2026-02-08, 20:51
Medlem
Jag letar ju bostad nu men har inte lyckats gå på någon visning. Många lägenheter verkar inte visas utan man förväntas köpa grisen i säcken. Det finns väldigt små 2r, typ 50 kvm och det känns spontant väldigt litet. Men ok, om det är smarta lösningar så kan det ju ändå kännas ok. Jag har begränsad budget så de där små lägenheterna är ju billigare.

Min pension hamnar på 10.950 netto så jag hamnar nog i en sunkig etta. Har inte råd med mer. Blir 67 först om 2 år så innan dess måste jag klara utgiften utan bidrag.
Citera
2026-02-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag letar ju bostad nu men har inte lyckats gå på någon visning. Många lägenheter verkar inte visas utan man förväntas köpa grisen i säcken. Det finns väldigt små 2r, typ 50 kvm och det känns spontant väldigt litet. Men ok, om det är smarta lösningar så kan det ju ändå kännas ok. Jag har begränsad budget så de där små lägenheterna är ju billigare.

Min pension hamnar på 10.950 netto så jag hamnar nog i en sunkig etta. Har inte råd med mer. Blir 67 först om 2 år så innan dess måste jag klara utgiften utan bidrag.
Jag och sambon bor i en tvåa på 50kvm, öppen planlösning mellan vardagsrum o kök, levnadsarean är inga problem, men det är inte stort. Största problemet är egentligen förvaringen dock. Speciellt om man har mycket kläder osv.
Citera
2026-02-08, 21:07
Medlem
DenverAirports avatar
Får du inte bostadsbidrag så du kan fläska på med en dyr lägenhet? Men du kanske har moral och tycker bidrag är fel?

Sovrummet kan vara väldigt litet.
Citera
2026-02-08, 21:10
Medlem
kalkryggars avatar
Det här beror mycket på hur lägenheten ser ut.

Men du kan väl tänka så att det blir mindre att städa och hålla ordning på desto mindre den är.

Men 50 kvm på en tvåa är nog ganska vanlig storlek skulle jag tro.
Citera
2026-02-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Får du inte bostadsbidrag så du kan fläska på med en dyr lägenhet? Men du kanske har moral och tycker bidrag är fel?

Sovrummet kan vara väldigt litet.
Jag är bara 65 år i år så först när jag nått 67 kan jag få bidrag.
Citera
2026-02-08, 21:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
50 kvadrat för en tvåa låter helt ok, inte särskilt trångt finns många ettor på 25-35kvadrat.
Citera
2026-02-08, 21:15
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag är bara 65 år i år så först när jag nått 67 kan jag få bidrag.

Jaha ok hade ingen aning om det. Har du mycket prylar och kläder? 50 kvm är inte en liten tvåa. Väldigt medel.
Citera
2026-02-08, 21:16
Medlem
Jag har bott många år i Storstockholm och bott trångt i sunkiga lägenheter. Men har man inte råd så är det ju så. Boendet är extremt dyrt.
Citera
Medlem
Loikkaris avatar
Bostadstillägg heter det för pensionärer! Så hyran kommer inte bli problemet. Vi är två på 54 kvm, två rum o kök. Ingen balkong. Skulle vara perfekt för ensamboende, lyckligtvis jobbar sambon så får lite andrum under dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Jaha ok hade ingen aning om det. Har du mycket prylar och kläder? 50 kvm är inte en liten tvåa. Väldigt medel.
Jag är en hamster. "Bra att ha" saker så jag slänger ogärna.
Citera
2026-02-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Bostadstillägg heter det för pensionärer! Så hyran kommer inte bli problemet. Vi är två på 54 kvm, två rum o kök. Ingen balkong. Skulle vara perfekt för ensamboende, lyckligtvis jobbar sambon så får lite andrum under dagen.
Men jag måste klara 2 år utan bidrag.
Citera
2026-02-08, 21:19
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag är en hamster. "Bra att ha" saker så jag slänger ogärna.

Oj, det är inte bra. Med samlarsymptom blir det aldrig stort nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in