2026-02-08, 20:13
Medlem
Skriver av mig här för att få råd och andra tankar på min situation.
Har relativt nyligen avslutat en utbildning som lett till jobb med en okej lön. Har flyttat från Stockholmsområdet där jag växte upp och har stor del av min släkt till annan ort för jobb. Där bor jag i en mindre lägenhet och trivs bra med jobbet men börjar sakna närheten till familj och vänner och har därmed börjat gå i tankarna att flytta tillbaka till mellansverige. Men bostadsmarknaden känns helt absurd.
Sparar i dagsläget runt 10k i månaden, mycket på grund av ett relativt billigt och spartanskt boende i nuläget. Hade jag flyttat tillbaka till Stockholm med omnejd hade dessa pengar mest troligt lagts på hyra. Gör i dagsläget relativt stora uppoffringar för att spara dessa 10k i månaden och har drygt 120k undanlagt. Så inte i närheten för en kontantinsats på ett tag.

Därmed undrar jag hur andra ser på situationen, det mest logiska antar jag är att jobba ett par år till i samma spår som idag och stoppa undan pengar. Ambitionen är att ha råd att äga en bostad i framtiden men med de höga hyrorna i mellansverige så skulle jag ha svårt att spara pengar i särskild stor omfattning om jag flyttar upp igen. Så står i lite av ett vägskäl och undrar därmed hur andra har resonerat i liknande situationer.

Har svårt att se hur jag kan leva särskilt mycket billigare samt bedömer att jag också har svårt att tjäna särskilt mycket mer pengar i det yrket jag arbetar oavsett arbetsort. Att flytta tillbaka till föräldrarna är inte ett alternativ i dagsläget.

Så vad hade ni gett för råd för min situation?
Citera
2026-02-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacopajTillFrulle
Skriver av mig här för att få råd och andra tankar på min situation.
Har relativt nyligen avslutat en utbildning som lett till jobb med en okej lön. Har flyttat från Stockholmsområdet där jag växte upp och har stor del av min släkt till annan ort för jobb. Där bor jag i en mindre lägenhet och trivs bra med jobbet men börjar sakna närheten till familj och vänner och har därmed börjat gå i tankarna att flytta tillbaka till mellansverige. Men bostadsmarknaden känns helt absurd.
Sparar i dagsläget runt 10k i månaden, mycket på grund av ett relativt billigt och spartanskt boende i nuläget. Hade jag flyttat tillbaka till Stockholm med omnejd hade dessa pengar mest troligt lagts på hyra. Gör i dagsläget relativt stora uppoffringar för att spara dessa 10k i månaden och har drygt 120k undanlagt. Så inte i närheten för en kontantinsats på ett tag.

Därmed undrar jag hur andra ser på situationen, det mest logiska antar jag är att jobba ett par år till i samma spår som idag och stoppa undan pengar. Ambitionen är att ha råd att äga en bostad i framtiden men med de höga hyrorna i mellansverige så skulle jag ha svårt att spara pengar i särskild stor omfattning om jag flyttar upp igen. Så står i lite av ett vägskäl och undrar därmed hur andra har resonerat i liknande situationer.

Har svårt att se hur jag kan leva särskilt mycket billigare samt bedömer att jag också har svårt att tjäna särskilt mycket mer pengar i det yrket jag arbetar oavsett arbetsort. Att flytta tillbaka till föräldrarna är inte ett alternativ i dagsläget.

Det är ganska vanligt att man inbillar sig att det blir bättre om man flyttar tillbaka osv. Egentligen är det tiden du kanske saknar.
Citera
2026-02-08, 20:30
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacopajTillFrulle

Vad vore en människa utan sina relationer? Jag hade flyttat tillbaka så snart som möjligt. Livet är för kort för att dra ut på det. Du vet ju redan nu att det är vad du vill göra.
Citera
2026-02-08, 20:47
Medlem
Vet inte hur långt ifrån din familj du bor nu men låter som att det är för långt för att åka och hälsa på så ofta som du faktiskt vill.

Jag skulle gjort så här om jag var du. Stannat på ditt jobb och där du kan spara 10k i månaden. När du fått tillräckligt med erfarenhet på ditt jobb så kan du söka jobb i Stockholmstrakten för en högre lön och kunna gå runt på boendekostnaderna även där.

Håll ut! Det är säkert bara en begränsad tid.
Citera
2026-02-08, 21:07
Medlem
Det är väl bara att fortsätta spara, och jobba på att sänka dina kostnader (kan du ha en inneboende?), tills du har tillräckligt för en handpenning på något i Stockholm. Du behöver ju även en ny anställning där. Du kan ju beräkna hur mycket du kan spara per år, och hur stor handpenning du behöver, så du kan ju planera ganska bra redan nu.
Citera
2026-02-08, 21:23
Medlem
laughingducks avatar
Fråga om du får jobba in hela eller halva fredagen då kan du ju åka hem och hälsa på å ha lördagen på ”Hemmaplan ”
Citera
2026-02-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Vad vore en människa utan sina relationer? Jag hade flyttat tillbaka så snart som möjligt. Livet är för kort för att dra ut på det. Du vet ju redan nu att det är vad du vill göra.
Vet en som bodde i en annan stad ett gäng år, längtade tillbaka. Sen lyckades han "flytta hem" varpå han insåg att det inte alls var som han tänkte sig och alla gamla vänner gör massa annat nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in