En av fem väljare röstar på ett annat parti än det de tycker bäst om, enligt Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Ideologiska skäl, önskemål om regeringssammansättning eller taktiska val är vanliga orsaker bakom stödröster.
Sverigedemokraternas vice partiledare Henrik Vinge har nyligen öppnat för tanken att uppmana sina väljare att stödrösta på Liberalerna inför valet, något som väcker frågor om blockens dynamik.
Röstar du på ditt favoritparti eller blir det stödröst i valet 2026?
Har du stödröstat tidigare?
Svärfar röstar alltid på sossarna eftersom hans pappa och hans farfar alltid gjorde det. Men det är Sverigedemokraterna som han tycker har den bästa politiken.
Jag har nog aldrig haft något favoritparti. Ett märkligt koncept i min värld. Ungefär som att med en dåres envishet hålla på ett visst klubblag i fotboll. Jag brukar med viss vånda välja ett parti som står för något som jag tycker är viktigt under valåret. Jag stödröstar inte.
För att det ska bli lättare att bilda regering bör riksdagsspärren höjas till 5 %. Några av L och C skulle åka ur, och rent matematiskt skulle det då bli antingen en rödgrön regering (S+V+MP) eller en blågul (SD+M+KD).