2026-02-08, 17:32
Medlem
Det är inte alltid jag vill stå vid spisen. Vilka hel eller halvfabrikat har de bästa näringsprofilerna för en tränande man? Jag trodde chicken nuggets men det var mycket fett där.
Citera
2026-02-08, 17:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det är inte alltid jag vill stå vid spisen. Vilka hel eller halvfabrikat har de bästa näringsprofilerna för en tränande man? Jag trodde chicken nuggets men det var mycket fett där.

Vad tränar du? Löpträning? Yrkesträning? Tänker det kanske kan avgöra lite vad som är bäst för dig?
Citera
2026-02-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad tränar du? Löpträning? Yrkesträning? Tänker det kanske kan avgöra lite vad som är bäst för dig?
Lite av allt men mest styrketräning.
Citera
2026-02-08, 17:43
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet inte vart gränsen för halvfabrikat går men såna där grillade kyckling-detaljer i värmeskåp kanske? Det plus lite grönt från mixpåse brukar jag köra på när tid eller ork inte finns för att fixa middag. Styrketräning.
Citera
2026-02-08, 17:55
Medlem
Europes avatar
Heinz vita bönor i tomatsås med kryddor (chili, paprikapulver, oregano och annat man gillar). Stek något till det, som till exempel fläskytterfilé (vilket knappast är jobbigare än att steka halvfabrikat). Skär till lite sallad (med inte minst isbergssallad) för smaken och fibrerna. Det blir en proteinbomb, men är lågkalorimat. Tillaga en stor mängd bönburkar och fläskytterfilé på en gång och frys in som matlådor, så minskar du antalet gånger du behöver stå vid spisen.

Fläskytterfilé (ICA) per 100g: 19g protein och 93 kcal.
Heinz vita bönor i tomatsås per 100g: 4,8g protein och 81 kcal.

Om det inte behöver vara varmmat: koka ägg och skär upp dem, samt blanda det med räkor (och salt, peppar, dill, citronsaft):

Räkor per 100g: ca 18g protein och 77 kcal.
Ägg per 100g: 12,5g protein och 137 kcal

För att inte använda något kaloririkt till, som majonnäs, men samtidigt slippa att det blir torrt, så kan det vara värt att ha en aning löskokta ägg.
Citera
2026-02-08, 18:18
Medlem
Europes avatar
Jag kan tillaga mer avancerade rätter från råvaror, men då jag inte pallar att stå vid spisen efter att ha både arbetat och tränat, så är mitt sätt att ständigt slippa stå vid spisen att tillaga 4-15 portioner åt gången på helgerna för att sedan ha en massa matlådor i frysen. Det är i alla fall den bästa kompromissen för min del.

En annan fördel är att det blir lättare att handla en stor mängd färska råvaror när det säljs för extremt förmånligt pris om jag sedan tar hand om allt genom att tillaga allt på en gång. Jag handlar i stort sett bara i lågprisbutiker och nästan allt jag handlar är på extrapris. Kort sagt tillagar jag snarare rätter utifrån vad som för tillfället säljs billigt. Enda jag ratar är billigt kött från länder med slappare djurskydd än i Sverige. Hur som helst gör det att jag kan äta en massa vilt, skaldjur, bläckfisk, fisk, quorn m.m., samt även dyrare frukt/grönsaker och ostar, trots att jag lägger endast runt 4000-4500 kr/månad på mat.
Citera
2026-02-08, 19:20
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Lättostkaka med lightsylt, riktigt göttigt dessutom.

https://www.frodinge.se/alla-produkter/frodinge-lattostkaka-bakad-med-karlek-och-omtanke/
Citera
2026-02-08, 19:54
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Förlåt men hur kan du ha missat att chicken nuggets är skräp. Jag gillar soppor, såna där färska i rund burk i kyldisken och tillsätter kokt kycklingfilé som man batchkokar och fryser in alternativt bönor på tetra. Keso till passar bra.
Citera
2026-02-08, 19:56
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Lättostkaka med lightsylt, riktigt göttigt dessutom.

https://www.frodinge.se/alla-produkter/frodinge-lattostkaka-bakad-med-karlek-och-omtanke/

9 g socker per 100 g är mycket socker, men visst som dessert går det väl an.
Citera
2026-02-08, 19:58
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
9 g socker per 100 g är mycket socker, men visst som dessert går det väl an.

30g protein och sub 400kcal för en måltid.
Citera
2026-02-08, 20:07
Medlem
Köttfärs och ägg?
Citera
2026-02-08, 21:58
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:

Ha ha, bra koll. Chicken nuggets hör väl till det sämre man kan äta. Frågan är om det ens kan kallas mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in