2026-02-08, 15:46
Medlem
Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av gällande försäljning av varor på torghandel eller vid event som typ marknader med mera. Har fått tillgång till en försäljningsvagn (en släpvagn) och tänker att jag ska bedriva någon form av lättare verksamhet på marknader i sommar och vid event.

Men vet inte vart och hur jag börjar, vilka tillstånd som krävs och sådär. Om det ens är värt mödan för pengarna man eventuellt kan få in. Någon som har lite erfarenheter som kan dela med sig?

Tänker inte att jag ska bli rik på detta eller något, utan mer som en extra inkomst vid sidan av mitt ordinarie heltidsarbete för att få lite extra pengar.

Orterna varierar tänker jag. Från Uppsala och söder om det, ner till Malmö.
Citera
2026-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upper7112
Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av gällande försäljning av varor på torghandel eller vid event som typ marknader med mera. Har fått tillgång till en försäljningsvagn (en släpvagn) och tänker att jag ska bedriva någon form av lättare verksamhet på marknader i sommar och vid event.

Men vet inte vart och hur jag börjar, vilka tillstånd som krävs och sådär. Om det ens är värt mödan för pengarna man eventuellt kan få in. Någon som har lite erfarenheter som kan dela med sig?

Tänker inte att jag ska bli rik på detta eller något, utan mer som en extra inkomst vid sidan av mitt ordinarie heltidsarbete för att få lite extra pengar.

Orterna varierar tänker jag. Från Uppsala och söder om det, ner till Malmö.
Innan ni kan förvänta er relevanta svar så krävs uppgift om några väsentliga detaljer:
Företag, förutsätter att ni redan har ett företag eftersom ni införskaffat vagnen, om inte, börja med det!
Vilka tillstånd som erfordras beror mycket på om det är någon form av livsmedel som skall tillhandahållas eller andra produkter. Med livsmedel avser jag i första hand sådant som är avsett att inmundigas direkt på plats, korv, glass eller liknande, inte något som är förpackat för hemtagning.
Slutligen, är det planer på att kunna stå på allmän mark vid något torg eller endast vid marknader och motsvarande?
Citera
2026-02-08, 16:36
Medlem
Kommuner liksom marknadsplatser tar betalt. Där det erbjuds tillfälliga och ej fasta lösningar, så är det inga större summor. Kring 100-200 per dag.

Större marknader och festivaler, beroende på vad du ska sälja, brukar kosta från 1000:- upp till 10 000:- per dag ( MalmöFestivalen). Alla kräver en ansökan i förväg.
Citera
2026-02-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Innan ni kan förvänta er relevanta svar så krävs uppgift om några väsentliga detaljer:
Företag, förutsätter att ni redan har ett företag eftersom ni införskaffat vagnen, om inte, börja med det!
Vilka tillstånd som erfordras beror mycket på om det är någon form av livsmedel som skall tillhandahållas eller andra produkter. Med livsmedel avser jag i första hand sådant som är avsett att inmundigas direkt på plats, korv, glass eller liknande, inte något som är förpackat för hemtagning.
Slutligen, är det planer på att kunna stå på allmän mark vid något torg eller endast vid marknader och motsvarande?

- Företag finnes. Enskild firma.
- Tänker mig enklare kioskverksamhet. Typ bryggkaffe, burkläsk, förpackat godis & snacks och kanske glass m.m. dvs ej livsmedel som kräver tillagning eller beredning.
- All typ av mark där event kan tänkas hållas. Dvs både allmän, privat osv.
Citera
2026-02-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kommuner liksom marknadsplatser tar betalt. Där det erbjuds tillfälliga och ej fasta lösningar, så är det inga större summor. Kring 100-200 per dag.

Större marknader och festivaler, beroende på vad du ska sälja, brukar kosta från 1000:- upp till 10 000:- per dag ( MalmöFestivalen). Alla kräver en ansökan i förväg.

Är det kommunen som tillhandahåller platser, och de man ska kontakta vid mindre marknader (dvs ej malmöfestivalen osv..)
Citera
2026-02-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upper7112
- Företag finnes. Enskild firma.
- Tänker mig enklare kioskverksamhet. Typ bryggkaffe, burkläsk, förpackat godis & snacks och kanske glass m.m. dvs ej livsmedel som kräver tillagning eller beredning.
- All typ av mark där event kan tänkas hållas. Dvs både allmän, privat osv.
Allmän mark, då är det vanligtvis respektive kommun som är tillståndsgivare och markupplåtare. För marknader och liknande är det istället arrangören som säljer platser.
Börja med att göra en grovt hållen budget för att bedöma lönsamheten, det kan säkert vara relativt höra avgifter på arrangemang där det förväntas många besökare. Räkna också med att dessa kan ha avtal som förutsätter att en aktör ombesörjer all kioskförsäljning inom området.
Citera
2026-02-08, 17:29
Medlem
sommarlovs avatar
Det där har jag funderat på.
En familj står och kränger varmkorv från en sån där ful matvagn (vad är det riktiga namnet?)

- De måste tjäna en förmögenhet!
Citera
2026-02-08, 19:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu var det några år sedan jag arbetade med detta.

Det kom ett krav om att ha synligt organisationsnummer vid stånden. JAg använde under ett par år min lokala ica-butiks organisationsnummer utan att någon kontrollerade.

Arrangören hade gjort sitt och kontrollerat att jag hade organisationsnummer tydligt. Vilket denne var skyldig enligt lag. Men inte mer än så.

För mat gäller helt andra regler. Dessutom betalar folk för ensamrätt på marknader.
Citera
2026-02-08, 19:34
Medlem
Som med mycket annat beror resultat på produkt, konkurrens och lokalicering d v s vilken placering man får.
Citera
2026-02-09, 06:45
Medlem
Gubbens avatar
Ett praktiskt tips är att ha en dunk att pissa i om du står i en vagn. Givetvis inte när du har kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in