2026-02-09, 01:40
Medlem
Ja, hur stort är internet? Jag menar inte "stort" som i storlek men hur stor historisk betydelse? Jag skulle jämföra internet ungefär med boktryckarkonsten i betydelse. Genom boktryckarkonsten blev böcker plötsligt tillgängliga för många fler. Böcker behövde innan detta kopieras för hand, var dyra och bara tillgängliga för ganska få. Nu blev den kunskap som kunde delges via böcker, plötsligt mycket lättare att ta del av. Även att läsa böcker som underhållning blev vanligare. Och böcker var faktiskt in på 90-talet kanske den primära kunskapskällan och en av de vanligaste typerna av underhållning, för majoriteten.

Ironiskt har internet troligen varit del i att färre läser tryckta böcker, fast internets betydelse kanske mest historiskt kan jämföras med möjligheten att trycka böcker...

Jag såg internet första gången 1991 i form av newsgroups. På den tiden fanns knappt webben eller var inte mycket att hurra för... Jag blev väldigt imponerad och slogs av att allt man någonsin skulle kunna vilja veta egentligen fanns där... Sen såg jag webben första gången 1993 tror jag, och blev inte lika imponerad. Jag tyckte det var ganska segt och såg inte riktigt fördelen...

Senare på 90-talet när jag sen ett tag hade internet hemma, minns jag att jag diskuterade det med en kompis. Han sa han tyckte det påminde om text-tv och säg det inte som något särskilt. Jag kommer ihåg att jag inte höll med, då internet är interaktivt. Och detta var kanske delvis den stora grejen...

Alla kan på olika sätt själva medverka på internet. Det finns hur mycket människor som helst man via nätet kan interagera med och så, vilket många gör. Fast "alla" uttrycker sig samtidigt och i större och större utsträckning, och därför är det lätt att inte märkas i bruset. Jämför med sociala medier, YouTube-kanaler och annat. Det är lätt att starta en kanal på Youtube men att lyckas få en stor och känd kanal är inte lätt...

Så internet kan väl få folk att känna sig både större och mindre samtidigt... Typ man kan nå ut till många människor, samtidigt som oräkneliga miljoner gör samma sak. Detta har också blivit "värre" genom AI som gör det väldigt lätt att göra dokumentärer och annat på Youtube. Jag tror de flesta har sett t.ex. dokumentärer där de inte är 100% säkra på om innehållet är genererat med AI eller inte.

Och det leder in på något annat och det är hur internet förändrat kändisskap. En tid gällde det att vara politiker, företagsledare, skådespelare, musiker, idrottsman eller annat för att bli känd. Sen kom en period när det "bara" krävdes att ha varit på TV... Detta blev sen lite utarmat via dokusåpor där "vem som helst" fick vara med. Vem som kom med, avgjordes dock av någon annan... I.o.m. internet och YouTube (senare också vissa sociala medier), ändrades dock detta. Vem som än kände för det kunde lägga upp en video och kanske bli (åtminstone tillfälligt) känd... En del redan när bloggar var stort, gick också från "känd på nätet" till känd även i andra sammanhang.

Fast detta som en väg till kändisskap och även att tjäna pengar, är kanske ett sidospår? Jag tror faktiskt inte de flesta som använder internet tjänar så mycket pengar på det. En del tjänar å andra sidan med lätthet sjukliga pengar, genom att t.ex. göra några videos som slår.

Men möjligheten att ta till sig information och lära saker är kanske egentligen den stora grejen? Precis som detta med när tryckta böcker, så finns det nästan obegränsade möjligheter att lära sig vad som helst via nätet. Nätet är dock "för roligt" och vettig information riskerar kanske drunkna i bruset? Ironiskt är folk kanske inte mer bildade idag än för 40+ år sedan, trots tillgång till en sådan resurs? Möjligen är det snarare tvärtom?

En annan sak är internets "nödvändighet". Så mycket görs via nätet idag de flesta knappt kan klara ett normalt liv utan det. Dessutom konkurrerar nätbutiker ut vanliga butiker. Folk har blivit bekväma och handlar t.o.m. kläder hemifrån i stor utsträckning...

Man kan egentligen skriva hur mycket som helst om detta, men vad tror ni om dessa saker och om internet, dess inverkan och dess betydelse? Det är ju ett ganska stort ämne med många frågor kring så inte så lätt att vara mer specifik...
Senast redigerad av Snobird 2026-02-09 kl. 01:55.
Citera
2026-02-09, 02:00
Medlem
Internet är också något som kombinerar underhållning och fantastiska möjligheter med möjlig negativ påverkan på miljarder eller hela generationer, och potentiell dystopisk undergång. Att en del barn och ungdomar kan mindre beror troligen åtminstone delvis på påverkan från saker på nätet och de vanor det medfört.

Möjligen finns ännu mörkare aspekter som att folk potentiellt kan övervakas till en grad som inte tidigare var möjligt och annat...
Citera
2026-02-09, 02:22
Medlem
Från början ville ingen ha det, endast datanördar.

Men man gjorde det riktigt bra, och framförallt, fritt. Nu är den tiden över med fria internet. Nu är exakt allt utfört på internet, transaktioner, kommunikationer, osv. Exakt allting loggas, kartläggs och sparas. Internet är inte lika roligt längre och det blir mindre friare hela tiden. Vilket var hela tanken från början....
Locka in folk med alla fantastiska saker. Snart är det bara en kontrollmekanism.
Citera
2026-02-09, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
Från början ville ingen ha det, endast datanördar.

Men man gjorde det riktigt bra, och framförallt, fritt. Nu är den tiden över med fria internet. Nu är exakt allt utfört på internet, transaktioner, kommunikationer, osv. Exakt allting loggas, kartläggs och sparas. Internet är inte lika roligt längre och det blir mindre friare hela tiden. Vilket var hela tanken från början....
Locka in folk med alla fantastiska saker. Snart är det bara en kontrollmekanism.

Jo, den bästa saken egentligen med nätet är kanske friheten och framförallt det fria spridandet av information. Om myndigheter eller någon vill tysta något så kan det ändå komma ut på nätet. Det gör folk svårare att styra och förtryckare och diktaturer begränsar också ofta internet på olika sätt.

Men som du skriver kan det också användas för motsatsen... Och "frestelsen" för stater och myndigheter att kunna använda nätet för att kartlägga personer för att undvika brott är kanske för stor? Jag tycker personlig integritet borde väga ganska tungt och att medborgares rätt till frihet på nätet bör beaktas av de styrande.
Senast redigerad av Snobird 2026-02-09 kl. 02:35.
Citera
2026-02-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, den bästa saken egentligen med nätet är kanske friheten och framförallt det fria spridandet av information. Om myndigheter eller någon vill tysta något så kan det ändå komma ut på nätet. Det gör folk svårare att styra och förtryckare och diktaturer begränsar också ofta internet på olika sätt.

Men som du skriver kan det också användas för motsatsen... Och "frestelsen" för stater och myndigheter att kunna använda nätet för att kartlägga personer för att undvika brott är kanske för stor? Jag tycker personlig integritet borde väga ganska tungt och att medborgares rätt till frihet på nätet bör beaktas av de styrande.
Jag menar att det var planen från första början. För att få alla beroende av internet så var man tvungen att locka in folk först. Visst mejl är enklare än brev, och betala räkningar lättare än att gå till banken, men typ där stannar det. Sociala medier var ju fantastiskt från början, inte så roligt längre, samma sak med Tinder, beställa taxi? Man kunde faktiskt ringa förr, och det var endå en del av livet att hitta en taxi mitt i natten, det var mer spännande, man kunde träffa en tjej när man letar efter taxin och hamna på hemmafest istället, bara som exempel. Det var roligare innan internet. Man gick till vissa samlingsplatser och träffade folk, ibland gick man bara ut helt random, till någon park, och hittade alltid nån man klickade med. Diskussionsforum var roligare förut med intressanta diskussioner, nu blir varenda intressant ämne attackerat av trollarmeer och AI bottar. Internet har tappat sin charm, det är bara en kontrollmekanism om några år. Allt är kartlagt redan, tro inget annat.
Citera
2026-02-09, 03:15
Medlem
pn222jws avatar
Världen förvandlas och förbättras från en sorts miljö och omgivning till en central hjärna. Kommunikation, snabbhet och information. Om inte internet skapar en gemensam värld - så kommer ingenting att förena oss. I det sammanhanget är krigens återkomster ännu mer oförklarliga.
Citera
2026-02-09, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
Jag menar att det var planen från första början. För att få alla beroende av internet så var man tvungen att locka in folk först. Visst mejl är enklare än brev, och betala räkningar lättare än att gå till banken, men typ där stannar det.

Du menar att internet var planerat som någon sorts fälla? Jag tror inte det och inte att det fanns någon plan... Internet var (och egentligen är) bara ett stort datornätverk. Meningen var att snabbt kunna dela och kunna hitta information, och det användes också på universitet många år innan det nådde gemene man i allmänhet.

Citat:
Sociala medier var ju fantastiskt från början, inte så roligt längre, samma sak med Tinder, beställa taxi? Man kunde faktiskt ringa förr, och det var endå en del av livet att hitta en taxi mitt i natten, det var mer spännande, man kunde träffa en tjej när man letar efter taxin och hamna på hemmafest istället, bara som exempel.

Sociala medier var väl lite av en tveeggad sak redan nästan från början? För det första ledde till att folk strävade efter att få likes som innebär bekräftelse. Folk har ju klarat sig utan detta innan, så det skapar nya behov. Typ också att folk tar massa bilder och (ibland extrema) selfies bara för att få uppmärksamhet.

Sen också att framställa ett mer perfekt liv på nätet, vilket kan göra att andra känner sig otillräckliga. Utöver detta hur tidskrävande Facebook var redan för typ 10+ år sen... Bara Facebook då var intressant nog med massa människor, grupper och annat för att kunna sluka många, många timmar av någons dag. Sen i kombination med behov att sköta profilen och kontakter... Bara Facebook var verkligen något många kunde bli helt fast i och det är bara en liten del av sociala nätverk och internet...

Tinder har jag egentligen aldrig sett som bra. Visst, ska man vara ärlig så är väl utseendet väldigt viktigt gällande någon man ska träffa. Men Tinder riskerar kultivera ytlighet och dejting som en sorts slit och släng-kultur. Visst kan det hjälpa folk att hitta någon, men har troligen också fördärvat dejting-kultur eller värre än så. Kvinnor kan alltid snabbt hitta en villig man på Tinder och vissa kvinnor är nog mycket medvetna om detta...

Taxi? Jag har faktiskt aldrig beställt taxi på något annat sätt än att ringa.

Citat:
Det var roligare innan internet. Man gick till vissa samlingsplatser och träffade folk, ibland gick man bara ut helt random, till någon park, och hittade alltid nån man klickade med.

Du menar romantiskt? Jag hade inga problem att hitta intressanta människor ute att prata med även efter internet. Det är väl inga problem idag? Folk håller inte bara på med nätet...

Citat:
Diskussionsforum var roligare förut med intressanta diskussioner, nu blir varenda intressant ämne attackerat av trollarmeer och AI bottar. Internet har tappat sin charm, det är bara en kontrollmekanism om några år. Allt är kartlagt redan, tro inget annat.

Diskussionsforum fanns inte innan internet om man inte menar Forum i Rom eller nåt... Och att forum attackeras av spammande bottar? Detta hände också för kring 20 år sen...

Och att allt är kartlagt? Jag vet inte... I så fall av vem och för vad? Vi bor trots allt i en demokrati och ska åtminstone teoretiskt ha vissa rättigheter både irl och på nätet. Fast om annat förekommer ändå? Man kan inte veta men det är ingen klar fråga. Företag samlar åtminstone info för att kunna visa reklam. Och detta är ingen liten sak... Money makes the world go around trots allt...
Senast redigerad av Snobird 2026-02-09 kl. 04:01.
Citera
2026-02-09, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Världen förvandlas och förbättras från en sorts miljö och omgivning till en central hjärna. Kommunikation, snabbhet och information. Om inte internet skapar en gemensam värld - så kommer ingenting att förena oss. I det sammanhanget är krigens återkomster ännu mer oförklarliga.

Central hjärna? Jag och andra funderade lite redan för ganska längesen om internet kunde bli självmedvetenhet. Ungefär som slutscenen i The lawnmower man. Att alla telefoner i hela världen ringer samtidigt eller något när det "vaknar".

Internet bygger till stor del på kommunikation men kan samtidigt alienera människor. Känslan av ensamhet har ökat hos många i världen. Jag tror faktiskt inte att internet har gjort oss mycket mer förenade än under 70-, 80-talet innan internet. Man kan nå verklig mänsklig kontakt på nätet men en del är illusoriskt...

Fast å andra sidan har jag varit lite inne på om internet kan skapa en mono-kultur... Typ att "kulturen" på nätet påverkar alla i alla länder och delar av världen så att de blir mer lika gällande värderingar, preferenser och annat. Jag är dock inte säker på att det vore bra...
Citera
2026-02-09, 08:32
Medlem
Vi nådde tydligen 200 zettabyte 2025.
Citera
2026-02-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Du menar att internet var planerat som någon sorts fälla? Jag tror inte det och inte att det fanns någon plan... Internet var (och egentligen är) bara ett stort datornätverk. Meningen var att snabbt kunna dela och kunna hitta information, och det användes också på universitet många år innan det nådde gemene man i allmänhet.

Sociala medier var väl lite av en tveeggad sak redan nästan från början? För det första ledde till att folk strävade efter att få likes som innebär bekräftelse. Folk har ju klarat sig utan detta innan, så det skapar nya behov. Typ också att folk tar massa bilder och (ibland extrema) selfies bara för att få uppmärksamhet.

Sen också att framställa ett mer perfekt liv på nätet, vilket kan göra att andra känner sig otillräckliga. Utöver detta hur tidskrävande Facebook var redan för typ 10+ år sen... Bara Facebook då var intressant nog med massa människor, grupper och annat för att kunna sluka många, många timmar av någons dag. Sen i kombination med behov att sköta profilen och kontakter... Bara Facebook var verkligen något många kunde bli helt fast i och det är bara en liten del av sociala nätverk och internet...

Tinder har jag egentligen aldrig sett som bra. Visst, ska man vara ärlig så är väl utseendet väldigt viktigt gällande någon man ska träffa. Men Tinder riskerar kultivera ytlighet och dejting som en sorts slit och släng-kultur. Visst kan det hjälpa folk att hitta någon, men har troligen också fördärvat dejting-kultur eller värre än så. Kvinnor kan alltid snabbt hitta en villig man på Tinder och vissa kvinnor är nog mycket medvetna om detta...

Taxi? Jag har faktiskt aldrig beställt taxi på något annat sätt än att ringa.

Du menar romantiskt? Jag hade inga problem att hitta intressanta människor ute att prata med även efter internet. Det är väl inga problem idag? Folk håller inte bara på med nätet...

Diskussionsforum fanns inte innan internet om man inte menar Forum i Rom eller nåt... Och att forum attackeras av spammande bottar? Detta hände också för kring 20 år sen...

Och att allt är kartlagt? Jag vet inte... I så fall av vem och för vad? Vi bor trots allt i en demokrati och ska åtminstone teoretiskt ha vissa rättigheter både irl och på nätet. Fast om annat förekommer ändå? Man kan inte veta men det är ingen klar fråga. Företag samlar åtminstone info för att kunna visa reklam. Och detta är ingen liten sak... Money makes the world go around trots allt...

Att företag använder information för att rikta reklam stämmer men det är så mycket större än så. Man köper och säljer även all data som samlas in. Kolla in vad Palantir är för något. De sparar allt som sker över internet sedan bygger de en profil på dig och dina vanor. Verktyget vet säkert mer om dig än du själv. Även svenska polisen gör profiler på varje medborgare med Palantir.
Citera
2026-02-10, 06:11
Avslutad
Internet kommer att bli större och större med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in