2026-02-08, 19:51
Medlem
Någon som har erfarenhet att handla från Alibaba och kan dela med sig lite hur man ska gå tillväga eller titta efter?

Har tänkt köpa en billyft från Alibaba eventuellt.
Exakt samma billyft säljs i Sverige för ca 24 000kr.
Tar man modell numret och söker på Alibaba får man upp exakt samma lyft enligt bilderna till en kostnad av ca 8000kr. Sen tillkommer såklart frakt, tull och moms.
Citera
2026-02-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Någon som har erfarenhet att handla från Alibaba och kan dela med sig lite hur man ska gå tillväga eller titta efter?

Tar man modell numret och söker på Alibaba får man upp exakt samma lyft enligt bilderna till en kostnad av ca 8000kr. Sen tillkommer såklart frakt, tull och moms.
Kolla noga om det tillverkas efter beställning samt hur lång frakttid det är. Själv fick jag vänta 5 månader på en gräsklippare ,men när den väl kom vart jag skitnöjd med kvaliteten.
Citera
2026-02-08, 20:13
Medlem
Det står bara såhär.

Shipping
Shipping fee and delivery date to be negotiated. Chat with supplier now for more details.

Så får väl kontakta dem.
Citera
2026-02-08, 20:14
Medlem
godboys avatar
Citat:

Sen är det väl ett problem att du inte kan reklamera eller nyttja garanti på en sådan produkt om du köper den den vägen. Sen får du ju räkna ut vad den kommer kosta dig totalt när när tullavgifter, moms och frakt väl är tillagt. Kan det även tillkomma någon konstig miljöavgift kanske?

Jag har inga problem att handla från Temu m fl, men det beror ju på vad för produkter det rör sig om.
Citera
2026-02-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sen är det väl ett problem att du inte kan reklamera eller nyttja garanti på en sådan produkt om du köper den den vägen. Sen får du ju räkna ut vad den kommer kosta dig totalt när när tullavgifter, moms och frakt väl är tillagt. Kan det även tillkomma någon konstig miljöavgift kanske?

Jag har inga problem att handla från Temu m fl, men det beror ju på vad för produkter det rör sig om.

Så är det såklart.
Men reservdelar borde gå att få tag på via butiken i Sverige som säljer denna modell.
Men har ingen aning om vad frakt tull och moms kan komma kosta. Den väger ju ca 500kg.
Skeppas det till hamn i Sverige enbart eller får man det hemlevererat?
Citera
2026-02-08, 20:34
Medlem
Man måste ofta ange olika nummer till sitt kreditkort när man skall köpa från firmor långt borta. Det gillar jag inte alls och jag avhåller mig därför från att handla från sådana siter även om det är billigare. Här i Sverige brukar det räcka med att man identifierar sig med BankID. Verkar mycket säkrare.
Det är väl sådana kortnummer som man lämnar ifrån sig och som sedan säljs på darknet av skumma figurer och som sedan kan användas för att fiffla till sig pengar från kontot
Senast redigerad av brakfesten009 2026-02-08 kl. 20:48.
Citera
2026-02-08, 20:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Så är det såklart.
Men reservdelar borde gå att få tag på via butiken i Sverige som säljer denna modell.
Men har ingen aning om vad frakt tull och moms kan komma kosta. Den väger ju ca 500kg.
Skeppas det till hamn i Sverige enbart eller får man det hemlevererat?
Gjorde en Googling angående frakten.

1. Sjöfrakt (LCL - Samlastning)
Detta är det billigaste alternativet för 500 kg.
Kostnad: Cirka $200 - $600 USD (ca 2 100 - 6 400 SEK) för själva frakten från hamn till hamn.
Transittid: 40–50+ dagar.
Notera: Tillkommande avgifter för tullhantering, förtullning och transport till slutdestination (Door-to-Door) tillkommer och kan fördubbla kostnaden.

Går även att få med flyg men då är det givetvis helt andra priser. Även järnväg verkar möjligt enligt Google men är också dyrare än sjöfrakt. Sen beror det väl på vilken hamn det hamnar i. Spontant skulle jag väl gissa på Göteborg med tanke på läget. Sen så kostar ju frakten därifrån till din adress. Bor du i Torslanda så kanske det inte är så farligt, men bor du i Norrbotten så lär det vara värre.

Fan vet hur det blir med tull och moms och miljöavgift. Som du säkert gissar så kan det dra iväg. Sen vete fan vad som händer om det krånglar på vägen. Jag fattar att företag som har vana av sånt här fixar det, för de lär väl även ha försäkringar, tänker att det är lite krångligt som privatperson. Jag säger inte att det är omöjligt, men man får nog läsa på lite. Ring tullmyndigheten om moms, miljö och tullavgift vet jag. Känner du någon som har firma och har importvana av utrustning så prata med dem om råd.

Frågan är var gränsen går för dig. Jag tänker att det snabbt drar i väg i pengar och att man får räkna med eventuellt oförutsedda utgifter. Tänker att även förvaringsavgift i hamnen kan tillkomma. Sen just att man inte har några garantier att luta sig på är också en mycket besvärande faktor vid ett sånt här köp. Det är liksom inte en elvisp för några hundralappar vi snackar om.

Jag är inte rädd att handla från utlandet, men det beror ju på vilka produkter det rör sig om. Jag för min del har på tok för liten kunskap om ett köp av en sån här produkt. Sen, även om den har samma produktbeteckning i Kina, så kan det ändå hända att de produkter som säljs i Europa har en annan säkerhetsklassning. Just en lyft man ska jobba under vill man ju att den verkligen ska funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in