2026-02-09, 06:38
Medlem
Do1oress avatar
Max Tegmark är något av en alarmist och har pekat på AI-risker i flera år. Dessa risker är naturligtvis allvarliga och bör tas på större allvar - men är knappast intressanta för denna diskussion.

Gissningsvis utvecklas inte superintelligens detta år, eller för den delen någon gång under Trumps tid vid makten, men ingen kan egentligen säga säkert.

Utvecklingen går däremot fort. Väldigt fort. Betydligt fortare än någon kunde tro för ett par år sedan. Vilket naturligtvis får mig att undra vilka dessa AI-utvecklare är och inte minst hur plansmideriet går. Enligt Tegmark är de flera stycken. Min gissning är att det sannolikt rör sig om fler än han vågar antyda i klippet nedan.

Eftersom dessa personer tror mer på transhumanism än demokrati kan vi nog räkna med alla jättar som deltar i AI-racet. Jag ser inga skäl att tvivla på det. Eller tvivla på att transhumanisten Elon Musk faktiskt konspirerar mot regeringen i smyg. Det går inte att veta. Det enda som går att säga är att det som Tegmark påstår sannolikt stämmer, och att AI-utvecklare därmed tänker skapa system riktade mot regeringen. Vad får det för konsekvenser i så fall? Innebär det att hotbilden från Big Tech gör Trump livrädd och att han snart tar över AI-utvecklingen själv?
Citat:
“Some of them are even giddy with these transhumanist vibes. And when I'm in San Francisco, I've known so many of these people for so many years, including the CEOs. Some of them, when you talk to them privately, many other people in this government are actually quite into transhumanism. And sometimes they'll say very disparaging things about humans, that humans suck and deserve to be replaced. I was at the world's biggest AI conference in December, and several people told me, I'm not going to shame them publicly, but that they actually would love to overthrow the US government with their AI, because somehow it's going to be better.

So talk about un-American AI! How much more un-American can you get?”

https://x.com/ReOpenChris/status/2019414558008336616
Citera
2026-02-09, 06:41
Medlem
Att företag får utveckla AI är lika dumt som om de skulle få utveckla atombomber.
Citera
2026-02-09, 06:54
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Att företag får utveckla AI är lika dumt som om de skulle få utveckla atombomber.
Ah... då förmodar jag att du gillar dessa rader från DOW:s AI-plan:
Citat:
Speed Wins. We must internalize that Military Al is going to be a race for the foreseeable future, and therefore speed wins. We must weaponize learning speed, and measure and manage cycle time and adoption rates as decisive variables in the Al era. We must accept that the risks of not moving fast enough outweigh the risks of imperfect alignment.

https://x.com/DOWResponse/status/2010904921768673603
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in