2026-02-08, 18:55
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Sveriges Radios desinformationsexpert Jesper Ericson beskriver hur desinformation sprids via sociala medier. Attackerna kan vara koordinerade och troll använder giftiga knep för att trigga och blossa upp diskussioner i sociala medier.

När president Volodymyr Zelenskyj besökte Saab i Linköping förra året fylldes svenska sociala medier av prorysk propaganda från trollkonton.

P4 Östergötland har granskat konton och kommentarer i sina egna kommentarsfält som visade att drygt 40 procent var negativa till Ukrainas Jas-affär eller spred rysk desinformation.

Granskningen visar också att ett femtiotal av de 195 konton som kommenterade till stöd för Ryssland med stor sannolikhet är trollkonton.

Har Jesper Ericson rätt?
Hur känner man igen synkroniserade konton och trollkonton?

https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-forklarar-sa-kanner-du-igen-desinformation

https://www.sverigesradio.se/artikel/troll-spred-rysk-propaganda-nar-zelenskyj-besokte-saab
Citera
2026-02-08, 19:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Så P4 Radio Östergötland hade öppna kommentarsfält, det var mer än jag visste. Trodde media stängt de flesta vad journalister kallat skitrännor. Men okej då fick de ju sin analys i ämnet i alla fall, kartläggning av synkroniserade desinformatörer och det kanske just var meningen. Grattis.
Citera
2026-02-08, 19:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har Jesper Ericson rätt?
Hur känner man igen synkroniserade konton och trollkonton?

https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-forklarar-sa-kanner-du-igen-desinformation

https://www.sverigesradio.se/artikel/troll-spred-rysk-propaganda-nar-zelenskyj-besokte-saab
De är negativa till Ukraina och shitpostar rysk propaganda.
Kolla in Ukrainatrådarna där finns det ett antal såna konton. De postar ofta rena lögner om ryska framgångar, kommer med efterblivna påståenden om att det inte var Ryssland som startade kriget och liknande trams. Tjafsar om att Nato krigar i Ukraina. Länkar även till rena ryska propagandakanaler för att hitta stöd för sina fantasier. De gillar rysk terrorbombning av civila och tramsar om att vi ska bli kärnvapenbombade .
Citera
2026-02-08, 19:38
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Försöker någon skönmåla den aggressiva parten i ett totalt onödigt krig så är det en ganska bra indikation på vad som pågår...
Citera
2026-02-08, 19:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kolla in Ukrainatrådarna där finns det ett antal såna konton. De postar ofta rena lögner om ryska framgångar, kommer med efterblivna påståenden om att det inte var Ryssland som startade kriget och liknande trams. Tjafsar om att Nato krigar i Ukraina. Länkar även till rena ryska propagandakanaler för att hitta stöd för sina fantasier. De gillar rysk terrorbombning av civila och tramsar om att vi ska bli kärnvapenbombade .

Det här kan användas lite som en manual för det topic frågar efter. Bra svar.
Citera
2026-02-08, 19:58
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
De älskar att blanda fakta med ren propaganda.
Finns också ryska troll som försöker skriva på mitt modersmål men använder typiska ryska uttryck.
Läste några såna inlägg på Youtube och kände inte de uttrycken. Till exempel skrev trollen "brinna av nyfikenhet" vilket är ett okänt uttryck för mig. Kollade med Gemini AI och det är ju typisk rysk uttryck. Såna troll är lätta att hitta dock.
Citera
2026-02-08, 20:13
Medlem
HejaFinlands avatar
De skriver ofta HAHAHA eller LOL. Och "läs på" istället för att svara på argument. De blandar ofta in judar, massinvandring och islam.
Citera
2026-02-08, 20:39
Medlem
Tycker att de inte enbart skriver i trådar som handlar om Ukraina.

I mitt tycke försöker de sprida splittring i en lång rad ämnen.

Utmärker sig genom att ha åsikter i ytterkanten i nära alla frågor.

Nästan alltid negativa till demokrati, myndigheter etc.

Ofta försöker de undvika att bemöta fakta, mycket whataboutism.
Citera
2026-02-08, 20:51
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Så du litar på AI rakt av nu?
Läste du vad jag skrev? Jag hittar uttryck som finns inte i mitt modersmål i ryska trollens inlägg. De skriver inte på ryska där.
Du tar ju Ai och kollar uttryck. Jag får exampel på ryska tillbaka. Jag kan läsa det kyrilliska alfabetet.
Fattar du nu eller är du en rysstroll själv?
Citera
2026-02-08, 21:40
Medlem
Tomtekukars avatar
Kommentarsfälten har förvandlats till hysteriska ekokammare där din åsikt inte bara ska vara rätt – den måste vara helig. Avvikelse möts med drev, blockeringar, krav på yrkesförbud och ekonomiskt straff. Samtidigt tvingar EU, USA och deras vänner länder på knä med exakt samma metoder – och kallar det “värderingar” eller “demokrati”. Det är ingen debatt kvar, bara nyttiga idioter som applåderar sitt eget censurimperium.
Citera
2026-02-08, 21:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kido-n
De älskar att blanda fakta med ren propaganda.
Finns också ryska troll som försöker skriva på mitt modersmål men använder typiska ryska uttryck.
Läste några såna inlägg på Youtube och kände inte de uttrycken. Till exempel skrev trollen "brinna av nyfikenhet" vilket är ett okänt uttryck för mig. Kollade med Gemini AI och det är ju typisk rysk uttryck. Såna troll är lätta att hitta dock.

Brinna av nyfikenhet är ett normalt svenskt idiom också, även om inte det tilltalar din språkkänsla. Används säkert mer av äldre personer. Så man får dra slutsatser med försiktighet. Men det fanns säkert mer tecken på att det inte var en svenskspråkig bakom.
Citera
2026-02-08, 21:52
Medlem
jackflashs avatar
Han har rätt. Flashback kryllar av dem också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in