Citat:
Ursprungligen postat av
Modokrille
Så är det såklart.
Men reservdelar borde gå att få tag på via butiken i Sverige som säljer denna modell.
Men har ingen aning om vad frakt tull och moms kan komma kosta. Den väger ju ca 500kg.
Skeppas det till hamn i Sverige enbart eller får man det hemlevererat?
Gjorde en Googling angående frakten.
1. Sjöfrakt (LCL - Samlastning)
Detta är det billigaste alternativet för 500 kg.
Kostnad: Cirka $200 - $600 USD (ca 2 100 - 6 400 SEK) för själva frakten från hamn till hamn.
Transittid: 40–50+ dagar.
Notera: Tillkommande avgifter för tullhantering, förtullning och transport till slutdestination (Door-to-Door) tillkommer och kan fördubbla kostnaden.
Går även att få med flyg men då är det givetvis helt andra priser. Även järnväg verkar möjligt enligt Google men är också dyrare än sjöfrakt. Sen beror det väl på vilken hamn det hamnar i. Spontant skulle jag väl gissa på Göteborg med tanke på läget. Sen så kostar ju frakten därifrån till din adress. Bor du i Torslanda så kanske det inte är så farligt, men bor du i Norrbotten så lär det vara värre.
Fan vet hur det blir med tull och moms och miljöavgift. Som du säkert gissar så kan det dra iväg. Sen vete fan vad som händer om det krånglar på vägen. Jag fattar att företag som har vana av sånt här fixar det, för de lär väl även ha försäkringar, tänker att det är lite krångligt som privatperson. Jag säger inte att det är omöjligt, men man får nog läsa på lite. Ring tullmyndigheten om moms, miljö och tullavgift vet jag. Känner du någon som har firma och har importvana av utrustning så prata med dem om råd.
Frågan är var gränsen går för dig. Jag tänker att det snabbt drar i väg i pengar och att man får räkna med eventuellt oförutsedda utgifter. Tänker att även förvaringsavgift i hamnen kan tillkomma. Sen just att man inte har några garantier att luta sig på är också en mycket besvärande faktor vid ett sånt här köp. Det är liksom inte en elvisp för några hundralappar vi snackar om.
Jag är inte rädd att handla från utlandet, men det beror ju på vilka produkter det rör sig om. Jag för min del har på tok för liten kunskap om ett köp av en sån här produkt. Sen, även om den har samma produktbeteckning i Kina, så kan det ändå hända att de produkter som säljs i Europa har en annan säkerhetsklassning. Just en lyft man ska jobba under vill man ju att den verkligen ska funka.