 800tkr. Då kan du betala ockerpris för elen din jävel.
vi har riktiga jävla sossar som styr landet. Sänk inkomstskatten med 2%, höj elskatten med 500% + 25% moms
Citera
2026-02-10, 20:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Vad är din totala årsförbrukning ?

Vi ligger runt 23000kWh tror jag.
Timpris har varit väldigt fördelaktigt där vi exvis kör varmvatten på timmar närområdet är lågt. Sedan stänger vi av samtliga element April månad normalt. Vi har också kakelugn (modern) som ger bra stödvärme.
Citera
2026-02-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vi ligger runt 23000kWh tror jag.
Timpris har varit väldigt fördelaktigt där vi exvis kör varmvatten på timmar närområdet är lågt. Sedan stänger vi av samtliga element April månad normalt. Vi har också kakelugn (modern) som ger bra stödvärme.
ok varmvattnet kallnar väl ganska snabbt i beredaren o då kan det bli bakterier inte intressant för oss men vi bor med i skåne 2 pers på 320 m2 . 2 elbilar och 55.000 m3 pool utan tak uppvärmd till 30 gr 3 månader. Aldrig under 22 gr inne. Har värmepump markvörme golvvärme inga element och maxar 20.000 kwh
Citera
2026-02-10, 21:45
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
ok varmvattnet kallnar väl ganska snabbt i beredaren o då kan det bli bakterier inte intressant för oss men vi bor med i skåne 2 pers på 320 m2 . 2 elbilar och 55.000 m3 pool utan tak uppvärmd till 30 gr 3 månader. Aldrig under 22 gr inne. Har värmepump markvörme golvvärme inga element och maxar 20.000 kwh

Varmvattenberedaren är påslagen oavsett - jag kan slå av värmen på elementen samt golvvärmen. Det är alltså ingen risk för salmonella.
Sedan är vårt hus i princip renoverat med nya dörrar, fönster och bra isolerat osv.
Många eldar nog för kråkorna misstänker jag…
Citera
2026-02-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Varmvattenberedaren är påslagen oavsett - jag kan slå av värmen på elementen samt golvvärmen. Det är alltså ingen risk för salmonella.
Sedan är vårt hus i princip renoverat med nya dörrar, fönster och bra isolerat osv.
Många eldar nog för kråkorna misstänker jag…
ok ! Men inte salmonella) legionärssjukan är de när man pratar om varmvattent
Citera
2026-02-10, 22:12
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
ok ! Men inte salmonella) legionärssjukan är de när man pratar om varmvattent

Du har rätt 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera